Gå til innhold

13-åringen vil bare ligge på sofaen med mobil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på besøk hos svigerforeldre som bor slik at vi kan gå/sykle de mest fantastiske fjellturer til bytur og å spille fotball eller basket i umiddelbar nærhet. 
13 åringen vil ingenting!! Mobil er alt og blir sur for det meste. 
Får jo helt mindreverdighetskompleks som mamma når jeg ser alle «ut på tur med glade tenåringer/barn folk legger ut».

Vi får han med etterhvert, men han har liksom ingen indre motivasjon eller lyst til å hive seg på sykkelen, finne på noe selv. 
Det er liksom ingen «straff» å la han være hjemme her med svigermor mens vi andre finner på noe.

Hjelp!!

Anonymkode: 6d66a...c36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker han de tingene da? Jeg hater å sykle, fjelltur har jeg ikke gått på mange år og det interesserer meg ikke lenger, og fotball/basket det samme. Ferieaktiviteter for meg som jeg liker er lesing, spilling (brett/data/telefon), god mat, passe med selskap, og eventuelt byturer og utforske de roligere aktivitetene (galleri, museum) som finnes i nærmiljøet. 

Hva liker han? Hva ville han valgt hvis han fikk velge? Og hva gjør han på telefonen? 

Anonymkode: 108f7...217

Skrevet

Samme utfordring her. Så jeg tok det opp i fredstid. Det blir for mye skjerm og nå skal du og jeg sammen finne en løsning der du er fornøyd samtidig som du er i aktivitet. Hun kom selv med forslag om en time telefon og en time aktiv. Det høres mye ut men greia er at når hun først er i aktivitet så holder hun ikke helt styr på den timen og det går fort to timer. I tillegg blir hun med på feks fjelltur uten sure miner fordi hun skal etter avtalen være aktiv. Jeg vet jo at turen tar tre timer, hun vet ikke det, men når vi er i fjellheimen så koser hun seg og timene flyr. Da synes jeg det også er helt OK om hun ligger to timer i skjermkoma når vi kommer hjem. Det gikk faktisk forbausende lett å få på plass den avtalen. 😂

Anonymkode: f1b08...cb6

Skrevet

Samme her. Vil ikke gjøre noe med oss. Er litt ute med kompiser. Imens så snapper foreldrene til hans venner om fjellturer og byturer med sine 13 åringer. 

Anonymkode: 18230...28c

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får jo helt mindreverdighetskompleks som mamma når jeg ser alle «ut på tur med glade tenåringer/barn folk legger ut».

Vil bare nevne at protester og sure miner underveis nok eksisterer i større grad enn det dokumenteres på SoMe, så ikke sikkert dere har det så ulikt mange andre. 

Skrevet
1 minutt siden, Mostly Harmless skrev:

Vil bare nevne at protester og sure miner underveis nok eksisterer i større grad enn det dokumenteres på SoMe, så ikke sikkert dere har det så ulikt mange andre. 

Her er det aldri sure miner når turen er i gang. Men det har vært tilløp til sammenbrudd før turen. 😂😂😂

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Glade tenåringer på tur?!! Det er vel lenge mellom hver gang jeg ser noen sånne 😁 Din 13-åring er helt normal.

Skrevet

Livet på sosiale media er ofte ikke det virkelige livet! 

Min på 13 kunne glatt ligget på sofaen/sengen hele dagen med telefon. 

Nå er vi på Norgesferie. 13-åringen (og vi voksne) får mobiltid innimellom. Når det passer seg sånn. På kvelden sitter vi alle litt med mobil med mindre vi er på besøk/i en aktivitet. 

13-åringen elsker å bade. Liker som regel å gå på tur og er med på det meste (ennå). Heldigvis. 

Jeg har nesten sluttet med FB. Til å begynne med var det gøy å se, men nå er det mye rop om oppmerksomhet og skryt. Blir litt matt og foretrekker annen type kommunikasjon/oppdatering. Perfekte familiebilder og turbilder er flott, men ingen har det sånn hele tiden. 

Skrevet
16 minutter siden, Pashla skrev:

Glade tenåringer på tur?!! Det er vel lenge mellom hver gang jeg ser noen sånne 😁 Din 13-åring er helt normal.

De finnes heldigvis. Min nabo og 12 åringen går inn i 3 uken på fjellet nå. Tur nesten hver dag. Og på snappene er det en smilende 12 åring 😀

Skrevet
1 minutt siden, Graciegirl skrev:

Livet på sosiale media er ofte ikke det virkelige livet! 

Min på 13 kunne glatt ligget på sofaen/sengen hele dagen med telefon. 

Nå er vi på Norgesferie. 13-åringen (og vi voksne) får mobiltid innimellom. Når det passer seg sånn. På kvelden sitter vi alle litt med mobil med mindre vi er på besøk/i en aktivitet. 

13-åringen elsker å bade. Liker som regel å gå på tur og er med på det meste (ennå). Heldigvis. 

Jeg har nesten sluttet med FB. Til å begynne med var det gøy å se, men nå er det mye rop om oppmerksomhet og skryt. Blir litt matt og foretrekker annen type kommunikasjon/oppdatering. Perfekte familiebilder og turbilder er flott, men ingen har det sånn hele tiden. 

Helt enig. Gjelder snap også. Legges ut hvor fint vi har det og bare det positive 

Skrevet

Da gjør du det samme som jeg gjør med min 9 åring. Tar fra han mobilen å sier at den får igjen ikveld. Så finner dere på ting sammen. Du virker som en veldig tafatt mamma! Selvsagt vil ikke barnet noe annet enn å brukr mobilen hvis det er ett alternativ. Da må du være den voksne her å ta vekk mobilen på dagtid,så kan hsn heller bruke den litt om kvelden igjen.

Anonymkode: c4ecc...db3

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da gjør du det samme som jeg gjør med min 9 åring. Tar fra han mobilen å sier at den får igjen ikveld. Så finner dere på ting sammen. Du virker som en veldig tafatt mamma! Selvsagt vil ikke barnet noe annet enn å brukr mobilen hvis det er ett alternativ. Da må du være den voksne her å ta vekk mobilen på dagtid,så kan hsn heller bruke den litt om kvelden igjen.

Har du lest innlegget til HI? De får tenåringen med, men det er tydeligvis ikke lystbetont for tenåringen. Ergo, det er ikke alternativ å bare ligge å glane i mobilen. 
LES INNLEGG før du kritiserer!

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da regner jeg med at du legger vekk din mobil også, så du ikke kan nås av venner, ikke kan sende snap eller poste på fb osv.

Anonymkode: 2562a...318

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da regner jeg med at du legger vekk din mobil også, så du ikke kan nås av venner, ikke kan sende snap eller poste på fb osv.

Anonymkode: 2562a...318

Selvfølgelig. Trenger ikke mobilen når vi er på fjelltur/sykkeltur eller andre aktiviteter. Både ungdom og voksne bruker heller mobilen litt om kvelden.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er "et helt liv" mellom 9 og 13 år!!! En 9 åring er et lite barn som man selvsagt tar telefonen fra OM barnet bruker den for mye! (9 åringer fleste leker vel mer enn å bruke telefon). 

En 13 åring, TENÅRING, i puberteten, med alle hormoner, der det er viktig å være oppdatert digitalt for å være med i deres samfunn..... Du kan virkelig ikke sammenligne med en 9 åring!

Anonymkode: 05858...dba

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er "et helt liv" mellom 9 og 13 år!!! En 9 åring er et lite barn som man selvsagt tar telefonen fra OM barnet bruker den for mye! (9 åringer fleste leker vel mer enn å bruke telefon). 

En 13 åring, TENÅRING, i puberteten, med alle hormoner, der det er viktig å være oppdatert digitalt for å være med i deres samfunn..... Du kan virkelig ikke sammenligne med en 9 åring!

Helt enig 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er visst lenge siden du har hatt barn 8-9 år for er absolutt ikke sånn at de leker mest. Er er flere år siden de sluttet å leke med leker.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er visst lenge siden du har hatt barn 8-9 år for er absolutt ikke sånn at de leker mest. Er er flere år siden de sluttet å leke med leker.

Vel. Mine leker. Og de leker ikke alene heller. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig trist hvis det er sant. Jeg er veldig glad for at mine på 9 og 12 fortsatt leker. Det haster ikke å bli voksen. Lek er ekstremt viktig for barns utvikling.

Anonymkode: cdd89...0d0

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig trist hvis det er sant. Jeg er veldig glad for at mine på 9 og 12 fortsatt leker. Det haster ikke å bli voksen. Lek er ekstremt viktig for barns utvikling.

Anonymkode: cdd89...0d0

Er vi bor er det hvertfall sånn. Det går i mobil og playstation når sønnen min er på besøk hos andre. Så her hjemme tar jeh fra han mobilen å tvinger han dermed til å finne på noe annet. Funker greit det.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er vi bor er det hvertfall sånn. Det går i mobil og playstation når sønnen min er på besøk hos andre. Så her hjemme tar jeh fra han mobilen å tvinger han dermed til å finne på noe annet. Funker greit det.

Når et barn er 9 år er det mest vanlig at lek, alene eller med hverandre, er det som opptar størsteparten av dagen. Om barn på 9 år driver mest med skjerm, er det foreldre som ikke er oppegående, og bevisst den betydning lek har for barn. Jeg vil trekke det så langt som å si at det er en form for omsorgssvikt om man som forelder da ikke tar ansvar å leder barnet mot leken!

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når et barn er 9 år er det mest vanlig at lek, alene eller med hverandre, er det som opptar størsteparten av dagen. Om barn på 9 år driver mest med skjerm, er det foreldre som ikke er oppegående, og bevisst den betydning lek har for barn. Jeg vil trekke det så langt som å si at det er en form for omsorgssvikt om man som forelder da ikke tar ansvar å leder barnet mot leken!

Leker sluttet de å leke med 1.klasse hvertfall guttene. Vet ikke hvordan det er med jentene ettersom jeg bare har gutt.

Skrevet

Her er 13 åringen i en brytningstid hvor han er både stor og liten. Det går en del i spilling og mobil etc. Men han kan også bygge Lego eller styre med figurer han samler på etc. Dette korresponderer med følelser og behov. Av og til stor og av og til liten. Helt normalt, tenker jeg. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er i hvert fall ikke samt for min snart 11 år gamle jente. Mye skjerm, men også leking. Særlig om det er venner på besøk.

Anonymkode: 46197...bd1

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i hvert fall ikke samt for min snart 11 år gamle jente. Mye skjerm, men også leking. Særlig om det er venner på besøk.

Anonymkode: 46197...bd1

Jenter er ofte flinkere til å leke. Sånn er ikke guttene. Å får de ikke lov å spille her så ønsker ikke vennene hans å komme her,da går de istedet på besøk til en der de får lov å spille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...