Gå til innhold

Hvordan stille sterkere økonomisk ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par i 40åra, gift og eier lik andel i bolig. Boligen er belånt ca 70 % nå. Vi har vært gjennom en røff tid, og så vidt klart å bevare ekteskapet. Vi har flere barn. Det går nå bedre, men allikevel føler jeg et behov for å sikre meg og stille sterkere økonomisk dersom dette skulle ryke 😕

Jeg har fast 100 % jobb og tjener ca 500k i året. Null sparepenger.

Hvilke råd ville du gitt meg for å kunne møte en eventuell skilsmisse med større økonomisk trygghet?

Dere som har skilt dere, hva skulle dere ønske dere hadde tenkt på på forhånd ift økonomi? ❤

Anonymkode: a7d7a...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må bare betale ned det dere kan på bolig, så egenkapitalen blir størst mulig ved brudd. 

En personlig pensjonssparing til begge er også greit. 

Alt annet av sparepenger vil gå inn i felleseiet ved brudd, så ingen vits at du sparer deg til fant mens han bruker greit med lommepenger, for sparepenger må deles uansett. 

Anonymkode: 83be8...89e

Skrevet

Jeg ble skilt med litt over 500.000 i årsinntekt. Vi hadde hver vår personlige sparekonto som vi beholdt. Min hadde ca 20 000, hans 0. Det beste jeg har tatt med meg økonomisk er en god oversikt og husholdningens utgifter og inntekter, og god økonomisk sans. Jeg klarte derfor å beholde huset og forsørge mine to barn alene, uten bidrag fra far. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...