Gå til innhold

Prater du med barna om nettvett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min elleveåring spiller endel på nett. Blant annet roblox. Jeg har snakket mye med henne om nettvett. Hva hun SKAL si i fra til meg om osv. Jeg har sagt det aldri er OK om en gutt snakker om tissen sin eller tissen hennes. At om de ber om bilder av henne eller kroppsdeler skal hun si i fra. Jeg har vært helt åpen og ærlig om at de finnes mennesker som er på slike steder for å treffe barn og snakke om kjønnsorganer, sex og slike ting. At om et menneske sier de elsker henne og ber henne om å gjøre ting fordi de elsker hverandre så er ikke dette sant. De prøver å lure henne. 
En venninne var innom her i dag og de spilte sammen. Så fikk min datter en melding som hun syntes var rar og ba meg se på den. Det var en annen spiller som skrev at han elsket henne for alltid og lurte på hva hun het og hvor hun bodde. Jeg sa hun ikke fikk snakke mer med han. Så lurte venninnen på hvorfor, for han var jo bare snill. Jeg sa at man kan ikke vite hvem spilleren er og at slike ting synes jeg er rart å si til en man ikke kjenner. Jeg fortalte henne også litt om at det ER mennesker på nett som prøver å lure barn så det er viktig å være forsiktig. Det ble mye spørsmål og jeg svarte slik jeg svarer datteren min. 
Nå er moren til denne jenta irritert fordi jeg har «skremt datteren» hennes. Jeg sier at det er mye bedre å ha et barn som er ekstra oppmerksom og varsom på nett fremfor en som ikke vet om faresignalene og er naiv. 
Hva tenker dere? Er jeg for beskyttende? Er det ikke viktig å lære barna om at det kan finnes voksne mennesker som prøver å lure de? 

Anonymkode: c0c5e...1f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart vi gjør. Barn lærer ikke av seg selv. og de kan ikke vite at det andre gjør mot dem ikke er greit , hvis ikke noen har snakket med de om det. 
synes du gjorde helt rett :)

Anonymkode: 5c932...bfa

Skrevet

Vi gjør akkurat det samme med våre. I tillegg er vi veldig nøye med å alltid spørre dem før vi tar og sender bilder av dem til andre (Snap f.eks.) Og dette ser vi at de nå også gjør,  f.eks. spør alltid 17-åring minste om han får sende bilde av lillesøsteren til kjæresten sin (kjæresten er glad i lillesøster også). Jeg har generelt snakket mye med dem om nettvett, og jeg ser at der funker.

Anonymkode: 19e67...b55

Skrevet

Vel, jeg er enda strengere. Min 12-åring får ikke chatte med fremmede og jeg har forklart hvorfor. 

Stakkars barn som står uforberedt i møtet med Internett. 

Anonymkode: dff73...0fc

Skrevet

Syns du gjorde helt rett! Til og med min 7-åring vet at det finnes voksne som ikke er snille med barn og at alle kan juge på internett. Han vet at alt som legges ut på nett, kan potensielt ses av alle i hele verden. Han vet at det finnes voksne som vil gjøre ting med barns kropper som ikke er lov og at de ofte truer barna med ulike ting for at de ikke skal si noe til andre. 

Nettvett kommer ikke gratis, og med den stygge verden vi lever i, er det viktig at barna er så godt rustet som mulig. 

Anonymkode: 856f7...9ee

Skrevet

Du gjør rett ovenfor barnet mener jeg. Internett er ikke bare rosa bomullsdottskyer, så lar vi barna slippe frem på internett er det også vår oppgave å forberede de på de farene som er der. Gjøre de beredt til å vite hva de bør gjøre om noe skulle skje, lære de hva som skal få varselslampene deres til å blinke. Forhåpentligvis er dette noe de aldri eller vil ha bruk for, men som foreldre er det vår oppgave å gjøre de beredt på slikt. 

Mine unger har lært om dette hjemme og på skolen. Skolen her har vært veldig opptatt av nettvett. Alle klassetrinn har om dette minst en gang i året. De leier inn ulike organisasjoner og folk til dette. Elever og foreldre har dette samme dag som oftes, slik at vi kan ta samtalen med hjem. Jeg vet av mine unger så får de ikke med seg så mye, så jeg syns det er viktig å spørre og grave litt etter jeg har vært på dette. 
Jeg var på ett nettvett kurs med oslopolitiet engang, det syns jeg var skikkelig bra. De på skolen er dårlige i forhold, men de er nok laget mer for unger. Her la de ikke skjul på noe og de skulle nok sette en støkk i oss foreldre, besteforeldre og de som kom. Alle i hele byen kunne komme. Så det du sa var bare barnemat iforhold til hva de sa til oss. 

Anonymkode: a7f4c...3f6

Skrevet

Gjør samme som deg og vi snakker jevnlig om nettvett. Å ikke gjøre det er svikt mot barna, mener jeg 

Anonymkode: e7e61...754

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...