Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Føler at vi alltid har det rotete. Det ligger noe søle plasser. Har vi for lite oppbevaring? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal gjøre av ting. Vi har 5 barn. Alle har eget rom. Det største er 9 m2. Med 1 garderobeskap. 1 kommode. Er det lite? Vi voksne har 1 garderobeskap hver. Utenom dette har vi 2 skap til diverse. 2 kommoder. Noen hyller. Er dette tilstrekkelig? Vi har 1 mini bod. Anonymkode: 15bdc...cf1
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Enten for lite plass, for mange ting eller dere er for dårlig til å legge ting på faste plasser. Her har jeg nok plass, men for mange ting og for dårlig til å sortere 🙈 sitter i hodet og jobber med saken Anonymkode: 1598f...a2c
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enten for lite plass, for mange ting eller dere er for dårlig til å legge ting på faste plasser. Her har jeg nok plass, men for mange ting og for dårlig til å sortere 🙈 sitter i hodet og jobber med saken Anonymkode: 1598f...a2c Jeg aner ikke hvor jeg skal legge ting. Masse papirer. Ting ungene lager. Klær som er for små. Lykke til videre 😀 Anonymkode: 15bdc...cf1
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg aner ikke hvor jeg skal legge ting. Masse papirer. Ting ungene lager. Klær som er for små. Lykke til videre 😀 Anonymkode: 15bdc...cf1 Ting ungene lager kan du ha på utstilling i noen uker. Ta dem deretter vekk. Behold noen få, kast resten. Klær som ikke passer: gi til Fretex. Yngre barn kan arve. Ut med det. Papirer: les dem, eller skumles dem. Finn ut om du MÅ beholde dem, eller om samme info finnes på nett. F eks forsikringsavtaler, banklån etc: du finner det på Din side i bankens nettsted. Kast (makuler) det du ikke trenger. Anonymkode: 8ba49...9c1
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 Jeg flytta fra et stort hus for 1,5 år siden og fikk i den forbindelse rydda masse. Har vært ganske hard mot meg selv. Hadde leker fra jeg selv var liten feks, og solgte unna ting som ikke har blitt brukt av mine barn. Leverte store mengder til gjenbruk, solgte alt som kunne selges, ga bort ting på Finn osv. Synes fortsatt jeg har mye, men har for det meste oversikt, og det er en lettelse. Blant annet hadde jeg ting på loftet som var blitt satt der når fi flytta inn, og ikke hadde blitt rørt på 16 år.... Så da tenkte jeg - vekk med det.... 😄 Anonymkode: 1ea5b...e96
Superdolly Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg aner ikke hvor jeg skal legge ting. Masse papirer. Ting ungene lager. Klær som er for små. Lykke til videre 😀 Anonymkode: 15bdc...cf1 Du må sortere med hard hånd. Gå gjennom papirene. Må du beholde dem? Skaff deg en ringperm der du setter inn det du må beholde. Alt annet kaster du. Makuler hvis nødvendig. Merk ringpermen i ryggen med hva den inneholder. Ting ungene lager setter du på utstilling eller henger opp noen dager eller uker. Deretter sorterer du det også med hard hånd. Kast det meste og behold det du absolutt må beholde. Når du velger å beholde en ny tegning eller en ny "ting", så kaster du noe av det gamle. Også her kan du skaffe deg en ringperm pr barn og sette inn de aller fineste tegningene for å ta vare på. For små klær selges, gis bort eller arves videre. Kast hvis de er utslitt og ikke kan brukes. Tenker du å spare på klær fra et barn til et annet? Da må du lage deg et system som funker. Vi hadde en hylle i kjelleren, og klær ble lagt i poser som ble merket med hva de inneholdt. For eksempel: "Ullundertøy, jente, str. 116". I hyllen ble posene lagt etter størrelse på klærne, slik at de minste klærne alltid lå i øverste hylle. Merkingen ut. Trikset med å holde det ryddig er å ha få ting og gode systemer. Du må lage deg systemer som fungerer, og for å få til det så må du ta utgangspunkt i nåsituasjonen. Her er et eksempel fra mitt liv: Jeg hadde laget en fin liten knaggrekke til nøkler, men alle nøkler ble slengt på det lille bordet i hallen. Da fikk jeg i stedet tak i en pen liten kurv som jeg satte på bordet, og nå ligger alle nøklene i kurven, nøkkelskapet er fjernet og bordet ser ryddig ut.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2020 #7 Skrevet 23. juli 2020 Tusen hjertelig takk for tips Anonymkode: 15bdc...cf1
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2020 #8 Skrevet 23. juli 2020 Det er det samme problemet som jeg har. Nå har jeg 4 barm alene. 2 deler rom og de har bare 2 høye kurvstativer. De skapene de skal få koster rett over 4tusen, så jeg holder på å spare til det. Har like skaper på alle rom. Mellomste har 2 skaper, hvor ene er til barnet alene, og andre er felles. Dvs til klær som kan bli brukt pga skiftende vær. Regntøy og vindjakker etc. Jeg deler som med minste. Vi har bare et skap som vi deler. Der har vi også sengetøy. Siste rommet er til min mor. Hun har fått 2 skaper. Hun har da også gardiner og duker i sine skaper, samt egne håndklær. Jeg har 2 bad, hvor min mor har det ene med en kommode, men vi (barna og meg) har en skuff på dette badet. Tannbørstene og slikt. Badet vi selv bruker har 2 kommoder hvor vi har våres håndklær. Vi har også tannbørster her også. Siden vi er mange så bytter vi på hvor vi ordner oss. Jeg har 2 boder, som er bare rot. Jeg skal rydde ut av den ene i dag og sette opp hyller i morgen til hermetikk og tørrvarer. Så kommer fryseren inn i morgen også. Jeg mangler en kommode til luer og votter i gangen. Alt vintertøy er i 7 kofferter på tørrlageret jeg har fått bygget utenfor huset. Siste boden skal huse leker som ikke er i bruk, men som skal rulleres på så de ikke går lei allw lekene sine. Jeg mangler nøkkelskap. Ønsker meg lure løsninger for oppbevaring av leker. Synes aldri jeg får alt på plass jeg heller! Selv med plass til det... Anonymkode: 94960...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå