Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #1 Skrevet 15. juli 2020 Jeg jobber i en liten bedrift, med få ansatte. For ei stund siden, var det styremøte. Der ble det bestemt at jeg (som eneste ansatt i 100% stilling) skulle bli satt ned 25% i lønn. Jeg har full inntjening på egen lønn, men det er jo generelt dårlige tider nå under corona. Jeg skulle egentlig ha vært med på styremøtet, men grunnet forkjølelse var jeg ikke det. Var på testing i stedet for. Jeg fikk mail fra sjefen min om dette med lønn. Der sto det at et tiltak for sparing var at ansatte (altså meg), skulle gå ned 25% i lønn. Jeg ringte henne opp, og var ganske fortvilt. Dette kunne de da ikke gjøre? Hun ba meg ta det med styret, men jeg ba henne ta det med styret. Hun er tross alt min nærmeste leder. Både leder og resten av styret dro rett på ferie. I dag fikk jeg lønnsslipp, og der ser jeg at jeg bare får 75% lønn. Kan de bare gjøre dette? Der røk den sommerferien, for å si det sånn😭. Anonymkode: 39f6a...6a2
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #2 Skrevet 15. juli 2020 De kan ikke gjøre det uten videre, nei. Snakk med fagforeningen din med en gang Anonymkode: 520b7...60e
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #3 Skrevet 15. juli 2020 Du har vel en kontrakt? De kan ikke bare kutte lønnen din Anonymkode: cfb2d...ea4
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #4 Skrevet 15. juli 2020 Dette tar du med fagforeningen din. Ikke lov. Anonymkode: 22d38...763
Daquiry Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 De kan sette deg ned i lønn, men du skal ha full lønn i oppsigelsestiden.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #6 Skrevet 15. juli 2020 Nei, det skal varsles og du skal ha full lønn minimum ut oppsigelsestiden din. De kan ikke flytte stilling eller sette ned lønn uten din aksept. Da er alternativet oppsigelse. Anonymkode: 4fced...4fb
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #7 Skrevet 15. juli 2020 Hvis det skjer i forbindelse med lønnsforhandlingene kan ddt avtales lavere lønn, men det skjer sjeldent. Anonymkode: 66392...e75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå