Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter mer og mer med overvekt og vet ikke hva jeg skal gjør😥😥😥

jeg er 142 cm og veier nå 60 kg! Jeg har en bmi på 29 og ja den er nokså nøyaktig da jeg har omtrent ingen muskelmasse igjen.

Jeg har aldri slitt med overvekt før, men det hele startet for ca 9 år siden under mitt siste svangerskap. Jeg ble veldig dårlig og fikk til slutt etter noen år diagnose ME. 😭 jeg har blitt gradvis dårligere og vekten kommer sakte men sikker. For å gå ned i vekt så må man redusere kalorier, det vet jeg. Men dette går ikke pga ME-en da jeg har manko på energi fra før av. Prøvdt utallige ganger, men kroppen min blir bare sykere av det og sengeliggende. Hva skal jeg gjør? Når kroppen min stritter så imot med mindre kalorier og trening kan jeg bare glemme!

jeg spiser ikke usunt og jeg hiver ikke inn på mat. Jeg spiser hver 3 t da jeg blir dårligere i kroppen med skjelvinger, enda mer ekstrem utmattelse så må fylle på med energi igjen. 

er det ingen hjelp til meg ?🥺🥺🥺

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert å prøve lavkarbo en stund? Mange me pasienter har hatt god effekt av det

Anonymkode: 70532...ecc

Skrevet

Ville vurdert lavkarbo, blodsukkeret holdes stabilt, metthetsfølelsen varer lengre og mange med ME sier de har blitt bedre og mer opplagt. Men det er selvsagt individuelt. Men meld deg inn i forskjellige lavkarbo grupper på fb, står mye fin info der. 

Jeg har ikke ME, men en psykisk lidelse og lavkarbo har hjulpet meg mye. Merket fort hvor mye kosthold har å si på psyken og fikk ny hverdag. Samt at jeg har gått litt ned i vekt, er slank men holder vekten stabil nå. 

Anonymkode: efe42...440

Skrevet

Jeg følger tråden din for å se om du får flere tips. Har enda ikke funnet noe opplegg på lavkarbo som passer for meg. Jeg må også spise ofte pga kronisk migrene som blir verre ved for lavt energiinntak.

Anonymkode: 999ea...0fc

Skrevet

Jeg er enig i lavkarbo.

Jeg har en ME-lignende sykdom, men det eneste som fungerer for meg er lavkarbo. Ikke slik at jeg er i ketose (som bl.a. anbefales for migrenepasienter), men jeg har kuttet ut sukker, kornprodukter, pasta. Spiser minimalt med potet/ris, nesten bare i sosiale situasjoner. Spiser jeg det hjemme spiser jeg veldig lite av det. Spiser lite frukt, men dessto mer bær. Jeg har i tillegg melkeallergi, så det gjør at jeg har en god del begrensninger mtp. typiske lavkarboretter, men det går helt fint likevel.

Det som er viktig med lavkarbo er å ikke spise for mye karbohydrater, som en del gjør. Det kan være tøft for nyrene hos noen, og overskudd av proteiner omdanner kroppen uansett til karbohydrater. Så normale mengder av proteiner, masse, masse grønnsaker, og nok riktig fett (olivenolje, smør, kokosolje, raps). Viktig å også få i seg nok omega3 hver dag!

Spiser man riktig på lavkarbo så slipper man også å spise så ofte, fordi man holder blodsukkeret stabilt gjennom dagen. Jeg spiser tre ganger om dagen, men alle måltider er fullverdige måltider, alltid masse grønnsaker, gode proteinkilder og nok fett. Hvis man ikke får i seg nok fett så vil man få mindre energi og blodsukkeret blir mer ustabilt, og det kan trigge også hodepine og migrene.

Anonymkode: 3f686...5ed

Skrevet

Du er 142 cm?? (Mener ikke å være ufin).

Anonymkode: 68cac...43c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du mener ikke men du er! 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg er ikke høyrere desverre pga en skjelett sykdom. Ergo mer viktigere å få ned vekten på meg😥 jeg har tatt opp problemet med fastlegen før men får beskjed om å laste ned app på tlf 🙄 det som er med meg og min ME at det å sette seg inn i fett, protein osv er veldig vanskelig da jeg detter fort ut av konsentrasjonen og sliter med å få det til. Hadde jeg hatt en plan og oppskrifer hver dag i begynnelsen som passer meg, hadde hjulpet meg veldig mye. Det står ikke på motivasjonen min for å si det slikt

Anonymkode: 2872d...3f8

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du vurdert å prøve lavkarbo en stund? Mange me pasienter har hatt god effekt av det

Prøvdte en liten stund men slet så mye med hva jeg kan og ikke kan spise og alt som henger med pga konsentrasjonen og informasjonen. Trenger hjelp evt for å sette opp plan for meg

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville vurdert lavkarbo, blodsukkeret holdes stabilt, metthetsfølelsen varer lengre og mange med ME sier de har blitt bedre og mer opplagt. Men det er selvsagt individuelt. Men meld deg inn i forskjellige lavkarbo grupper på fb, står mye fin info der. 

Jeg har ikke ME, men en psykisk lidelse og lavkarbo har hjulpet meg mye. Merket fort hvor mye kosthold har å si på psyken og fikk ny hverdag. Samt at jeg har gått litt ned i vekt, er slank men holder vekten stabil nå. 

Anonymkode: efe42...440

Så bra at det funker for deg❤️ Jeg har prøvdt mest å kutte ned kalorier og ha balansert mellom fett, protein osv. Da kroppen min sliter med å bruke fett lageret som energi så blir jeg bare dårligere i helsen og da bruker jeg lang tid for å hente meg inn igjen. Psyken min er ganske grei og ikke noe problemer der☺️

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i lavkarbo.

Jeg har en ME-lignende sykdom, men det eneste som fungerer for meg er lavkarbo. Ikke slik at jeg er i ketose (som bl.a. anbefales for migrenepasienter), men jeg har kuttet ut sukker, kornprodukter, pasta. Spiser minimalt med potet/ris, nesten bare i sosiale situasjoner. Spiser jeg det hjemme spiser jeg veldig lite av det. Spiser lite frukt, men dessto mer bær. Jeg har i tillegg melkeallergi, så det gjør at jeg har en god del begrensninger mtp. typiske lavkarboretter, men det går helt fint likevel.

Det som er viktig med lavkarbo er å ikke spise for mye karbohydrater, som en del gjør. Det kan være tøft for nyrene hos noen, og overskudd av proteiner omdanner kroppen uansett til karbohydrater. Så normale mengder av proteiner, masse, masse grønnsaker, og nok riktig fett (olivenolje, smør, kokosolje, raps). Viktig å også få i seg nok omega3 hver dag!

Spiser man riktig på lavkarbo så slipper man også å spise så ofte, fordi man holder blodsukkeret stabilt gjennom dagen. Jeg spiser tre ganger om dagen, men alle måltider er fullverdige måltider, alltid masse grønnsaker, gode proteinkilder og nok fett. Hvis man ikke får i seg nok fett så vil man få mindre energi og blodsukkeret blir mer ustabilt, og det kan trigge også hodepine og migrene.

Nei ketose må jeg ikke få da jeg hadde ikke klart meg i det hele tatt då. Hele systemet i kroppen min er helt på tryne og eneste energi jeg får er fra maten jeg spiser. Jeg får ikke mer energi av søvn eller andre ting. Og når du har ingenting å gå på for det meste fra før av så må du ha det du klarer av maten. Hele kroppen min skjelver, smerter, sliter med å gå og null krefter hvis jeg går for lenge mellom måltidene. En halv time etter mat kjenner jeg bedring. Sliter og med mye hodeverk noe jeg har gjort siden tenårene. Spiser ikke alltid pga jeg er sulten men pga kroppen skriker etter energi. 

Skrevet

ME og kosthold er ikke lett, det er vanlig med både vektoppgang og vektnedgang. 

Jeg har også me og jeg har lagt på meg. Det å ha så lite energi er ofte noe man fra man var frisk forbinder med å få "lavt blodsukker". Man føler seg tom for energi og skjelven, og første tanke er å få noe rask energi som en bolle eller en cola. 

Problemet er at man blir lurt, man er jo ikke tom for mat, man er syk. Det er en vanskelig balanse, for en cola eller en sjokolade er en quick fix, men følelsen av energi varer veldig kort. Problemet er at man etter kort tid har laget seg en følelse av avhengighet av raske karbohydrater. 

Når man da har blitt overvektig på toppen av det hele hjelper det jo ingenting, det har blitt en ond sirkel.... 

Jeg sliter med å komme ut av det selv. 

Har prøvd litt lavkarbo, men blir så dårlig av det så jeg holder ikke ut lenge nok til at det kanskje går over. 

Tenker at grovkarbo kanskje er tingen, men så er jeg så tom for energi og klarer ikke la være ta noen kjapt og sukkerfylt.

Det er fryktelig vanskelig. 

Anonymkode: 064d0...1c9

Skrevet
52 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

Nei ketose må jeg ikke få da jeg hadde ikke klart meg i det hele tatt då. Hele systemet i kroppen min er helt på tryne og eneste energi jeg får er fra maten jeg spiser. Jeg får ikke mer energi av søvn eller andre ting. Og når du har ingenting å gå på for det meste fra før av så må du ha det du klarer av maten. Hele kroppen min skjelver, smerter, sliter med å gå og null krefter hvis jeg går for lenge mellom måltidene. En halv time etter mat kjenner jeg bedring. Sliter og med mye hodeverk noe jeg har gjort siden tenårene. Spiser ikke alltid pga jeg er sulten men pga kroppen skriker etter energi. 

Se på svaret til 1c9 over her. Hvis du spiser for mye karbohydrater så vil du raskt også gå tom for energi. Da føler du at du trenger påfyll av energi, karbohydrater gir raskere blodsukkerstigning, så man føler seg bedre en stund, så får man raskere blodsukkerfall igjen, og da må man ha påfyll. Det er akkurat det et moderat lavkarbokosthold kan hjelpe med - at kroppen har langvarig energi som ikke fører til for store opp- og nedganger i blodsukkeret. Man mister da den følelsen av å rask energi, som man kan få etter inntak av raske karbohydrater, og den "oppturen" kan man savne til å begynne med. Men man slipper også nedturene. Det å gå med et stadig ustabilt blodsukker vil også trigge betennelser i kroppen, noe som ofte fører til enda mer sukkersug, mindre energi osv. Det blir en dårlig sirkel. Denne sirkelen er det viktig å snu.

En fordel med å spise et moderat lavkarbo er også at man slipper å måtte lage seg mat så mange ganger om dagen. Når man spiser så mange ganger om dagen så er det jo også vanskeligere å spise fullverdige måltider hver gang, noe som ytterligere forverrer det med blodsukkeret.

Faren med å spise for mye karbohydrater for "å få energi", det er at den energien du føler du får på mange måter blir kunstig. Samme om man f.eks. fyller på med kaffe eller koffeinholdige drikker. Kullsyre, syreholdige drikker og kaffe kan dessuten også påvirke blodsukkeret hos noen, gjør det hos meg. Og enda verre blir det i kombinasjon med raske karbohydrater.

Etterhvert som man har gått en stund på lavkarbo så vil kroppen også bli bedre til å gå over på fettforbrenning, og da vil det også hjelpe på at du ikke går så veldig ned om det går en stund mellom måltidene.

Virker som om det kan være greit for deg å gjøre omleggingen litt gradvis. Berit Nordstrand har en bok hvor man legger om gradvis på 12 uker, den heter noe sånt som "12 uker til et sunnere liv". Hexeberg har også noen bøker som er gode på lavkarbo. I "Nytt blikk på autoimmun sykdom" av Hexeberg står det også en del kostforslag om ulike grader lavkarbo, i tillegg til interessant diskusjon rundt hva som kan forårsake slike og lignende sykdommer. De har også flere bøker som inneholder beskrivelser av lavkarbokosthold og oppskrifter.

Det viktige er å gjøre det enkelt. Hvis du tåler melkeprodukter er det også enklere enn det jeg har det.

Alfa og omega for meg er å planlegge. Og å alltid ha riktig mat i hus. For har jeg det så velger jeg også riktig. Har ikke mange "fristelser" liggende (i det mener jeg godteri, snacks m.m.).

Det finnes lavkarbobrød å få kjøpt, men det er også lett å bake selv og fryse ned. Da trenger du ikke bake ofte.

Jeg må ha enkle løsninger som ikke koster meg mye energi. Hver andre eller tredje dag lager jeg en stor bolle med salat, da har jeg salat 2-3 dager. Spiser da ofte salat til både frokost og lunsj eller frokost og kvelds (om jeg føler behov for kvelds). Spiser da gjerne en boks makrell i tomat til, olivenolje over salaten og litt majones på. Eller et par egg med majones og olje til. Lager jeg omelett eller eggerøre lager jeg alltid en stor porsjon og har rester i kjøleskapet noen dager.

Det er mange enkle smoothier du kan lage som lavkarbo også, hvis du har en blender. F.eks. kjøre mandler/nøtter til mel først, ha oppi et par eggeplommer, kanskje litt kokosolje... og så tilsette det du måtte ønske, f.eks. spinat, avokado, bringebær, en halv banan. Godt med litt vaniljepulver oppi. Hvis du vil ha det søtere kan du bruke få dråper stevia oppi. Jeg bruker også litt salt i. Tåler du melkeprodukter kan du bruke biola naturell oppi, eller til og med fløte. Det er bare å prøve seg frem. Da er det også lurt å lage en større porsjon, så har du kanskje til frokost dagen etter også.

Middag kan gjøres så enkelt at du klipper opp en pose grønnsaker fra fryseren, har i en ildfast form og har over olje, krydder, kanskje fløte, om du tåler det. Og så kan du slenge oppå eller i egen form et par fiskekaker, en burger eller lignende. Jeg lager alltid ekstra middag, og det har jeg enten til middag dagen etter, eller til lunsj dagen etter. Lager jeg enda større porsjoner fryser jeg også ned litt, så er det enkelt å ta opp en annen dag.

Trenger jeg noe mellom måltidene, så spiser jeg mandler, valnøtter, kanskje litt mørk sjokolade (85 %).

Viktig å få i deg nok omega3, da dette også kan motvirke søtsug og også betennelse i kroppen (som man har når man er overvektig).

Biblioteket har bøkene jeg nevnte over. Lag deg noen enkle ukesplaner og følg dette. Planlegger du kan du handle en gang i uken. Da har du alt du trenger for å spise sunt og riktig for din kropp, og du sparer energi på å slippe å handle flere ganger.

Det mest slitsomme er faktisk å legge om de vanene man har hatt. Det kan ta noen uker, kanskje tre måneder før du blir innarbeidet de nye og sunnere vanene, men det er verdt det!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

ME og kosthold er ikke lett, det er vanlig med både vektoppgang og vektnedgang. 

Jeg har også me og jeg har lagt på meg. Det å ha så lite energi er ofte noe man fra man var frisk forbinder med å få "lavt blodsukker". Man føler seg tom for energi og skjelven, og første tanke er å få noe rask energi som en bolle eller en cola. 

Problemet er at man blir lurt, man er jo ikke tom for mat, man er syk. Det er en vanskelig balanse, for en cola eller en sjokolade er en quick fix, men følelsen av energi varer veldig kort. Problemet er at man etter kort tid har laget seg en følelse av avhengighet av raske karbohydrater. 

Når man da har blitt overvektig på toppen av det hele hjelper det jo ingenting, det har blitt en ond sirkel.... 

Jeg sliter med å komme ut av det selv. 

Har prøvd litt lavkarbo, men blir så dårlig av det så jeg holder ikke ut lenge nok til at det kanskje går over. 

Tenker at grovkarbo kanskje er tingen, men så er jeg så tom for energi og klarer ikke la være ta noen kjapt og sukkerfylt.

Det er fryktelig vanskelig. 

Nei det er helt sikkert og visst. Jeg spiser ikke noe usunt når jeg skal spise. Jeg bruker ikke noe kvikk fiks da jeg vet at den varer bare toppen en halv time. Og når man har så lite energi å gå på fra før av så er det veldig vanskelig å få til hjemme laget mat og baking. Jeg spiser oftere brød da jeg tåler det greit og har sunne tilbehør. Spiser kun usunt på i helgene. Drikker mye vann. 
aldri hatt problemer med vekt før og alltid vert normal vektig. Og når man skal kutte ned på ting så streiker kroppen min og jeg blir rett og slett sykere. Ikke slik som de fleste friske blir ved normal regulering av kostholdet. Det er veldig lett å kutte ned på kalorier og det som hører til, men kroppen min tåler det ikke. Og sist gang jeg prøvdte var jeg i mye bedre form enn nå. Det er de siste 3 årene etter en skikkelig smell at jeg har lagt på meg mest. Og da er det kun 2 alternative jeg sitter med akkurat nå. Det 1 er minske på mat, lavkarbo osv og risikere enda verre tilstand som kan bli varig, nr 2 ikke gjør noe men gå mer gradvis opp i vekt og stå i fare for å utvikle det ene og det andre. Så jeg er malt inn i hjørne. 
jeg har ikke bare meg selv å tenke på, og da blir saken en helt anderledes enn hadde eg vert alene.

Skrevet
5 timer siden, frustrertfrue33 skrev:

Nei det er helt sikkert og visst. Jeg spiser ikke noe usunt når jeg skal spise. Jeg bruker ikke noe kvikk fiks da jeg vet at den varer bare toppen en halv time. Og når man har så lite energi å gå på fra før av så er det veldig vanskelig å få til hjemme laget mat og baking. Jeg spiser oftere brød da jeg tåler det greit og har sunne tilbehør. Spiser kun usunt på i helgene. Drikker mye vann. 
aldri hatt problemer med vekt før og alltid vert normal vektig. Og når man skal kutte ned på ting så streiker kroppen min og jeg blir rett og slett sykere. Ikke slik som de fleste friske blir ved normal regulering av kostholdet. Det er veldig lett å kutte ned på kalorier og det som hører til, men kroppen min tåler det ikke. Og sist gang jeg prøvdte var jeg i mye bedre form enn nå. Det er de siste 3 årene etter en skikkelig smell at jeg har lagt på meg mest. Og da er det kun 2 alternative jeg sitter med akkurat nå. Det 1 er minske på mat, lavkarbo osv og risikere enda verre tilstand som kan bli varig, nr 2 ikke gjør noe men gå mer gradvis opp i vekt og stå i fare for å utvikle det ene og det andre. Så jeg er malt inn i hjørne. 
jeg har ikke bare meg selv å tenke på, og da blir saken en helt anderledes enn hadde eg vert alene.

Jeg tror du misforstår litt. Om du hår på lavkarbo og er i ketose så spiser du jo ikke mindre. Brød er ofte tomme kalorier som er vanskelig å fordøye. På lavkarbo kan du få i deg veldig energi tette matvarer som varer lenge. Feks mct olje er helt fantastisk. Man må venne kroppen sakte til det, men når du først er vandt er det rett og slett magisk. Selv om du mener du ikke spiser usunt så kan det hende at kroppen din ikke er enig med deg. Har du noengang prøvd å være i ketose minst over en to ukers periode ? Det må være minst to uker for det er ca så lang tid kroppen bruker på å virkelig omstille seg

Skrevet

Kan du be legen om å henvise deg til ernæringsfyssiolog? For høres jo ut som du har flere ting i forhold til kosten du sliter med.

Jeg er kronisk syk, med andre sykdommer. Og slanker meg nå, og jeg lever på Fedon lignende kosthold. Så jeg spiser frukt, grønnsaker, grovt, en del protein og sunt fett. Jeg kan ikke være i ketose, for da blir jeg svært syk. Men med mye karbohydrater, så går jeg ikke ned i vekt. 

Anonymkode: 57ff0...b69

Skrevet

Han legen din kan jo ta seg en bolle, det er klart du trenger kostholdsveiledning! Ikke bare for å gå ned i vekt, men for å fungere best mulig med sykdommen din. Kan noen være med deg til legen? Det kan ofte være godt å ha «en på laget» når man ikke blir hørt. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du misforstår litt. Om du hår på lavkarbo og er i ketose så spiser du jo ikke mindre. Brød er ofte tomme kalorier som er vanskelig å fordøye. På lavkarbo kan du få i deg veldig energi tette matvarer som varer lenge. Feks mct olje er helt fantastisk. Man må venne kroppen sakte til det, men når du først er vandt er det rett og slett magisk. Selv om du mener du ikke spiser usunt så kan det hende at kroppen din ikke er enig med deg. Har du noengang prøvd å være i ketose minst over en to ukers periode ? Det må være minst to uker for det er ca så lang tid kroppen bruker på å virkelig omstille seg

Tror ikke du helt skjønner heller.

For det er ikke alle som kan leve lavkarbo, men der noen blir dårlige og det går over når de begynner spise normal kost igjen, kan noen med ME risikere varig forverring av sykdommen av en slik episode.

Man har rett og slett ikke råd til å risikere å bli varig verre når man allerede har så lite energi og er dårlig fra før.

Jeg stemmer likevel for et grovkarbokosthold, gjerne litt Fedon-aktig, og ta det derfra.

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke du helt skjønner heller.

For det er ikke alle som kan leve lavkarbo, men der noen blir dårlige og det går over når de begynner spise normal kost igjen, kan noen med ME risikere varig forverring av sykdommen av en slik episode.

Man har rett og slett ikke råd til å risikere å bli varig verre når man allerede har så lite energi og er dårlig fra før.

Jeg stemmer likevel for et grovkarbokosthold, gjerne litt Fedon-aktig, og ta det derfra.

Jo jeg forstår det godt og er helt innforstått med at det ikke fungerer for alle. Det eneste jeg lurte på var om det er blitt prøvd. Og ordentlig prøvd. For nettop me pasienter har ofte utrolig godt av å gå over i ketose nettop for å få mere energi. 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du be legen om å henvise deg til ernæringsfyssiolog? For høres jo ut som du har flere ting i forhold til kosten du sliter med.

Jeg er kronisk syk, med andre sykdommer. Og slanker meg nå, og jeg lever på Fedon lignende kosthold. Så jeg spiser frukt, grønnsaker, grovt, en del protein og sunt fett. Jeg kan ikke være i ketose, for da blir jeg svært syk. Men med mye karbohydrater, så går jeg ikke ned i vekt. 

Anonymkode: 57ff0...b69

Jeg fikk legen til å sende meg men fikk avslag da jeg ikke var fet nok( høyere bmi) eller hadde anoreksia 😳

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo jeg forstår det godt og er helt innforstått med at det ikke fungerer for alle. Det eneste jeg lurte på var om det er blitt prøvd. Og ordentlig prøvd. For nettop me pasienter har ofte utrolig godt av å gå over i ketose nettop for å få mere energi. 

Det er mange med ME som ikke tåler ketose desverre. Spesielt ikke de som ligger på en verre grad. En liten endring gjør oss sengeliggende over lang tid, mens hos en som har mild grad kan kanskje få det til. Vi er ikke like og den ene tingen som fungere for den ene, fungere ikke på oss andre osv. Det er ikke noen felles fasit for oss med ME desverre, og det er det som er så veldig vanskelig. 

Skrevet
12 timer siden, frustrertfrue33 skrev:

Det er mange med ME som ikke tåler ketose desverre. Spesielt ikke de som ligger på en verre grad. En liten endring gjør oss sengeliggende over lang tid, mens hos en som har mild grad kan kanskje få det til. Vi er ikke like og den ene tingen som fungere for den ene, fungere ikke på oss andre osv. Det er ikke noen felles fasit for oss med ME desverre, og det er det som er så veldig vanskelig. 

Man kan likevel ha stor nytte av å legge om til et moderat lavkarbokosthold, selv om man ikke tar det så langt at man går i ketose.

Med å spise veldig ofte og mye karbohydrater så vil man jo stadig slite med høyt blodsukker, noe som gjør at kroppen pøser på med insulin (som er et fettlagrende hormon og som hemmer fettap), dette gjør at man får mer betennelser i kroppen (noen kan ha mer diffuse betennelser og derfor ikke være klar over dem selv, eller at det gir mer generelle smertetilstander i muskulatur, ledd osv.). Så får man et blodsukkerfall og "må" ha påfyll av mat igjen, og så går man i en stadig dårlig spiral hvor man føler at man "må" spise som man gjør, men hvor man egentlig forsterker et problem. Når man i tillegg er lite fysisk aktiv så blir utslagene på dette ofte enda større.

Les "Nytt blikk på autoimmun sykdom" av Hexeberg, som jeg anbefalte over. Har du muligheten så ta deg noen timer til rådgivning hos dem. Vet at de også har tatt telefonkonsultasjoner for personer som ikke har mulighet til å reise til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...