Gå til innhold

God tur til Spania - kos dere i karantene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smittevernekspert går ut med at det er fare for karantene ved hjemkomst fra Spania om bare et par dager. Gleder meg til alle de tåredryppende historiene som kommer!! Kos dere i karantene 🙂

Anonymkode: 1a978...305

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smittevernekspert går ut med at det er fare for karantene ved hjemkomst fra Spania om bare et par dager. Gleder meg til alle de tåredryppende historiene som kommer!! Kos dere i karantene 🙂

Anonymkode: 1a978...305

Det må være noe fundamentalt galt med folk som tar glede i sånt som dette?! Man må da gå utifra at alle som velger å reise tar høyde for at situasjonen kan endre seg

Skrevet
2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det må være noe fundamentalt galt med folk som tar glede i sånt som dette?! Man må da gå utifra at alle som velger å reise tar høyde for at situasjonen kan endre seg

Nei, det kan man faktisk ikke gå ut i fra

Anonymkode: 0e613...0fc

Skrevet

Jeg skulle vært i Spania nå, men valgte å ikke reise. Jeg synes fryktelig synd på spanjolene som lider veldig under denne pandemien. Jeg kjenner flere der nede som må hjelpe naboene med mat, og tenk hvor lenge de var i lockdown. Til og med barna måtte være inne i mange uker uten å kjenne frisk luft.

Personlig skulle jeg ønske EU/EØS kunne holdt grensene stengt til sommerferien var over, men her er det nok endel økonomiske motiver som styrer. Krysser fingrene for at dette ikke blir for ille, og at de snart kommer seg på beina igjen 🇪🇸

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det kan man helt tydelig ikke gå utifra. Folk tenker ikke lenger enn sin første margarita. 

Anonymkode: 449a1...d64

Skrevet

Takk. Godt å vite at du tenker på oss, hi. 

Anonymkode: f7faf...f17

Skrevet

Nå har jeg ikke reist til Spania men et annet EU-land men det er jo samme greia. Grunnen at jeg reiste dit er at jeg har hele min familie der. Har ikke sett de siden ifjor høst. Planen var å reise dit til påske men som du vet, koronastengt. Nå er grensene åpne og jeg valgte å dra. Jeg frykter at det bare varer en kort stund, så stiger infeksjonstallene igjen pga folk oppfører seg uforsvarlig mens de er på reise. Det er med andre ord et lite tidsvindu og enten benytter jeg meg av sjansen eller så må jeg nok vente til neste år til å se min familie igjen.

Anonymkode: 3baa7...3ca

Skrevet
12 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nei det er ikke noe galt med de som tenker på denne måten. Hadde folk hatt evnen til å tenke på andre enn seg selv og sine egoistiske ønsker cadde alle tatt ferien i Norge/hjemme.

Anonymkode: cdbea...f6c

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke noe galt med de som tenker på denne måten. Hadde folk hatt evnen til å tenke på andre enn seg selv og sine egoistiske ønsker cadde alle tatt ferien i Norge/hjemme.

Anonymkode: cdbea...f6c

Ok... 

Skrevet
12 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Tror du virkelig det? Jeg tipper det ender opp i sutring over at man ikke får betalt lønn/ytelser i karantenetiden. At det blir forsider med " Vi trodde det var greit, og nå har vi ikke råd til julegaver".

Skrevet
2 minutter siden, amandine skrev:

Tror du virkelig det? Jeg tipper det ender opp i sutring over at man ikke får betalt lønn/ytelser i karantenetiden. At det blir forsider med " Vi trodde det var greit, og nå har vi ikke råd til julegaver".

Jeg håper folk har tatt høyde for det og har de ikke det har jeg i så fall null sympati. Hele poenget med å dra var å overholde regler og det innebærer å ta høyde for eventuell karantene 

Skrevet
1 minutt siden, amandine skrev:

Det tror jeg også.

Altså, de som vil reise får da bare reise de har jo bestemt seg og sitter og vel og tenker «så farlig er det jo ikke når det er loooov å reise»

I Norge opereres det lite med nekt og forbud, men heller med sunn fornuft og tilgitt til innbyggere. Likevel ble landet stengt. En stor inngripen. St det nå er åpnet opp for reiser betyr ikke «tut og kjør»

de som reiser eventer ikke tenke selv (med noen untak) og sutre artiklene i medier vil snart dukke opp; «men jeg stoler på landet vårt og nå skal JEG og mine barn straffes, og vi har dårlig råd og bla, bla, bla»

stay tuned..

Skrevet (endret)
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg håper folk har tatt høyde for det og har de ikke det har jeg i så fall null sympati. Hele poenget med å dra var å overholde regler og det innebærer å ta høyde for eventuell karantene 

Men tror du egentlig det? Tror du at de tenker over hvordan de skal fikse 14 dager i karantene, uten lønn? Ev hvordan de skal komme seg hjem hvis flyplassen stenger? Jeg tror at de tenker at ‘det går sikkert bra, og hvis ikke så bor jeg faktisk i Norge, de ordner nok opp’.

I mine øyner så velger de som absolutt må ta ferieturen sydover i år å sette egoet foran samfunnet. Jeg har faktisk null forståelse og respekt for valgene deres. De svikter alle som bidrar til dugnaden  

At det er lov er faktisk ikke god nok grunn. 

Endret av *Miss Marple*
Skrevet
14 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nei. Det er noe galt med folk som MÅ til syden nå. 😊

Anonymkode: 4c14a...30c

Skrevet
3 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men tror du egentlig det? Tror du at de tenker over hvordan de skal fikse 14 dager i karantene, uten lønn? Ev hvordan de skal komme seg hjem hvis flyplassen stenger? Jeg tror at de tenker at ‘det går sikkert bra, og hvis ikke så bor jeg faktisk i Norge, de ordner nok opp’.

I mine øyner så velger de som absolutt må ta ferieturen sydover i år å sette egoet foran samfunnet. Jeg har faktisk null forståelse og respekt for valgene deres. De svikter alle som bidrar til dugnaden  

At det er lov er faktisk ikke god nok grunn. 

Dersom en har lagt opp til 1-2 uker på tur, og to ukers karantene etterpå, vil en jo faktisk få lønn under karantenen. Vet om mange som har tenkt slik, faktisk. Det tenker jeg er helt i orden, og ønsker dem god tur!

Anonymkode: 1331e...c98

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom en har lagt opp til 1-2 uker på tur, og to ukers karantene etterpå, vil en jo faktisk få lønn under karantenen. Vet om mange som har tenkt slik, faktisk. Det tenker jeg er helt i orden, og ønsker dem god tur!

Anonymkode: 1331e...c98

De jeg kjenner som drar til syden har også tatt høyde for karantene. 4 uker ferie og kan dessuten jobbe hjemmefra dersom det skulle behøves 

Skrevet

Min jobb i helsevesenet, har gitt tydelig beskjed, at viss noen av oss reiser og ikke har nok ferie igjen til karantene( har Max 3 uker og MÅ på jobb, ingen hjemmekontor), så får en ikke gyldig sykemelding og må tas i avspassering/permisjon uten lønn .

Må si jeg bare synes det er helt ok, da dette slår tilbake på oss selv viss noen blir syke.

Anonymkode: 58e95...c2b

Skrevet

Jeg forstår ikke de som har kjøpt billetter nå for å reise på sydentur. Har man familie å besøke og skal bo privat kan jeg forstå det litt bedre. 

Vi har flybilletter til Mallorca i høstferien, hadde trodd de fleste utenlandsfly ville bli kansellert ut året så byttet ikke inn i cashpoints da det virket som Norwegian sto på kanten av stupet og tok ikke sjansen på å miste 11 tusen kroner om de gikk konkurs. Slik det ser ut nå må vi velge mellom å dra til Mallorca med de riskene det innebærer eller tåle å miste de pengene de urefunderbare billettene koster og bli hjemme. 

Anonymkode: 202d4...98d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke de som har kjøpt billetter nå for å reise på sydentur. Har man familie å besøke og skal bo privat kan jeg forstå det litt bedre. 

Vi har flybilletter til Mallorca i høstferien, hadde trodd de fleste utenlandsfly ville bli kansellert ut året så byttet ikke inn i cashpoints da det virket som Norwegian sto på kanten av stupet og tok ikke sjansen på å miste 11 tusen kroner om de gikk konkurs. Slik det ser ut nå må vi velge mellom å dra til Mallorca med de riskene det innebærer eller tåle å miste de pengene de urefunderbare billettene koster og bli hjemme. 

Anonymkode: 202d4...98d

Hvis du ikke forstår folk som reiser nå så må du nok belage deg på å miste de 11tusen kr. Ellers er du selv en av de du ikke forstår deg på. Oppdater oss gjerne på om du opprettholder moralen din når oktober kommer.

Det kommer ikke være en annen verden i oktober. Det blir sånn her frem til vaksine er på plass. Det finnes ikke noe som tyder på at dette bare forsvinner av seg selv.

Anonymkode: fb6be...5f1

Skrevet

Hvis det blir slik at de som er i Spania nå må i karantene når de kommer hjem, vil de da då lønn mens de er i karantene? 

Anonymkode: 55096...14d

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det blir slik at de som er i Spania nå må i karantene når de kommer hjem, vil de da då lønn mens de er i karantene? 

Det kommer jo helt an på. Kan de jobbe hjemmefra så får de lønn. Kan de ikke dra på jobb pga karantene så vil man vanligvis ikke få lønn. Mange har kanskje mer ferie når de kommer hjem også ☀️

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de skal ikke få lønn når de er i karantene når de reiser nå og vet det de vet om reiseråd. Om de kommer i karantene i Norge skal de holde seg borte fra offentlige plasser også, som kafeer, butikken, fornøyeøsesplasser ol,og selfølgelig holde seg mest mulig hjemme for seg selv til karantenen er over. 

Anonymkode: 0f580...cc4

Skrevet

Jeg er usikker på jussen der. Da folk ble satt i karantene i mars fikk de sykepenger, men jeg er usikker på om det var en spessialregel eller om det vil gjelde nå også for dem sm har reist ut mens landet var grønt.

Anonymkode: fa91d...205

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de skal ikke få lønn når de er i karantene når de reiser nå og vet det de vet om reiseråd. Om de kommer i karantene i Norge skal de holde seg borte fra offentlige plasser også, som kafeer, butikken, fornøyeøsesplasser ol,og selfølgelig holde seg mest mulig hjemme for seg selv til karantenen er over. 

Anonymkode: 0f580...cc4

Så bra👍🏽 Har nemlig en på jobben som reiser imorgen. Hun SKAL reise uansett hva sier hun. Skal ned i 2 uker også egentlig på jobb dagen etter hun kommer fra Spania.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...