Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barnevernet rett til å filme hjemme hos meg for å få ytterligere informasjon?

Anonymkode: 3694e...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har lov å filme deg sammen med barna så du senare ser på klippet sammen med barnevernet,så de kan vise hva de reagerer på og gjerne spør hvordan du kunne ha håndtert situasjonen på en bedre måte.

Anonymkode: 9c9b3...694

Skrevet

Du har også lov til å filme npr barnevernet er hjemme hos deg og observerer. Og tape alle samtaler. Og du har rett på advokaten din tilstede på alle møter. 

Anonymkode: 28490...ff3

Skrevet

Ikke uten ditt samtykke, nei. 

Jeg har jobbet ti år i barneverntjenesten og til dags dato aldri hørt om noen som benytter filming i annen sammenheng enn til samspillsobservasjoner eller - veiledning. Det er selvsagt etter samtykke. 

Anonymkode: ffa8f...ca0

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke uten ditt samtykke, nei. 

Jeg har jobbet ti år i barneverntjenesten og til dags dato aldri hørt om noen som benytter filming i annen sammenheng enn til samspillsobservasjoner eller - veiledning. Det er selvsagt etter samtykke. 

Om jeg ikke samtykker til det, hva kan ske da?

Skrevet
11 timer siden, Matsuii skrev:

Hvorfor skal du nekte å samarbeidet da?

Skrevet

I møte med barnevernet har du alt å vinne på å samarbeider med de!

Skrevet
11 timer siden, Matsuii skrev:

Det blir en del av deres totalvurdering av deg. Mest sannsynlig havner dette da på minussiden av deres vurdering...

Anonymkode: 2f3df...b19

Skrevet
12 timer siden, Matsuii skrev:

Om det er noe som vurderes som viktig, kan du vel bli ansett som lite samarbeidsvillig, kanskje. Men man forstår normalt sett at folk av ulike årsaker er ukomfortable med filming. 

Jeg er ikke vant med at veiledningsmetodikk som involverer film foregår i folks hjem, men det er kanskje annerledes i områder hvor det er svært store avstander - slik at familien vil få urimelig mye reising ved å ha det i andre lokaler. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det er noe som vurderes som viktig, kan du vel bli ansett som lite samarbeidsvillig, kanskje. Men man forstår normalt sett at folk av ulike årsaker er ukomfortable med filming. 

Jeg er ikke vant med at veiledningsmetodikk som involverer film foregår i folks hjem, men det er kanskje annerledes i områder hvor det er svært store avstander - slik at familien vil få urimelig mye reising ved å ha det i andre lokaler. 

Jeg bor på ett lite sted der alt er i nærheten så her er det ikke store avstander uansetthvor du bor i kommunen. Likevel er det helt vanlig å bruke videofilming.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor på ett lite sted der alt er i nærheten så her er det ikke store avstander uansetthvor du bor i kommunen. Likevel er det helt vanlig å bruke videofilming.

Ok. Det er sikkert ulike praksiser på hvor veiledning gjennomføres. Men om man er ukomfortabel med å ha det i hjemmet, men ønsker veiledningen er det jo da enkelt å be om å ha det f.eks i barneverntjenestens lokaler. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du nekte å samarbeidet da?

Så det er egentlig ikke et spørsmål fra barnevernets side, det er en trussel? Hvis de ikke får lov til å filme deg med barna så tar de barna? Det er bare formulert litt hyggelig for å fremstå som frivillig og ikke utpressing?

Anonymkode: 0add9...88e

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er egentlig ikke et spørsmål fra barnevernets side, det er en trussel? Hvis de ikke får lov til å filme deg med barna så tar de barna? Det er bare formulert litt hyggelig for å fremstå som frivillig og ikke utpressing?

Det var ikke jeg sa. Men det kommer selvsagt til å bli tatt som at du er lite samarbeidsvillig og de lurer kanskje på hva du har å skjule. Men selvsagt kan de ta fra deg barna bare fordi du nekter å la dere filmes.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke jeg sa. Men det kommer selvsagt til å bli tatt som at du er lite samarbeidsvillig og de lurer kanskje på hva du har å skjule. Men selvsagt kan de ta fra deg barna bare fordi du nekter å la dere filmes.

Så hvis du er ei dørmatte som lar de få gjøre akkurat som de vil så er en "samarbeidsvillig"? Hvis en gir de et nei på en eneste av forespørslene deres så er en "lite samarbeidsvillig"? Det høres ut som en psykopatisk innstilling for min del. 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen tar noens barn på bakgrunn av at man sier nei til å filmes. Hvor får du slike ideer fra? 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis du er ei dørmatte som lar de få gjøre akkurat som de vil så er en "samarbeidsvillig"? Hvis en gir de et nei på en eneste av forespørslene deres så er en "lite samarbeidsvillig"? Det høres ut som en psykopatisk innstilling for min del. 

Jeg håper du ikke er så dum....?

Det er gjerne en grunn til at barnevernet kommer på banen i første omgang, og slike uttalelser som dette underbygger mer enn de motbeviser at de trenger observere. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mente selvsagt kan de Ikke ta fra drg barnet bare pga du nekter filming

Skrevet

Jeg håper du ikke er så dum....?

Det er gjerne en grunn til at barnevernet kommer på banen i første omgang, og slike uttalelser som dette underbygger mer enn de motbeviser at de trenger observere. 

Nettopp! Så hvis en sier nei til noe som helst som barnevernet vil så underbygger det at barna må taes fra foreldrene? Hvis barnevernet sier nei til noe en vil, er barnevernet da lite samarbeidsvillige eller gjelder dette alle andre, bare ikke barnevernet?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Så hvis en sier nei til noe som helst som barnevernet vil så underbygger det at barna må taes fra foreldrene? Hvis barnevernet sier nei til noe en vil, er barnevernet da lite samarbeidsvillige eller gjelder dette alle andre, bare ikke barnevernet?

Den eneste som snakker om å flytte barn her, er du. 

Skrevet

Mente selvsagt kan de Ikke ta fra drg barnet bare pga du nekter filming

Jeg er egentlig mest nysgjerrig på hvorfor de spør hvis de ikke er interessert i svaret. For hvis motivet med spørsmålet er å finne ut av, "er denne familien samarbeidsvillig (dørmatte) eller ikke?", så er jo spørsmålet irrelevant. Hvis motivet med spørsmålet er å finne ut av om det er mulig å samarbeide for å finne en løsning der barnevernet kan hjelpe, fordi familien har bedt om hjelp, så har ikke svaret på spørsmålet noe å si. For da finner en en løsning i lag.

Når motiver blir tillagt, "hva?! får ikke vi gjøre alt vi ber om?! da stempler vi deg som "lite samarbeidsvillig"!!!", så er det jo ikke et ønske om samarbeid fra barnevernets side. Da er det et ønske om å få ture frem som de vil. Er det bare det de er ute etter så er de ikke ute etter å finne måter å hjelpe familien på.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den eneste som snakker om å flytte barn her, er du. 

Innbiller du deg at personangrep bryr meg?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Innbiller du deg at personangrep bryr meg?

Det er forskjell på personangrep og påpekning av et faktum. 

HI har ikke sagt noe om konteksten det er foreslått filming i, og vi vet heller ikke noe om hvordan ønsket ble formidlet. For å finne ut hva det innebærer å takke nei, er det enkleste å spørre den aktuelle barneverntjenesten. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på personangrep og påpekning av et faktum. 

HI har ikke sagt noe om konteksten det er foreslått filming i, og vi vet heller ikke noe om hvordan ønsket ble formidlet. For å finne ut hva det innebærer å takke nei, er det enkleste å spørre den aktuelle barneverntjenesten. 

HI har heller ikke diskutert meg. Likevel vil du diskutere meg. Tror du det bryr meg?

Skrevet

Jeg tror du strever litt med tekstfortolkning. Ha en fortsatt fin helg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...