Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Er vel på god vei avhengig.... det samme gjelder samboer. Sitter med mobilen omtrent hele tiden. Jeg påstår han er verre enn meg, men det er nok like ille 😛 Noen som har gode råd/teknikker for å legge den fra seg? Har veldig dårlig samvittighet overfor barna.. Anonymkode: eb0c0...90e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Den dårlige samvittigheten overfor barna burde jo veie tyngst. Fokuser på det og tenk på det hver gang du tar opp telefonen. Legg den sånn at du må gjøre noe ekstra for å få tak i den, putt den i en skuff eller skap, eller i veska, da rekker du å tanke over om du MÅ ha den nå. Avinnstaller apper og spill du er avhengig av/kan klare deg uten, slå av varsler og lyder sånn at du ikke trekkes mot tlf for hver gang den gir en lyd fra seg. Lad den til faste tider, sånn at du må begrense strømbruken. Gi deg selv begrensinger for hvor lenge du skal sitte med den for hver gang. F eks nå skal jeg gjøre det og det og så kan jeg ta 5 min på tlf. Ta et oppgjør med deg selv, ha fokus på at du er avhengig. Hva får du ut av å sitte med nesa i telefonen hele tiden. Se deg selv utenfra, hva hvis det var du som oppholdt deg rundt andre som kun fokuserte på tlf. Hvordan hadde du likt det? Anonymkode: b9607...dea
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Når samboer sitter sånn hele tiden blir jeg sur og irritert fordi han ikke heller leker med minstemann for eksempel.. 😛 Det ser utrolig dumt ut å sitte sånn hele tiden.. Vet at barna trenger vår oppmerksomhet. Det jeg bruker aller mest tid på er å ta en del bilder og sende snap. Men trenger jo ikke å sende 100 snap hver dag... Nei må skjerpe meg... Anonymkode: eb0c0...90e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Har prøvd flere ganger, men ender bare opp med å bli helt oppslukt i andre hobbyer/prosjekter. På den måten at jeg glemmer å spise/sove og hele pakka. Mobilen er min sunneste avhengighet har jeg funnet ut, da jeg klarer å legge den fra meg mye lettere enn andre hobbyer. Anonymkode: cc71f...85c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har prøvd flere ganger, men ender bare opp med å bli helt oppslukt i andre hobbyer/prosjekter. På den måten at jeg glemmer å spise/sove og hele pakka. Mobilen er min sunneste avhengighet har jeg funnet ut, da jeg klarer å legge den fra meg mye lettere enn andre hobbyer. Anonymkode: cc71f...85c Heldig du da 😛 Anonymkode: eb0c0...90e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Hva gjorde vi før smartmobilene? Jeg husker ikke engang. 🤷♀️ Anonymkode: acd07...1e3
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når samboer sitter sånn hele tiden blir jeg sur og irritert fordi han ikke heller leker med minstemann for eksempel.. 😛 Det ser utrolig dumt ut å sitte sånn hele tiden.. Vet at barna trenger vår oppmerksomhet. Det jeg bruker aller mest tid på er å ta en del bilder og sende snap. Men trenger jo ikke å sende 100 snap hver dag... Nei må skjerpe meg... Anonymkode: eb0c0...90e Barn har godt av å kjede seg å de har godt av å klare å leke alene! Før i tiden var det aldri sånn at de voksne satt på golvet å lekte med barna! Det er bare sånn nymotens tull! Anonymkode: 9a0a6...9b4
Bergen_by Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva gjorde vi før smartmobilene? Jeg husker ikke engang. 🤷♀️ Anonymkode: acd07...1e3 Drakk kaffe og leste aviser
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva gjorde vi før smartmobilene? Jeg husker ikke engang. 🤷♀️ Anonymkode: acd07...1e3 Snakket sammen. Samhandlet. Fikk gjort mye mer praktisk. Delte livet. Det gjør man ikke når man isolerer seg selv fra andre med nesa nedi en mobil. Anonymkode: a339f...a55
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Når samboer sitter sånn hele tiden blir jeg sur og irritert fordi han ikke heller leker med minstemann for eksempel.. 😛 Det ser utrolig dumt ut å sitte sånn hele tiden.. Vet at barna trenger vår oppmerksomhet. Det jeg bruker aller mest tid på er å ta en del bilder og sende snap. Men trenger jo ikke å sende 100 snap hver dag... Nei må skjerpe meg... Anonymkode: eb0c0...90e Du skrev øverst at du har dårlig samvittighet for barna. Da regner jeg med at både din og samboers mobilbruk er langt over det den bør være. Men da er også avhengigheten deres ganske stor. Faktisk så stor at dere velger mobil, sosiale medier, spill, nett generelt foran barna deres - hver eneste dag. Kanskje dere bør spørre dere selv hvorfor? Du og samboer må snakke sammen. Hvilke foreldre ønsker dere egentlig å være for barna dere har valgt å få? Dere valgte barna, ikke motsatt... Legg mobilene i en kurv i gangen når dere kommer hjem. Sjekk dem først etter at barna har lagt seg. Dropp sosiale medier på mobilen. Når du blir sur på samboer fordi han sitter på mobilen fremfor å leke med minstemann, og du gjør omtrent det samme selv, da tenker jeg dere er på en farlig vei. Ikke bare mtp. barna, men med forholdet og familien. Dere isolerer dere fra hverandre når dere velger å sitte med nesa nedi mobilen, dere slutter å se hverandre, slutter å snakke sammen, slutter å ta vare på forholdet dere imellom. Anonymkode: a339f...a55
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 Har selv merket at telefonbruken har tatt litt vel av i huset her, både blant voksne og barn. Så jeg har logget av snap, Facebook og instagram. Vi har google mesh, så jeg har slått av nettet til barna gjennom der. Telefonen ligger i veska, Om noen trenger meg, så kan de ringe meg. Går ikke akkurat glipp av så mye om jeg ikke ser på snap og Facebook hvert 15min 🙈 Nå skal vi snart på ferie og da har vi laget regler sammen. Telefon og ipad skal kun brukes i bilen når vi kjører og hvis det blir skikkelig dårlig vær så vi må sitte inne i teltet, litt regn er ingen unnskyldning, har gode klær 😊 Men har kjøpt inn div brettspill, kort, uteleker, lånt bøker på biblioteket osv. Har tørket støv av speilreflekskamera vårt, som ikke har vært brukt siden vi giftet oss. Disse tingene har vi gjort for å ta bort fokus fra telefon og ipad. Denne ferien vil jeg bruke sammen med familien, oppleve mye og ikke sitte med telefonen og forhåpentligvis gjøre at vi ser galskapen i all telefonbruken vår. Er lov å drømme da 😊 Barna våre kan ikke kjede seg, noe som er helt vår egen feil. Men er aldri for sent å prøve lære de at det trenger ikke skje noe hele tiden. De må finne på ting selv, og hvis de ser at vi voksne sitter med nesa langt i telefonen når vi kjeder oss, så er det ikke rart de å vil det. Anonymkode: 34a9d...3e9
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 Nå har jeg tenåringer og de har nesa nedi mobilen mer enn meg 🤣 Anonymkode: fe44b...eef
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har jeg tenåringer og de har nesa nedi mobilen mer enn meg 🤣 Anonymkode: fe44b...eef Fordi du lar de får lov til det ja. Anonymkode: 9a0a6...9b4
Leverpostei Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 Jeg kan varmt anbefale å bytte ut smarttelefonen med en gammel en for en periode. Du kan sette tvilling-sim i den, slik at du kan ringe og tekste som normalt. En uke eller to holder sikkert. Det er så befriende!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva gjorde vi før smartmobilene? Jeg husker ikke engang. 🤷♀️ Anonymkode: acd07...1e3 Jeg leste masse bøker, nå leser jeg en del, men mindre. Og så spilte vi mer spill eller så på teite ting på TV. Anonymkode: 2695a...670
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå