Gå til innhold

Godt råd fra mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på besøk hos min nabo. Hun går på aap. Hun har ikke mye utbetalt pga hun gikk på skole 2 av de 3 årene de regner det ut fra. Hun har utdanning innen helse.Hennes mor var på besøk. Moren kom med ett råd: finn deg en jobb og holde ut i 3 år. Så søker du uføre. Da får du bra uføretrygd. Ble litt sjokkert. Er vel ikke bare å få uføretrygd? Må være veldig syk da?

Anonymkode: f48f6...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man må være syk eller skadet. Men det er hun vel nå og siden hun har AAP?

Anonymkode: b59c0...c91

Skrevet

Er ikke et særlig godt råd nei. Går hun på aap er hun jo for syk til å jobbe. Går selv på aap og skulle ønske mer enn alt at jeg bare kunne «finne meg en jobb og holde ut», tenk å energien til det da. Nå er jeg heldig om jeg kommer meg ut av sengen før klokken 14, pga smerter.

Og nei, det er ikke lett å bli uføre. Det skal det heller ikke være.

Anonymkode: 93f14...2a7

Skrevet

Rent teoretisk kunne det vært et "godt" råd for en i hennes situasjon som allerede er syk, økonomisk isolert. For å få en uføretrygd hun kan leve noenlunde greit på, uten et forferdelig økonomisk uføre resten av livet.

Problemet er at teorien faller på sin egen ulogikk. Hun er for syk til å jobbe, ergo vil hun ikke greie å jobbe fullt i flere år. Ergo er det egentlig et utopisk råd, helt uten forståelse for datterens faktiske helsesituasjon. Og et råd som nesten viser litt forakt, fordi hun indirekte sier at datteren er frisk nok til å jobbe 100 %, selv om leger og Nav er enige med datteren i at hun er for syk til det.

Anonymkode: f5ecc...a8c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var på besøk hos min nabo. Hun går på aap. Hun har ikke mye utbetalt pga hun gikk på skole 2 av de 3 årene de regner det ut fra. Hun har utdanning innen helse.Hennes mor var på besøk. Moren kom med ett råd: finn deg en jobb og holde ut i 3 år. Så søker du uføre. Da får du bra uføretrygd. Ble litt sjokkert. Er vel ikke bare å få uføretrygd? Må være veldig syk da?

Hvis hun hadde klart å stå i full jobb i tre år for å få bedre økonomiske betingelser, så hadde hun ikke vært syk nok.

Anonymkode: 9d04e...4b1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor du blir sjokkert, med mindre mammaen hennes jobber som saksbehandler i Nav

Anonymkode: b59c0...c91

Skrevet

Selvfølgelig har mor rett i at det hadde vært det beste, men er du syk har du ikke det valget... 

Hvor gammel er hun? Og har hun barn? 

Mange får mer penger som ufør enn på aap, både fordi du kan få ung ufør tillegg og mye høyere barnetillegg, men også fordi de er litt flinkere til å finne de beste årene og betegne trygd fra. De skal ta de 3 beste av de siste 5 årene, men de ser bort fra årene etter fødsel for da tjener man gjerne litt mindre. 

Anonymkode: 58c95...af3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...