Anonym bruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Der dere ikke har plen, hvilke planter passer da til bunndekke? Anonymkode: ded27...f52
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #3 Skrevet 22. juli 2020 Spørs jo litt på hvor stort område, herdighetsone, solforhold, hvor tørt det er, hvor høye planter vil du ha, små busker eller lave blomster? Eks: Små rhododendron er fine og vintergrønne. Ellers har du feks takløk, som er flatere og gir et helt annet uttrykk. Anonymkode: e13dd...9b0
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #4 Skrevet 22. juli 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spørs jo litt på hvor stort område, herdighetsone, solforhold, hvor tørt det er, hvor høye planter vil du ha, små busker eller lave blomster? Eks: Små rhododendron er fine og vintergrønne. Ellers har du feks takløk, som er flatere og gir et helt annet uttrykk. Anonymkode: e13dd...9b0 Herdighetssone 6/7. Rhododendron er ingen vits her. Til bunndekke vil jeg ha lave planter. Som dekker bunnen. Skal sjekke ut takløk! Anonymkode: ded27...f52
Julie (: Skrevet 22. juli 2020 #5 Skrevet 22. juli 2020 Jeg har mye storkenebb som bunndekker i områder uten plen. Det er min desiderte favoritt-bunndekker. Grøndlandspotentilla er en annen mulighet. Og det finnes faktisk også lave, tette roser - som sommerwind som er herdig til sone 6. Og liker generelt å plante tette stauder, så får jeg mindre å luke. Honningknopurt blir også fort tett. Benved liker jeg å ha litt innimellom staudene. Hosta er også ofte ganske lave, men tette.
Julie (: Skrevet 22. juli 2020 #6 Skrevet 22. juli 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Herdighetssone 6/7. Rhododendron er ingen vits her. Til bunndekke vil jeg ha lave planter. Som dekker bunnen. Skal sjekke ut takløk! Anonymkode: ded27...f52 Det finnes en del rhododendroner som er herdige til H7, faktisk. Så har du lyst på en i hagen, så skal det være mulig.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #7 Skrevet 22. juli 2020 1 time siden, Julie (: skrev: Det finnes en del rhododendroner som er herdige til H7, faktisk. Så har du lyst på en i hagen, så skal det være mulig. Liker dem egentlig ikke. Anonymkode: ded27...f52
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #8 Skrevet 22. juli 2020 Men takk for øvrige tips!! Anonymkode: ded27...f52
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #9 Skrevet 22. juli 2020 Ymse varianter av alunrot, finnes i flere flotte farger! https://www.plantasjen.no/alunrot.html Anonymkode: 7fc13...459
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #10 Skrevet 22. juli 2020 Hvis du vil ha helt lave så er kryptimian og bergknapp/bitterbergknapp også gode alternativer. De fins i flere farger. 😊 Jeg syns også det kan være kult å ha et større område med bare lavendel, kattemynte, eller allium. Anonymkode: e13dd...9b0
Julie (: Skrevet 22. juli 2020 #11 Skrevet 22. juli 2020 (endret) 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Liker dem egentlig ikke. Anonymkode: ded27...f52 Det er lov, dét. De blomstrer jo ofte også ganske kort. Jeg har dem kun som "fyll" i bedd, med mer spennende kontraster i nærheten. Endret 22. juli 2020 av Julie (: Kommafeil.
Julie (: Skrevet 22. juli 2020 #12 Skrevet 22. juli 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du vil ha helt lave så er kryptimian og bergknapp/bitterbergknapp også gode alternativer. De fins i flere farger. 😊 Jeg syns også det kan være kult å ha et større område med bare lavendel, kattemynte, eller allium. Anonymkode: e13dd...9b0 Eeeeelsker allium 💐 Men vil jo ikke akkurat kalle dem markdekkende. Kattemynte dekker godt, men mine blir høøøøye!
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #13 Skrevet 22. juli 2020 4 timer siden, Julie (: skrev: Eeeeelsker allium 💐 Men vil jo ikke akkurat kalle dem markdekkende. Kattemynte dekker godt, men mine blir høøøøye! Nei det er ikke «tradisjonelle» markdekkende, men som jeg skriver syns jeg det kan være stilig å dekke et større område med dem likevel. Hvis det er et slikt område som det kan fungere på, så kan man jo være litt vill og gal og tenke utenfor boksen 😀 Stein kan også være stilig, forresten! Anonymkode: e13dd...9b0
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #14 Skrevet 22. juli 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Ymse varianter av alunrot, finnes i flere flotte farger! https://www.plantasjen.no/alunrot.html Anonymkode: 7fc13...459 Veldig fin! Anonymkode: ded27...f52
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2020 #15 Skrevet 22. juli 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du vil ha helt lave så er kryptimian og bergknapp/bitterbergknapp også gode alternativer. De fins i flere farger. 😊 Jeg syns også det kan være kult å ha et større område med bare lavendel, kattemynte, eller allium. Anonymkode: e13dd...9b0 Bergknapp ser veldig fint ut på bildene når jeg googler, i alle fall 😁 Anonymkode: ded27...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå