Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Hvorfor heter et tiår decade (10), mens hundeår og tusenår heter century (0,01) og millenial (0,001)?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2020 #2 Skrevet 16. juli 2020 Century står jo for 100 og millenium for 1000 år, ikke hundredel og tusendel? Eller er det noe jeg har misforstått? Meget mulig, har ikke fått kaffen min enda Anonymkode: cb6be...259
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2020 Forfatter #3 Skrevet 16. juli 2020 Ja, det er riktig, men ordene stammer vel fra centi og milli som betyr hundredel og tusendel? Deka derimot betyr 10.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2020 #4 Skrevet 16. juli 2020 Hvorfor er 12 ett dusin? Anonymkode: 6625a...b3b
Gjest Skrevet 16. juli 2020 #5 Skrevet 16. juli 2020 1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Ja, det er riktig, men ordene stammer vel fra centi og milli som betyr hundredel og tusendel? Deka derimot betyr 10. Nei, cent og mille betyr hundre og tusen. Se på romertallene; C =100, M = 1000
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2020 #6 Skrevet 16. juli 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Century står jo for 100 og millenium for 1000 år, ikke hundredel og tusendel? Eller er det noe jeg har misforstått? Meget mulig, har ikke fått kaffen min enda Anonymkode: cb6be...259 Jeg måtte google, mener det jeg skrev over her stemmer. Centi- og milli- er prefiks for hundredel og tusendel. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/milli https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/centi Century er subjekt, samme med millennium, som tar utgangspunkt i cent (100) og mill (1000). Mer googling: millennium kommer fra latinske mille som betyr 1000, og annus som betyr år. Og century kommer fra latinske centum som betyr 100, og annus for år. Anonymkode: cb6be...259
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2020 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2020 Se det ja! Da har nok jeg tenkt litt for matematisk. Hva kan man ikke bruke DIB til asså🥰
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2020 #8 Skrevet 16. juli 2020 På spansk er mil 1000 og cien 100, så det høres ganske logisk ut for meg. Anonymkode: 5bbff...e4a
Gjest Skrevet 16. juli 2020 #9 Skrevet 16. juli 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og century kommer fra latinske centum som betyr 100, og annus for år. Anonymkode: cb6be...259 Centennial, i så fall da.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2020 #10 Skrevet 16. juli 2020 54 minutter siden, Pashla skrev: Centennial, i så fall da. Ja, selvfølgelig - takk! Nå har jeg også fått kaffen min Anonymkode: cb6be...259
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå