Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Er det noen som har hatt/ har marsvin som vil dele av sine erfaringer? Vi har to gutter på 7 og 12 år, vurderer det. Hvor mye arbeid er det? Lukter de? Er det avføring overalt? Bråker de om natten? Er de kosete? Lekne? Biter de? Innspill mottas med takk ☺️ Anonymkode: 7203c...30f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Vi hadde to marsvingutter. Veldig snille dyr, men de trenger stort bur, og det lukter litt, spesielt etter noen dager etter vask av bur. Våre bet aldri. De lager koselige lyder. Våre barn gikk dessverre fort lei, og arbeidet falt på meg som ikke syns det var så spennende. Hadde mye dårlig samvittighet for dyra som ble sittende mye i buret sitt. Da den ene døde, valgte vi å gi bort den siste til en besøksgård med flere marsvin, da de ikke trives alene. Nå har vi hund, og ungene kan ikke få nok av henne. Hun er som et familiemedlem. Hun er jo alltid med oss og kommer for å få kos. Blir litt annerledes med dyr i bur som man må oppsøke for å kose med. Lett å "glemme", dessverre.... Passet ikke for oss. Anonymkode: 76b41...65f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi hadde to marsvingutter. Veldig snille dyr, men de trenger stort bur, og det lukter litt, spesielt etter noen dager etter vask av bur. Våre bet aldri. De lager koselige lyder. Våre barn gikk dessverre fort lei, og arbeidet falt på meg som ikke syns det var så spennende. Hadde mye dårlig samvittighet for dyra som ble sittende mye i buret sitt. Da den ene døde, valgte vi å gi bort den siste til en besøksgård med flere marsvin, da de ikke trives alene. Nå har vi hund, og ungene kan ikke få nok av henne. Hun er som et familiemedlem. Hun er jo alltid med oss og kommer for å få kos. Blir litt annerledes med dyr i bur som man må oppsøke for å kose med. Lett å "glemme", dessverre.... Passet ikke for oss. Anonymkode: 76b41...65f De tisset ukontrollert. Og overraskende mye. Sikkert ikke alle som tisser i fang og på gulv, men våre gjorde det. Bæsjet gjorde de også når det passet dem... Anonymkode: 76b41...65f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Er vel ofte slik at unger går lei etter en stund, da faller mye av arbeidet på deg. Hadde heller gått for feks. katt eller hund. Anonymkode: c2eac...1c3
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 De er flokkdyr så du må ha minst to. De krever en del plass, et lite bur er ikke nok. De blir veldig tamme og kosete, lager gode og glade lyder når ungene kommer fra skolen, når de hører kjøleskapsdøra og slike ting. De lukter litt, det gjør egentlig alle burdyr. Ganske renslige og gjør fra seg når de spiser så det er lurt å ha "dritekassa" rett under høyet så kan du bare skifte i den. Men noe tiss/bæsj rundt omkring må du tåle. Anonymkode: e131d...c90
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Vi har to barn på 6 og 12 år som har hvert sitt marsvin (i samme bur). De er koselige, sosiale små dyr som elsker å ligge i fanget og kose, de kommuniserer med lyder og gir kontakt. Våre har aldri bitt, men de kan sikkert gjøre det hvis de blir skremt eller herjet med. Jeg synes ikke de krever mye, men buret må rengjøres hver 2.-3. dag, ellers lukter det. Marsvin med lang pels må børstes og klippes litt og man må klippe klør av og til Barna våre er over snittet imteressert i dyr og elsker å holde på med marsvinene sine, de bygger små labyrinter, hinderbaner og lekeplasser til dem og har dem alltid på fanget når de ser tv. Anonymkode: 38c15...76b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 26 minutes ago, Anonym bruker said: Er det noen som har hatt/ har marsvin som vil dele av sine erfaringer? Vi har to gutter på 7 og 12 år, vurderer det. Hvor mye arbeid er det? Lukter de? Er det avføring overalt? Bråker de om natten? Er de kosete? Lekne? Biter de? Innspill mottas med takk ☺️ Anonymkode: 7203c...30f Jeg synes det var veldig koselig Vi hadde 2, og de var brødre, de trives bedre når de er 2, de døde begge når de var litt over 4 år, mine 2 var veldig rolige på natta, de var kosete , og bet sjelden. MEN jeg synes det var mye arbeid da det begynte og lukte ganske fort, jeg skiftet buret anhver dag, gikk det lengre begynte det og stinke Anonymkode: e2bf6...d61
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 Marsvin lever opp til 8 år. De trenger mye plass til å bevege seg rundt på. er kjempe søte og har noen fantastiske personligheter. men jeg anbefaler rotte. Anonymkode: 5ad51...181
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 Du kan ikke bruke yey or ney med mindre du er 14. Anonymkode: f484d...754
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har vokst opp i en veldig dyrekjær familie og vi hadde både kaniner, mus marsvin og hetterotter. Jeg rangerer også rottene øverst, urolig morsomme dyr, veldig tamme. Regner med dere har sett Svein og rotta 😊 Marsvin kommer på en andreplass, og kanin, mus og marsvin på en delt sisteplass (vil ikke anbefale dem). Anonymkode: e131d...c90
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 Nei fysj! Små, ekle vesen. Skal dere ha dyr, så skaff en hund. En ordentlig hund, av litt størrelse. En hund bryr seg, og er trofast mot de som er snille med den. Joda, litt jobb og litt mas, men de gir så uendelig mye tilbake. Anonymkode: dee13...64b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan ikke bruke yey or ney med mindre du er 14. Anonymkode: f484d...754 Jeg er engelskspråklig. Helt vanlig i vår familie. Hi Anonymkode: 7203c...30f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #13 Skrevet 19. juli 2020 Takk for alle svar! Hund eller katt er dessverre ikke aktuelt pga allergi. Men har lurt litt på rotte, som en av dere nevner.. Men lever ikke de ganske kort? Hvor kosete er rotter? Anonymkode: 7203c...30f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #14 Skrevet 19. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for alle svar! Hund eller katt er dessverre ikke aktuelt pga allergi. Men har lurt litt på rotte, som en av dere nevner.. Men lever ikke de ganske kort? Hvor kosete er rotter? Anonymkode: 7203c...30f Jo, de lever bare noen år, men sånn er det jo. Ville testet ut det med allergi først da, om noen av dere er allergisk mot hund og katt kan allergi slå ut ganske kraftig mot burdyr også. Hva med høy, mange allergikere reagerer på det også. Anonymkode: e131d...c90
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 Vi har to gutter. Både marsvin og mennesker.🤣 de har aldri bit noen. Lager mye lyd roper hver gang kjøleskapet blir åpnet. Det må byttes ofte hvis ikke lukter det. Anbefaler å ha buret i oppholdsrommet sammen dere så de har selskap om de ikke er utav buret. Våre kan gå løse over alt i huset. Men de tisser endel😅 Anonymkode: 9aa19...a9f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #16 Skrevet 19. juli 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei fysj! Små, ekle vesen. Skal dere ha dyr, så skaff en hund. En ordentlig hund, av litt størrelse. En hund bryr seg, og er trofast mot de som er snille med den. Joda, litt jobb og litt mas, men de gir så uendelig mye tilbake. Anonymkode: dee13...64b En hund er som et bleiebarn som aldri blir eldre. Ukentlige og lukter vondt også. Anonymkode: 4a94f...f3c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #18 Skrevet 19. juli 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for alle svar! Hund eller katt er dessverre ikke aktuelt pga allergi. Men har lurt litt på rotte, som en av dere nevner.. Men lever ikke de ganske kort? Hvor kosete er rotter? Anonymkode: 7203c...30f Rotter temmer du og du får mye kos og kjærlighet. Men det tar tid. søk på forum om rotter. men er dere allergiske er ikke marsvin noe å ha i hus de røyter blir like store som en liten kattunge unge. Anonymkode: 5ad51...181
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for alle svar! Hund eller katt er dessverre ikke aktuelt pga allergi. Men har lurt litt på rotte, som en av dere nevner.. Men lever ikke de ganske kort? Hvor kosete er rotter? Anonymkode: 7203c...30f Rotter et mye morsommere enn marsvin og hamster som bare sitter der. Rotter er kontaktsøkende og nysgjerrige, i tillegg er de robuste og tåler at barn håndterer dem. Vi har buret åpent til enhver tid hvor vi er i rommet slik at de kommer ut til oss når de selv ønsker det. Noen kommer da ut for å løpe og klatre utenpå buret. Noen for å tigge godbit. Og noen for å ligge å kose. Vurderer dere rotter er det greit å vite at de må være minst to. Jenter blir minst, er mest aktive og trenger høyt bur for å få klatre. Gutter blir større og daffere, de må ha stor flate da de ikke er klatrere. Alle må ut litt hver dag, men selv om de er små og raske holder de seg ved buret og kan fint gå løse når de er vant til omgivelsene. Levetid er ca 2-3 år. Anonymkode: af260...c42
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 Marsvin er snille og fine dyr (og de har ikke den ufyselige ekle halen som rotter har). Men som flere sier: det er litt jobb, man må skifte buret ofte for det begynner fort å lukte. Marsvin tar litt plass og gjør fra seg ekstremt mye. Anonymkode: 445ef...fa7
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #21 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har ikke hatt det, men vet mange som har. Mitt inntrykk er at barn går fort lei, men noen unntak. De lever lenge. Anonymkode: af558...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå