Gå til innhold

Bytte vakter i helsevesenet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei som trengte fri ein lørdag og søndag. Sa at jeg kunne jobbe om ho jobba onsdag- torsdag for meg (det var det eneste jeg kunne). Går det byttet ann?🤔Har egentlig ikke lyst å bytte, men følte jeg måtte være behjelpelig. Håper sjefen seier nei egentlig. 🙈

Anonymkode: c73a1...b44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle byter går an så lenge sjefen godkjenner det. Og kviser skulle ikkje sjefen gjere det så lenge de har blitt enige? Gitt at de har samme kvalifikasjoner sjølvsagt.

Anonymkode: b2276...f23

Skrevet

Er da ingen som MÅ bytte vakter? Har du ansvarsvakt og hun ikke medsinkurs, så kan det by på problemer

Anonymkode: 29a49...0ea

Skrevet

Om dere begge er "likestilte" så (fastansatt-fastansatt, tilkallingsvikar- tilkallingsvikar osv. Spl/spl, hjelpepleier/hjelpepleier). Hun mister jo heøgtilleggene, noe du får om du bytter. 

Men leder kan si nei til interne bytter også. 

Anonymkode: 0a1f6...809

Skrevet

Nei, det er ikke automatikk i at bytter går an. Selv om man er «likestilte». Vaktbytte kan skape brudd i arbeidstidsbestemmelsene eller kan utløse overtid. Ingen leder med kjennskap til vaktplan godkjenner frivillige vaktbytter dersom Det sjaber brudd eller overtid. 

Anonymkode: dfeec...0a7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke automatikk i at bytter går an. Selv om man er «likestilte». Vaktbytte kan skape brudd i arbeidstidsbestemmelsene eller kan utløse overtid. Ingen leder med kjennskap til vaktplan godkjenner frivillige vaktbytter dersom Det sjaber brudd eller overtid. 

Vi er likestilte og det vil nok ikke gi overtid i og med at vi nå jobber 12.5 timer i tre eller fire dager og har fri i en uke. Mine vakter starter to dager før evt. og går mandag og tirsdag i tillegg til helga og ho tar de to sist vaktene mine (onsdag og torsdag som er mitt i hennes friuke).  HI

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis dette går gjennom vil jeg måtte jobbe to helger med 12.5 timer (lørdag og søndag) på rad. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis dette går gjennom vil jeg måtte jobbe to helger med 12.5 timer (lørdag og søndag) på rad. 

Da er det jo veldig dumt at du sier ja til å bytte.

Anonymkode: 38a22...271

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neste gang er det kanskje deg som trenger å bytte vakt

Anonymkode: 529e4...29a

Skrevet

To helger på rad er ikke lov ifølge AML. 

Anonymkode: 6c03c...d59

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok. Har hørt at tre søndager ikke er lov,men ikke to helger. Hvor står det?

Skrevet

Jo, det er lov nå. Men det kan være man må overstyre systemet, eller forklare «aml-bruddet».

Anonymkode: 8642a...94c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Har hørt at tre søndager ikke er lov,men ikke to helger. Hvor står det?

Det står sikkert i AML? Når jeg legger inn vakter i turnusprogrammet får jeg varsel om AML-brudd ved arbeid to helger på rad, men godt mulig at det er søndagene som er utløsende. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er lov nå. Men det kan være man må overstyre systemet, eller forklare «aml-bruddet».

Men da er det jo ikke lov... 

Skrevet

Mhm. Vil jobbe 25 timer på de to søndagene, det vil jo egentlig tilsvare over 3 "vanlige" søndager på 7.5 time. Spennende å høre hva sjefen sier. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det jo ikke lov... 

Jo. Jeg vet ikke hva slags system dere bruker, men Gat hang i alle fall etter lenge, slik at man måtte legge årsak/gjøre oppmerksom på at det er lov, manuelt. Men aml-loven ble endret for ca fire år siden, og det ble lov å jobbe tre av fire helger.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Jeg vet ikke hva slags system dere bruker, men Gat hang i alle fall etter lenge, slik at man måtte legge årsak/gjøre oppmerksom på at det er lov, manuelt. Men aml-loven ble endret for ca fire år siden, og det ble lov å jobbe tre av fire helger.

Riktignok ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så det måtte skrives. Men det er lov.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Riktignok ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så det måtte skrives. Men det er lov.

Er det lov selv om vaktene er på 12.5 time kvar?

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fagforeninger kan ha avtaler om dispensasjon. Her har vi intill 3 helger på rad innenfor 24ukers periode. 

Anonymkode: 0a1f6...809

Skrevet

Hos oss er det ikke uvanlig å jobbe to helger etter hverandre.. gjerne en dobbelvakt også om det kniper. Denne uka har jeg fra fredag til fredag 56 timer på jobb. Går på ferie om en drøy uke og får igjen en frihelg da mot å jobbe to sammenhengende helger sånn at ferien blir litt lenger. 

Fikk beskjed om at avtalt overtid ikke teller?

Anonymkode: cca51...123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...