Gå til innhold

Hvordan hjelpe barn med dysleksi og lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt begynner i 3 klasse, sliter veldig med lesingen. Hvordan hjelpe han, noen som vet? Må legge til at skolen ikke utreder før 5 klasse, så ingen tiltak før evt da! 🤨

Anonymkode: 68fb7...b51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lese sammen, gi ham ting han liker. Finn leseglede! Kanskje tegneserier hadde vært noe? 

Anonymkode: f0387...f37

Skrevet

Har han knekket lesekoden? Kjøp eller lån de enkleste lese-selv bøkene på biblioteket - la han være med å velge. Les dem om igjen og om igjen - gjerne til han kan dem utenat, da lærer han nemlig ordbilder og aller viktigst - han opplever mestring. Les hver eneste dag, men les bare bøker han mestrer - ikke la deg friste til å la han "strekke seg". Det funker ikke. Øv på å skrive hva som helst - tiss og promp på post-it lapper - hva som helst som kan gjøre det litt morsomt. Og sjekk synet hans. Det kan hende han ser dårlig. 

Forøvrig er det bare tull at de ikke kan utrede før 5.klasse. Be om ekstra oppfølging og tiltak, be om testing og ev. henvisning til PPT. Ikke gi deg.

Hilsen mamma til dyslektiker som fikk en helt ny hverdag og selvtillit da han fikk diagnosen alt for seint. 

Skrevet

Øve på høyfrekvente ord. Han sliter med å lese delvis fordi han ikke klarer å se ordbilder, og ved å øve hardt på å gjenkjenne ordbilder til de mest brukte ordene, vil lesehastigheten øke. Det er bare tull å vente til 5.klasse, send henvisning til PPT selv, med én gang, du trenger ikke skolen til det.

Anonymkode: 581cd...40e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt begynner i 3 klasse, sliter veldig med lesingen. Hvordan hjelpe han, noen som vet? Må legge til at skolen ikke utreder før 5 klasse, så ingen tiltak før evt da! 🤨

Min gutt ble utredet for dysleksi i tredje klasse. Bare tull å ikke utrede før femte. Nå utvikler de tester som kan brukes i barnehagen. Ta kontakt med rektor og PPT. Og skolen er UAVHENGIG av eventuelle vedtak pliktig til å sette inn tiltak. Det er noe av det første PPT vil spørre om når utredning blir forespurt. Stå på! Hilsen lærer og mamma til barn med dysleksi☺️

Anonymkode: b2a83...a53

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt ble utredet for dysleksi i tredje klasse. Bare tull å ikke utrede før femte. Nå utvikler de tester som kan brukes i barnehagen. Ta kontakt med rektor og PPT. Og skolen er UAVHENGIG av eventuelle vedtak pliktig til å sette inn tiltak. Det er noe av det første PPT vil spørre om når utredning blir forespurt. Stå på! Hilsen lærer og mamma til barn med dysleksi☺️

Kom også på denne:

Se paragraf 1-4 her angående tidlig innsats. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_1#§1-1

Skrevet

En utredning rundt 4.klasse vil gi et bedre bilde av barnets vansker og det bil være lettere å stille en evt diagnose. Før dette SKAL skolen ha igangsatt tiltak for å fremme leseflyt og leseforståelse (jf opplæringslovens 1-4.) Dette bør gjøres før en utredning slik st en kan vurdere effekten av tiltak. Hvor i leseutviklingen er sønnen din? Har han knekt lesekoden? Kan avkode slle bokstaver? Tolydsord? 

Det haster overhode ikke med å utrede han med tanke på å sette en diagnose, men det haster med å sette inn tiltak for å sikre tidlig innsats. Dette er skolen forpliktet til å gjøre.

Hilsen pp rådgiveren

Anonymkode: f7f25...358

Skrevet

Sønnen min har enda ikke knekt lesekoden😔 han gjenkjenner bare noen få enkle ord. Han klarer ikke gjenkjenne bokstaver utenom noen få. 

Takk for tips! Da starter vi idag med en enkel bok, så ser jeg om det går 😊 

Han har selv lyst å lære seg å lese nå i sommerferien, men det er tydelig tungt for han 

Skrevet

Skolen utreder ikke men ppt. Om ungen sliter så kontakter du de. 

Min jente på 9 år har dysleksi. Hatt det siden slutten  av 2 klasse.  

Lydbøker er veldig fint. Og jenta mi startet med å lese 5 min hver dag så økte vi etterhvert. Nå leser ho 30-45 min hver dag. 

Anonymkode: 724df...f04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...