Gå til innhold

En dårlig sirkel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster har vært sykemeldt fra jobb i 2 år. Går på aap nå. Hun har artirose i knærne. Jeg føler hun er inne i en ond sirkel nå. Hennes dag består av litt husarbeid og mye tv og avslapping. Hun er overvektig og blir større og større. Noen dager kjører hun ut for å handle. Da er hun sliten og bruker resten av dag og kveld foran tv. Er det ikke rart at nav ikke gjør noe? Eller er det vanlig? 

Anonymkode: 3d1a3...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV kan ikke stoppe henne i å bli overvektig....

Anonymkode: fb103...8bd

Skrevet

Jeg hadde AAP i 2 1/2 og hadde vel omtrent ingen oppfølging i det hele tatt, utover at jeg fulgte aktivitetsplanen min. Det blir fort en litt ond sirkel, man blir sliten av å være hjemme, men samtidig så er man hjemme av en grunn.

Anonymkode: 4b866...424

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min søster har vært sykemeldt fra jobb i 2 år. Går på aap nå. Hun har artirose i knærne. Jeg føler hun er inne i en ond sirkel nå. Hennes dag består av litt husarbeid og mye tv og avslapping. Hun er overvektig og blir større og større. Noen dager kjører hun ut for å handle. Da er hun sliten og bruker resten av dag og kveld foran tv. Er det ikke rart at nav ikke gjør noe? Eller er det vanlig? 

Anonymkode: 3d1a3...3b6

Om hun blir sliten av å handle er det noe galt. Hun er bare veldig lat. 

Anonymkode: 76dc6...80c

Skrevet
På 15.7.2020 den 15.35, Anonym bruker skrev:

Om hun blir sliten av å handle er det noe galt. Hun er bare veldig lat. 

Anonymkode: 76dc6...80c

Hun går jo på aap nå, det er åpenbart at det er noe galt. Å kalle henne for lat er vanvittig drøyt.

Jeg blir også utslitt av å handle. Må jeg handle så blir det «mye TV og avslapning» resten av dagen fordi jeg ikke klarer noe annet. Det er en grusom situasjon å være i, og det å vite at andre sannsynligvis ser på meg som lat, gjør ikke akkurat min situasjon noe bedre.

Anonymkode: b2f35...a97

Skrevet
På 15.7.2020 den 15.01, Anonym bruker skrev:

Min søster har vært sykemeldt fra jobb i 2 år. Går på aap nå. Hun har artirose i knærne. Jeg føler hun er inne i en ond sirkel nå. Hennes dag består av litt husarbeid og mye tv og avslapping. Hun er overvektig og blir større og større. Noen dager kjører hun ut for å handle. Da er hun sliten og bruker resten av dag og kveld foran tv. Er det ikke rart at nav ikke gjør noe? Eller er det vanlig? 

Anonymkode: 3d1a3...3b6

Hva tenker du Nav skulle gjort?

Anonymkode: 4b866...424

Skrevet

Her er det egentlig hennes fastlege og spesialister som først og fremst ikke gjør jobben sin. Men også saksbehandler hos Nav burde tatt dette med rådgivende lege, og denne kunne så ha kommet med anbefalinger.

Vektnedgang er behandling nr. 1 for slike kneproblemer. Med riktig kosthold og tilpasset trening så kan en god del få en funksjonell hverdag igjen, også i jobb.

Så når hun går motsatt vei vektmessig, da tenker jeg at hun kanskje er deprimert? Men uansett så burde hun fått oppfølging pga. vektøkningen og ev. årsakene til den (ev. depresjon, matavhengighet, om det er andre medisinske årsaker til hennes manglende energi).

Nav har mulighet til å stille "aktivitetskrav" til de som får ytelser. Disse aktivitetsplanene skal være individuelt rettet. Hos din søster burde det å følge opp fastlege, ernæringsfysiolog, tilpasset trening og vektnedgang vært et krav. Det er etter min mening meningsløst at dette ikke stilles som krav der dette er så relevant for funksjonen og dermed arbeidsevne til den det gjelder. Men slike krav måtte da også følges opp av hjelpeapparatet, for de som trenger det, og der svikter dessverre systemet. Spesielt mange av de som er enslige faller utenfor, da de ofte ikke blir prioritert til f.eks. psykolog, de blir ensomme og isolerte når de faller utenfor arbeidslivet og ofte sosiale møteplasser.

Snakk med din søster, ikke kritiser henne. Få henne til å forstå at skal hun bli bedre må hun gjøre en endring i livet sitt.

Anonymkode: 4a493...fc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...