Gå til innhold

God tur til Spania - kos dere i karantene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regjeringen åpner, og nekter dermed de sol bestilte for lenge siden å få tilbake penger på forsikringen. Så vil de i tillegg stenge ned på dagen og putte folk i ulønnet karantene når de kommer hjem. Hårreisende av de som styrer dette landet. 

Vi hadde heldigvis ikke bestilt noe før koronaen kom, og holder oss i Norge i sommer. Men jeg vet jammen ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde puttet tusenvis av kroner i ferie jeg ikke får refundert. 

Anonymkode: ffa80...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra👍🏽 Har nemlig en på jobben som reiser imorgen. Hun SKAL reise uansett hva sier hun. Skal ned i 2 uker også egentlig på jobb dagen etter hun kommer fra Spania.

Anonymkode: 55096...14d

Nå er jo Spania over grensen til rødt.

Det er også vurdert at alle som jobber innen helse må testes før de begynner å jobbe igjen hvis de har vært i utlandet, selv om de ikke må i karantene først (hvis landet er "grønt").

Det bør være en selvfølge at man nå ikke får lønn om man må i karantene fordi man har reist til utlandet. Unntaket er pålagt jobbreise, da tenker jeg man også må få lønn i ev. karantene.

Anonymkode: 28f52...664

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det blir slik at de som er i Spania nå må i karantene når de kommer hjem, vil de da då lønn mens de er i karantene? 

Selvfølgelig ikke. De visste godt at det kunne komme endringer på kort varsel da de dro. Egoistiske suppegjøker.

Skrevet
9 timer siden, amandine skrev:

Selvfølgelig ikke. De visste godt at det kunne komme endringer på kort varsel da de dro. Egoistiske suppegjøker.

Det er bra. Har en kollega som reiser idag og hun skulle reise uansett hva. Hun skal på jobb igjen dagen etter hun kommer fra Spania..

Skrevet

Jeg er i Spania nå. Vi gikk noen runder med oss selv, før vi valgte å reise. Overtok hus her i februar. Alt ble stengt før vi rakk å reise ned. Vi skal være totalt 10 dager. I hovedsak er vi her for å gå innom diverse kontorer, for å opprette diverse betalingsavtaler, tegne strømavtale og sånt. Slike ting vi må gjøre, men har fått lov å utsette pga korona. Når Norge åpnet opp, tenkte vi at vi ville utnytte det smutthullet. Vi grudde oss veldig, pga smitten. Det hadde vi virkelig ikke behøvd. Her er det lite trengsel, og folk holder god avstand. I tillegg må vi ha munnbind med en gang vi går utenfor området vi bor på. Helt greie, tydelige og forståelige retningslinjer.

Vi har lagt opp til at de siste 15 dagene av ferien vår, skal vi isolere oss selv hjemme. Noe vi forøvrig gjorde før vi reiste også. Vi bor i nærheten av noen populære turistattraksjoner. Det har vært helt kaos hjemme, med folk tett i tett. Har faktisk ikke opplevd lignende. Nå har jo de utenlandske turistene kommet i tillegg..! Så får vi se nå, hva som skjer med Spania. 

Anonymkode: 1331e...c98

Skrevet

Karantene ved hjemkomst blir innført til uka. 

Anonymkode: 4c14a...30c

Skrevet

Der blir sikkert slik at de som reiste til ett grønt land som ble rødt ila ferien deres får lønnet katantene om de ikke har mer ferie etter hjemkomst. 

Siden regjeringen sa at det var ok og reise.

Skrevet
8 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Der blir sikkert slik at de som reiste til ett grønt land som ble rødt ila ferien deres får lønnet katantene om de ikke har mer ferie etter hjemkomst. 

Nei. Hos oss har vi fått beskjed at dette må dekkes av egen lomme. Regner med lønningsavdelingen vår vet hva de snakker om. 

Anonymkode: 4c14a...30c

Skrevet
14 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

De sa det var opp til hver enkelt å bestemme, men frarådet samtidig all unødvendig reiseaktivitet. 

Anonymkode: 1b914...7ca

Skrevet
14 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Nei de gjør ikke det.

Det har vært helt tydelig presisert at det har tilbakevirkende kraft om et land blir rødt, så selv om det er grønt når du drar kan det være rødt når du kommer hjem og du må i karantene.

Dette har folk visst når de dro, og har måttet ta høyde for, så de får ikke betalt karantene.

Anonymkode: 7214f...eb1

Skrevet
17 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

De reiste vel vitende om mulige endringer. Alle har reist på eget ansvar og må ha tatt høyde for en magrere lønning påfølgende måned.. 

Anonymkode: e5dd7...c15

Skrevet
33 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Det håper jeg da virkelig ikke. Lønn for dumskap er helt forkastelig.

Skrevet

Spørsmålet er nok først og fremst om å ha satt seg selv i en situasjon der du må i karantene vil bli regnet som skulk. I tilfelle er det oppsigelsesgrunn.

Anonymkode: fa91d...205

Skrevet
1 time siden, Mamma_til_2 skrev:

Regjeringen sa ikke at det var ok å reise. Regjeringen sa de åpnet for å reise, men at de frarådet å reise dersom det ikke var helt nødvendig. 

Når folk da hiver seg rundt og reiser på dagen, vel vitende om at situasjonen kan endres på svært kort varsel, vel, da skulle man tro de skjønte såpass som at de reiste på eget ansvar. Eget ansvar vil også si egen kostnad. Selvfølgelig skal de ikke ha lønn i karantenetiden. Man skal ikke få betalt for å være dum. 

Anonymkode: 2ce4c...c99

Skrevet
On 7/17/2020 at 9:44 PM, Anonym bruker said:

Smittevernekspert går ut med at det er fare for karantene ved hjemkomst fra Spania om bare et par dager. Gleder meg til alle de tåredryppende historiene som kommer!! Kos dere i karantene 🙂

Anonymkode: 1a978...305

er 0 Karatene her eller når vi kommer hjem, følger med i avisene det kan bli rødt,men er det ikke ennå, vi drar i morgen igjen så før det skjer det ikke noe

Anonymkode: 17a88...de8

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er 0 Karatene her eller når vi kommer hjem, følger med i avisene det kan bli rødt,men er det ikke ennå, vi drar i morgen igjen så før det skjer det ikke noe

Anonymkode: 17a88...de8

Har du brukt opp punktum og stor bokstav?

Anonymkode: 449a1...d64

Skrevet
2 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Helse-Bergen har sendt ut SMS til alle sine ansatte at det blir trekk i lønn dersom man må i karantene pga utenlandsreise.

Anonymkode: 859cb...cfa

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er usikker på jussen der. Da folk ble satt i karantene i mars fikk de sykepenger, men jeg er usikker på om det var en spessialregel eller om det vil gjelde nå også for dem sm har reist ut mens landet var grønt.

Får ikke sykepenger nå, viss en reiser utenlands, og vet at en kanskje må i karantene når en kommer hjem. Skulle egentlig bare mangle, for da kan folk legge opp til en 5 ukers betalt sommerferie....

Anonymkode: 58e95...c2b

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helse-Bergen har sendt ut SMS til alle sine ansatte at det blir trekk i lønn dersom man må i karantene pga utenlandsreise.

Anonymkode: 859cb...cfa

Det er gullande godt.

Skrevet

Folk som reiser til utlandet, vet selv at de tar en sjanse på og ikke bli smittet og slippe unna karantene. 
 Myndighetene har jo navn på alle  som har forlatt landet på syden ferie. Så  de som må i karantene blir satt i det. Så er det jo opp til folk og følge karantene bestemmelsene. Håper at de holder seg hjemme. Og i min skadefro ønsker jeg at de som har brukt opp ferien før 10 dager uten lønn og nav penger. 

Anonymkode: 75479...1ba

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er usikker på jussen der. Da folk ble satt i karantene i mars fikk de sykepenger, men jeg er usikker på om det var en spessialregel eller om det vil gjelde nå også for dem sm har reist ut mens landet var grønt.

Usikker jeg også, men situasjonen i mars var jo veldig spesiell iom at ting da stengte ned på dagen omtrent, og at det var mindre sannsynlig at folk tenkte over risikoen ved å reise utenlands. Karantene etter utenlandsturer var jo ikke noe som hadde forekommet tidligere på noen som helst måte. Nå bør man jo nesten forvente at det er sånn, selv om det ikke skulle være sånn når man reiser ut av landet bør man vite at dette kan endre seg mens man er borte og dermed ta dette med i beregningen. Jeg tviler på, og syns ikke, at de som eventuelt må i karantene etter årets utenlandsferie burde få dekket noe som helst - dette var ikke vanskelig å forutse. 
Vi hadde, sammen med mine foreldre og søsken med familie, planlagt og bestilt tur til utlandet (Tyskland) til høstferien for å feire mine foreldres 70-års dager i år. Bestilt i februar. Nå har vi valgt å avbestille turen da vi ikke tar noen sjanser. Reiserådene kan endre seg og muligheten for karantene når vi kommer hjem er jo i aller høyeste grad til stede, og med en på vgs og oss i jobb (jeg har heller ikke mulighet for hjemmekontor), så var den sjansen noe vi ikke ville ta. 

Anonymkode: abe84...7ae

Skrevet
4 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Regjeringen har ikke sagt at det er ok å reise. 

Anonymkode: 6b62e...a7e

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regjeringen har ikke sagt at det er ok å reise. 

Anonymkode: 6b62e...a7e

Jo det har de i forhold til at man kan reise til grønne land uten å måtte gå i karantene. Regjeringen har sagt at man kan reise med god samvittighet dersom man følger gitte regler og i det menes å gå i karantene etter reiser til røde land eller for dem som i løpet av ferien endte i røde land. Jeg håper de som har reist har tatt høyde for dette 

Skrevet
3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jo det har de i forhold til at man kan reise til grønne land uten å måtte gå i karantene. Regjeringen har sagt at man kan reise med god samvittighet dersom man følger gitte regler og i det menes å gå i karantene etter reiser til røde land eller for dem som i løpet av ferien endte i røde land. Jeg håper de som har reist har tatt høyde for dette 

Å herre!!! Skal du ikke på ferie snart 🙏🏻

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å herre!!! Skal du ikke på ferie snart 🙏🏻

Gud bedre... Får jeg ikke lov å svare her inne eller? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...