Gå til innhold

Stedatteren min har havnet i trøbbel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gjøre det kort. Hun har gjort noe vi har advart mot og har blitt utsatt for noe kriminelt. Dette har hun båret på en tid men har nå ringt meg fordi hun trenger hjelp. Hun vil IKKE involvere mora si. Stedatter er mindreårig og jeg synes mor bør få beskjed. Samtidig vil jeg ikke misbruke hennes tillit. Moren er hissig og har en autoritær oppdragerstil. Stedatter VET hun vil få en helvetes kjeft. Det vil selvsagt bare være den første umiddelbare reaksjonen. Jeg har selvsagt informert far, dette selvom stedatter nektet meg det også, men jeg sa at dette skjuler jeg IKKE for han og dette forsto hun. Men hun nekter å informere mor. Jeg har overlatt alle formaliteter til mannen. Informere mor og dialog med politi. 
Mor og jeg har et godt forhold og jeg tenker noen burde ta en prat med henne om hennes reaksjon ovenfor datteren. Tror dere politiet/andre instanser kan veilede mor i hennes reaksjon? Hvor viktig det er for tillitsforholdet med datter at hun møter dette på en god måte. Skulle hun være uheldig senere vil hun kanskje ikke søke hjelp hos noen voksne. 
Stedatter vet hun har vært naiv og vi har advart mot dette på generell basis, dette kan skje om du..... hun er ung, tatt feil valg og vært naiv. Hun har lært leksa si. 

Ok å fortelle mor og la henne rase avgårde i drittsinne eller burde hun få en vennlig påminnelse om å møte dette uten kjeft for i bygge opp tilliten til mor?

Jeg kommer ikke til å utlevere mer detaljer så ikke spør.

Anonymkode: 1a04b...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far må møte mor på tomannshånd og sette klare krav til hvordan hun skal oppføre seg. 

Å miste hodet helt og overhøvle jenta kan gjøre ubotelig skade. 

Anonymkode: fc1ff...651

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er du som skal fortelle dette til moren, det er noe far og datter kan bestemme sammen og far kan være med når hun forteller mor. Ikke bryt tilliten hennes ved å gå bak ryggen for å fortelle. Så lenge far kan ivareta det formelle, så trenger ikke du være annet enn en god støtte og samtalepartner for henne. For det trenger hun og det er kanskje den viktigste jobben dere kan gjøre for å hjelpe henne på riktig vei. 

Anonymkode: 7260b...707

Skrevet

Hm, jeg respekterer at du ikke vil gi detaljer, men jeg syns vel sakens natur har en viss betydning her. Hvis hun er utsatt for svindel eller tyveri, f.eks, syns jeg ikke du skal informere mor mot datterens vilje. Ta vare på den tilliten hun viser deg. 

Hvis hun er utsatt for noe som har skadet henne, som vold, voldtekt, spredning av bilder, e.l., må mor involveres syns jeg. Bruk tid på å forklare datter at sånn må det være, og tilby deg å ta støyten ved å snakke med mor uten datter til stede. 

Du er heldig som har stedatters tillitt! 

Anonymkode: 9d3be...a41

Skrevet

Min anbefaling er å snakke med politiet Og at dere der sier at mor ikke er informert og hvorfor. Da kan politiet ta en prat med mor, far og datter sammen. Så kan du stå på sidelinjen og støtte henne videre

Anonymkode: 4bcec...6f1

Skrevet

Jeg tenker at du har gjort rett, du har informert jenten om at du må fortelle far, og det vil være far sin oppgave å formidle til jenten at dette trenger mamma å vite om også.
Jeg vil tro mor blir redd og i det nok reagerer på en annen måte enn ønsket. Fortell jenten at dere ønsker å snakke sammen alle sammen, og at mamma må få vite for å kunne hjelpe henne videre. Lag en plan  med jenten i forkant om hvordan det skal foregå. Da vil hun få velge noe innenfor rammene, samt ikke kjenne på tap av kontroll. 
Type: reagerer mamma med sinne, der du bli redd så gjør vi dette... osv.. 

- politi kan ha bekymringssamtaler med ungdom ved forespørsel (f.eks rus). 
- dersom forholdet er anmeldt vil mor få vite det da jenten er mindreårig og mor har foreldreansvar. 
-barneverntjenesten kan og gi råd/veiledning. Men det er vanskelig å gå inn i om de er rett instans når en ikke vet konkret hva som har skjedd. 
- kommunepsykolog kan også gi noe veiledning. 

Jeg jobber med dette til dagen, men da det kriminelle ikke er videre utdypet er det vanskelig å gi konkret råd tilbake. Du er velkommen til å sende en PM ved behov.

lykke til ! 
og for en flott stemor du er, som hun tydelig har et godt forhold til❤️

Skrevet

For noe rablende tullball. Skal du forstå henne til døde? Det er ikke farlig at en forelder blir sint når barnet har gjort noe som er langt fra akseptabelt. Hvorfor skal hun skånes fra det? Hun har driti seg ut og om du holder det skjult for mor er du medskyldig i alt som skjer. Sinne er det hun fortjener og det står ikke i motsetning til å fortsatt ha tillit til voksne.

Anonymkode: 02f75...19b

Skrevet

Jeg mistenker at dette dreier seg om bilder som hun har delt og som så er sendt videre.

Mor må nesten få vite om det, og om hun blir sint så so what? Det er en umiddelbar reaksjon som går over.

Det er flott at du har stedatters tillit, men noe av grunnen til at hun kommer er vel fordi hun vet dere ikke vil reagere slik som moren gjør.

Skrevet

Jeg tenker det er opp til politiet, ev barnevern om mor skal involveres. Dette gjelder da om barnet er over 16. Man har faktisk ikke krav på full innsikt i barnas liv etter dette. Slik du beskriver det finnes det nå 2 omsorgspersoner som vet det, og det er betraktelig bedre enn ingen. Få gjerne råd hos fagfolk om veien videre. Støtt det dere kan, men vær tydelig på hva som er greit og ikke med tanke på videre.

Anonymkode: 0b662...2a6

Skrevet

Må legge til at man bør oppfordre til å fortelle dette til mor, selvsagt. Men sjekk lovverket med tanke på jentas alder.

Anonymkode: 0b662...2a6

Skrevet

Når en mindreårig blir utsatt for noe kriminelt skal begge foresatte få vite om det. Politiet vil informere.

Jeg kan love deg at jeg hadde blitt rimelig forbanna om noen holdt skjult at min mindreårige datter hadde blitt utsatt for eller utført kriminell handling. 

Anonymkode: 1310e...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...