Gå til innhold

"Det passer ikke."


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser menge får råd om å bruke denne frasen, når de ber om tips til hvordan man setter grenser for seg selv. 

Jeg har aldri sagt dette selv, uten begrunnelse,  f.eks. "det passer ikke, fordi ...". Har noen erfaring med å si dette?

Jeg kjenner jeg er litt skeptisk, tenker at dette kan være en litt fornærmende/sur ting å si til folk?

Anonymkode: 457ee...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. "Alle" sier det her inne, som om det er det enkleste i verden. Jeg har aldri fått meg til å si det selv, og jeg har heller aldri fått det i retur når jeg har bedt om noe. 

Anonymkode: c5a67...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bruke det til perifere bekjente eller f.eks. foreldre jeg ikke kjenner så godt som spør om barna kan komme på besøk el.l. Der det ikke vil være naturlig å fortelle detaljer om vårt liv og våre planer. Men når det gjelder familie og de vi kjenner godt så synes jeg at jeg "skylder" dem en forklaring på hvorfor det ikke passer.

Anonymkode: d02c7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det når ungene var yngre og jeg f.eks fikk en tekstmelding fra en annen forelder om lek, da kunne jeg svare at dessverre passer det ikke i dag for vi har andre planer, har ikke fortalt da hva de andre planene har vært... 

Men har aldri brukt det når familie eller nærmere venner har spurt om noe.

Anonymkode: 78cc0...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frasen det passer ikke fordi ..... brukrr jeg ofte, men jeg lyver ikke jeg kan fint si, f.eks beklager det passer ikke med besøk av lotte nå for lise skal slappe litt av, det er lov og si NEI i dette landet mam skal ikke være nødt til og please alle andre enn seg selv. 

Hvorfor er du redd for og fornerme noen med og si nei det passer ikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av og til rådet folk til å si "det passer ikke" og droppe begrunnelse. Det er i de tilfellene der de selv klager på at de ikke klarer å si nei, og at uansett begrunnelse argumenterer den som spør bort begrunnelsen og river den i filler. 

Jeg er enig i at det kan virke litt kort og uhøflig, men det er også uhøflig å overkjøre folk man spør om en tjeneste når de forsøker å si nei. Og noen mennesker er slik at en begrunnelse for et avslag gir dem mer argumentasjon og starter mer masing. Og har man da i tillegg problemer med å si nei, vil det kunne føre til at man aldri slipper unna noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier også å si hvorfor det ikke passer. Noen ganger drar jeg en hvit en, fordi jeg ikke har lyst. Liker ikke å fortelle folk at jeg ikke vil være sammen med dem. 

Anonymkode: 5f25c...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ganger klarer jeg fint å si nei. Andre ganger er det utrolig vanskelig. Som nå hvor en sånn halvveis venn av datter vil treffes. Jeg vet denne familien er ensom. Datter vil IKKE treffe de da de egentlig har vokst fra hverandre nå. Dette er fryktelig sårt for alle. Jeg får meg ikke til å avslå de så vi prøver og prøver. Livet er ikke svart-hvit. Det er så mange nyanser. 

Anonymkode: 4a741...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvem som spør. Hvis den personen jeg trenger å avvise tidligere har hatt tendens til å ikke godta en pen og høflig begrunnelse, f eks «det rekker jeg nok ikke på tirsdag, jeg skal følge femåringen til tannlegen» og de begynner med «jamen etterpå da? Eller før?» så ville jeg ikke gitt dem anledning til å gnåle. Da ville jeg sagt «det rekker jeg ikke.» Til nød «det rekker jeg ikke; jeg skal noe annet.» Å høre detaljer om mine planer har de ingen rett til. Jeg trenger ingen unnskyldning for å si nei til noe.

Men når det er familie og gode venner som jeg aller helst VIL si ja til, da kan det godt hende at formuleringen blir «jeg ville så gjerne vært barnevakt, men akkurat den dagen skal jeg ditten og datten, og erfaringsmessig er vi ikke ferdige før seint. Så hadde det ikke vært for det, ville jeg gjerne ha gjort det!» 

Men da handler det jo om å åpne for ar spørsmålet kan komme en annen gang, og at jeg vil si ja ved neste anledning. Hvilken relasjon du har til personen er jo av betydning. Mange som får det rådet her, får det fordi de ikke greier å sette grenser omkring seg selv. Da må de øve på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et uttrykk som jeg anser som litt ufint. Kan jo like greit bare skrive NEI! veldig sårt å få ‘Det passer ikke’ når man har tatt kontakt om barnebesøk. Jeg tror slike svar stort sett kommer fra foreldre med barn som er populære og/eller selvsentrerte foreldre som ikke ser at det finnes de som er ensomme.


Har fått det svaret stort sett hele barndommen fra foreldre til kompiser til sønnen min, som avviste spørsmål om besøk. Sønnen spurte da alltid hvorfor han ikke fikk treffe kompisen han så gjerne ville treffe, og da hadde jeg ikke noe godt svar til ham. Det er så mye hyggeligere å svare; ‘Så hyggelig, men akkurat i dag er vi opptatt. Passer det for dere i morgen/en annen dag?’. 
 
Så personlig bruker jeg ALDRI det uttrykket, ikke engang til folk jeg ikke kjenner. Man vet jo ikke om et hyggelig svar kan være det som redder dagen deres...
 

Anonymkode: 5142e...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bruke det til perifere bekjente eller f.eks. foreldre jeg ikke kjenner så godt som spør om barna kan komme på besøk el.l. Der det ikke vil være naturlig å fortelle detaljer om vårt liv og våre planer. Men når det gjelder familie og de vi kjenner godt så synes jeg at jeg "skylder" dem en forklaring på hvorfor det ikke passer.

Anonymkode: d02c7...241

 

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et uttrykk som jeg anser som litt ufint. Kan jo like greit bare skrive NEI! veldig sårt å få ‘Det passer ikke’ når man har tatt kontakt om barnebesøk. Jeg tror slike svar stort sett kommer fra foreldre med barn som er populære og/eller selvsentrerte foreldre som ikke ser at det finnes de som er ensomme.


Har fått det svaret stort sett hele barndommen fra foreldre til kompiser til sønnen min, som avviste spørsmål om besøk. Sønnen spurte da alltid hvorfor han ikke fikk treffe kompisen han så gjerne ville treffe, og da hadde jeg ikke noe godt svar til ham. Det er så mye hyggeligere å svare; ‘Så hyggelig, men akkurat i dag er vi opptatt. Passer det for dere i morgen/en annen dag?’. 
 
Så personlig bruker jeg ALDRI det uttrykket, ikke engang til folk jeg ikke kjenner. Man vet jo ikke om et hyggelig svar kan være det som redder dagen deres...
 

Anonymkode: 5142e...fe2

 

Føler jeg må nyansere svaret mitt over litt. Når det gjelder barn som har vært her ofte, så kan jeg si "I dag passer det ikke dessverre." Føler ikke det er behov for å foreslå en annen dag da, da er de gjerne sammen dagen etter eller et par dager senere uansett. Dessuten har jeg da allerede sagt ja så mange ganger før, så jeg tenker de skjønner at det ikke er det at vi ikke er interessert. Om det er noen som spør for første gang eller som har vært hos oss sjelden, så svarer jeg gjerne slik som du foreslår her.

Anonymkode: d02c7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er et uttrykk som jeg anser som litt ufint. Kan jo like greit bare skrive NEI! veldig sårt å få ‘Det passer ikke’ når man har tatt kontakt om barnebesøk. Jeg tror slike svar stort sett kommer fra foreldre med barn som er populære og/eller selvsentrerte foreldre som ikke ser at det finnes de som er ensomme.


Har fått det svaret stort sett hele barndommen fra foreldre til kompiser til sønnen min, som avviste spørsmål om besøk. Sønnen spurte da alltid hvorfor han ikke fikk treffe kompisen han så gjerne ville treffe, og da hadde jeg ikke noe godt svar til ham. Det er så mye hyggeligere å svare; ‘Så hyggelig, men akkurat i dag er vi opptatt. Passer det for dere i morgen/en annen dag?’. 
 
Så personlig bruker jeg ALDRI det uttrykket, ikke engang til folk jeg ikke kjenner. Man vet jo ikke om et hyggelig svar kan være det som redder dagen deres...
 

Anonymkode: 5142e...fe2

Men var det sønnen din som ville på besøk til andre, eller ba dere kompisene komme til ham? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det hadde vært kjempehyggelig å møte deg, men i dag passer det desverre ikke" 

Man trenger ikke fortelle hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer så kort til kun én person. Det er en mamma som har barn i klassen til to av mine barn. Hun maser i tide og utide om X og/eller Y (hennes barn) kan komme på besøk til mine. Aldri inviterer hun på besøk til dem. Ikke er X og Y nære venner av mine barn heller. Og når moren har mast nok får hun barna sine til å ringe meg og invitere seg selv i stedet. Jeg er lei etter flere år med mas, og svarer konsekvent «det passer ikke» uten å utbrodere noe mer.

ALLE andre foreldre i kullene våre inviterer hjem til seg selv, eller barna avtaler seg imellom og spør egne foreldre.
Med unntak av barnas bestevenner, hvor vi begge veier kan spørre om hjelp til barnevakt om det er noe spesielt. 
 

Alle andre synes jeg fortjener et mer detaljert svar enn «det passer ikke». Men merkelig nok går det flere år mellom hver gang jeg opplever at andre inviterer seg selv hit. 

Anonymkode: 42551...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er et uttrykk som jeg anser som litt ufint. Kan jo like greit bare skrive NEI! veldig sårt å få ‘Det passer ikke’ når man har tatt kontakt om barnebesøk. Jeg tror slike svar stort sett kommer fra foreldre med barn som er populære og/eller selvsentrerte foreldre som ikke ser at det finnes de som er ensomme.


Har fått det svaret stort sett hele barndommen fra foreldre til kompiser til sønnen min, som avviste spørsmål om besøk. Sønnen spurte da alltid hvorfor han ikke fikk treffe kompisen han så gjerne ville treffe, og da hadde jeg ikke noe godt svar til ham. Det er så mye hyggeligere å svare; ‘Så hyggelig, men akkurat i dag er vi opptatt. Passer det for dere i morgen/en annen dag?’. 
 
Så personlig bruker jeg ALDRI det uttrykket, ikke engang til folk jeg ikke kjenner. Man vet jo ikke om et hyggelig svar kan være det som redder dagen deres...
 

Anonymkode: 5142e...fe2

Denne her er jeg så 100 % enig med deg i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Men var det sønnen din som ville på besøk til andre, eller ba dere kompisene komme til ham? 

Vi inviterte til oss stort sett! Det er derfor jeg syns det er ekstra ufint å svare sånn, når barnet blir invitert på besøk. Rett og slett uhøflig. Men det var dessverre foreldre med veldig omsvermede barn, og de brydde seg ikke i det hele tatt om andre enn seg og sitt. 
Og ja, barna ville treffes. Men foreldrene orket ikke å gjøre om på sine rutiner/planer for å få til dette. Så de svarte bare ‘det passer ikke’.
Har i ettertid opplevd mye fint og hyggelig samarbeid med andre foreldre, da mennesker som har mye travlere liv. Men som tydeligvis har lært at utrykket ‘det passer ikke’ er både ufint og unødvendig.

Anonymkode: 5142e...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi inviterte til oss stort sett! Det er derfor jeg syns det er ekstra ufint å svare sånn, når barnet blir invitert på besøk. Rett og slett uhøflig. Men det var dessverre foreldre med veldig omsvermede barn, og de brydde seg ikke i det hele tatt om andre enn seg og sitt. 
Og ja, barna ville treffes. Men foreldrene orket ikke å gjøre om på sine rutiner/planer for å få til dette. Så de svarte bare ‘det passer ikke’.
Har i ettertid opplevd mye fint og hyggelig samarbeid med andre foreldre, da mennesker som har mye travlere liv. Men som tydeligvis har lært at utrykket ‘det passer ikke’ er både ufint og unødvendig.

Anonymkode: 5142e...fe2

Det er ikke ufint å si at det ikke passer, det ville være ufint å si «vi gidder ikke». Men jeg skjønner jo at det er vondt for barnet ditt å bli avvist stadig vekk. Men de følelsene gjør jo ikke selve uttrykket om til noe fælt eller slemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...