Gå til innhold

Nerdespørsmål....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor heter et tiår decade (10), mens hundeår og tusenår heter century (0,01) og millenial (0,001)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Century står jo for 100 og millenium for 1000 år, ikke hundredel og tusendel?

Eller er det noe jeg har misforstått? Meget mulig, har ikke fått kaffen min enda ;)

Anonymkode: cb6be...259

Skrevet

Ja, det er riktig, men ordene stammer vel fra centi og milli som betyr hundredel og tusendel? Deka derimot betyr 10.

Skrevet

Hvorfor er 12 ett dusin? 

Anonymkode: 6625a...b3b

Skrevet
1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Ja, det er riktig, men ordene stammer vel fra centi og milli som betyr hundredel og tusendel? Deka derimot betyr 10.

Nei, cent og mille betyr hundre og tusen. Se på romertallene; C =100, M = 1000

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Century står jo for 100 og millenium for 1000 år, ikke hundredel og tusendel?

Eller er det noe jeg har misforstått? Meget mulig, har ikke fått kaffen min enda ;)

Anonymkode: cb6be...259

Jeg måtte google, mener det jeg skrev over her stemmer.

Centi- og milli- er prefiks for hundredel og tusendel.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/milli

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/centi

Century er subjekt, samme med millennium, som tar utgangspunkt i cent (100) og mill (1000).

Mer googling: millennium kommer fra latinske mille som betyr 1000, og annus som betyr år.

Og century kommer fra latinske centum som betyr 100, og annus for år.

Anonymkode: cb6be...259

Skrevet

Se det ja! Da har nok jeg tenkt litt for matematisk. Hva kan man ikke bruke DIB til asså🥰

Skrevet

På spansk er mil 1000 og cien 100, så det høres ganske logisk ut for meg. 

Anonymkode: 5bbff...e4a

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og century kommer fra latinske centum som betyr 100, og annus for år.

Anonymkode: cb6be...259

Centennial, i så fall da. 

Skrevet
54 minutter siden, Pashla skrev:

Centennial, i så fall da. 

Ja, selvfølgelig - takk! Nå har jeg også fått kaffen min ;)

Anonymkode: cb6be...259

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...