Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Jeg er helt ukjent med flått, men er nå på et sted med mye flått. Men ingen andre insekter som stikker? Ikke mygg eller knott som jeg har sett. Jeg har ikke sett eller kjent flått på beinet. Den er vel litt over 1 cm Spillekort for å illustrere størrelse (og ja. Etter to uker på hytta begynner jeg bli litt yeti). Den er litt rødere i virkeligheten. Klør skikkelig! Anonymkode: 3c493...59a
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Flåtten biter ikke, den henger fast i flere dager for å suge blod. Det er nok et vanlig myggstikk, eller så har du vært borti en plante du ikke tåler. Anonymkode: cdfb7...be8
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Det ser mer ut som et lite myggbitt for meg, men det er jo egentlig umulig å si. Tegn en ring rundt bittet, langs ytterkantene på det som er rødt, da ser du om det øker dag for dag. Hvis det sprer seg mye utover så kan det være tegn på flått. Det er jo også mulig å få flåttsmitte uten hudreaksjon, eller myggbitt med kjempereaksjon, så du må nesten bare følge med. Om du har Xylocain, eller et apotek i nærheten hvor du kan kjøpe det, så hjelper den salven mot kløen. Anonymkode: 8bd8a...7c7
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 1 minute ago, Anonym bruker said: Det ser mer ut som et lite myggbitt for meg, men det er jo egentlig umulig å si. Tegn en ring rundt bittet, langs ytterkantene på det som er rødt, da ser du om det øker dag for dag. Hvis det sprer seg mye utover så kan det være tegn på flått. Det er jo også mulig å få flåttsmitte uten hudreaksjon, eller myggbitt med kjempereaksjon, så du må nesten bare følge med. Om du har Xylocain, eller et apotek i nærheten hvor du kan kjøpe det, så hjelper den salven mot kløen. Anonymkode: 8bd8a...7c7 Takk for svar. Flått er sikkert en tilvenningssak? Kjenner at den stresser meg, og jeg er ikke redd for insekter Anonymkode: 3c493...59a
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Der der må da være myggstikk. 😊 Anonymkode: d5afa...02c
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flåtten biter ikke, den henger fast i flere dager for å suge blod. Det er nok et vanlig myggstikk, eller så har du vært borti en plante du ikke tåler. Anonymkode: cdfb7...be8 Flått kan også slippe forholdsvis raskt uten at man merker at man har hatt den på seg. Det er ikke slik at en flått alltid henger på i flere dager. Og jo, flåtten biter seg fast. Har man fått et flåttlarvebitt så trenger ikke den bli mer enn halvannen millimeter etter å ha sugd blod, og disse blir ofte ikke oppdaget. Både larvene og nymfene faller så lett av at man ofte ikke merker at man er blitt bitt av dem. Anonymkode: 8bd8a...7c7
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Flått er sikkert en tilvenningssak? Kjenner at den stresser meg, og jeg er ikke redd for insekter Anonymkode: 3c493...59a Jeg er nok litt som deg. Er overhodet ikke redd for insekter (selv om jeg reagerer veldig på myggbitt). Men akkurat flåtten sliter jeg litt med. For et par uker siden gikk jeg av en skogsvei for å tisse. På stien var det ett strå som strøk meg over ene leggen, ellers var jeg ikke borti noe. Tilbake på skogsveien lo jeg av meg selv når jeg tenkte jeg likevel fikk sjekke leggene mine for flått. Og joda, den leggen som hadde vært borti det ene strået, der var det en liten flått som krøp oppover leggen. Grøss! Tror jeg er så skeptisk fordi jeg kjenner flere som er blitt flåttsyke. Da jeg vokste opp hadde vi ikke flått her jeg bor, nå er det mye! Jeg er for å starte brenning av mark igjen for å bli kvitt noe av flåttproblemet, samt å få mer sauer osv. ut på beite for å bevare kystlandskapet vi har hatt i flere hundre år, men som nå gror igjen. Men, man kan jo ikke slutte å være aktiv ute i naturen heller. Men jeg tar noen forholdsregler både med tanke på hvor jeg går og hva jeg har på meg hvor. De fleste bitt vil jo være ufarlig, enten det nå er mygg, lopper eller flåttbitt du har fått. Så bare følg med på det. Anonymkode: 8bd8a...7c7
Himmel og hav Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 Det er ut som myggstikk for meg. Når jeg har hatt skaumann/ flått på meg, så blir det ei grop/ merke i midten der den satt. Det er vanlig at det blir som et lite myggestikk rundt der du blir bitt av skaumann i starten, og om du har fått en borreliainfeksjon, så kommer det utslettet først etter noen dager - uker.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Flått er sikkert en tilvenningssak? Kjenner at den stresser meg, og jeg er ikke redd for insekter Anonymkode: 3c493...59a Hva mener du med at flått sikkert er en tilvenningssak? Anonymkode: ac83d...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå