Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Noen her inne som gjør det? Hvor holder du til? Hva er dit beste funn"? Anonymkode: d878b...ab3
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne. Andres søppel går jeg ut fra at er søppel. Æsj. Anonymkode: 00459...6bf
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Nei, jeg gjør ikke det. Av den enkle grunn at jeg ikke har tid. Kunne kanskje holdt på med det i min ungdom... Anonymkode: e1f54...932
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #4 Skrevet 15. juli 2020 Jeg lette etter mat i søppelcontainers da jeg studerte og knapt hadde penger nok til mat. Det er ikke noe jeg kunne tenke meg å gjøre med mindre absolutt nødvendig da. Anonymkode: 89543...03d
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 Den maten som havner i søppelet hos butikkene er ikke nødvendigvis søppel. Det kan være en liten bit av en brokkoli som er dårlig, og da må man kaste hele. Det samme gjelder alt av grønnsaker. Vi fikk se hvor mye en bonde fikk til grisene sine som butikken egentlig bare skulle kaste. Det var helt enorme mengder! Mye kunne fint brukes om man bare kuttet vekk litt, eller feks plukket ut den rosenkålen i pakken som var dårlig. Så et tips, si til butikkene at du har griser/høns osv og gjerne ønsker å få mat de egentlig skal kaste, så slipper du å leite i søppelet🙈 Anonymkode: e4fd4...27a
the amazing spidermamma Skrevet 15. juli 2020 #6 Skrevet 15. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den maten som havner i søppelet hos butikkene er ikke nødvendigvis søppel. Det kan være en liten bit av en brokkoli som er dårlig, og da må man kaste hele. Det samme gjelder alt av grønnsaker. Vi fikk se hvor mye en bonde fikk til grisene sine som butikken egentlig bare skulle kaste. Det var helt enorme mengder! Mye kunne fint brukes om man bare kuttet vekk litt, eller feks plukket ut den rosenkålen i pakken som var dårlig. Så et tips, si til butikkene at du har griser/høns osv og gjerne ønsker å få mat de egentlig skal kaste, så slipper du å leite i søppelet🙈 Anonymkode: e4fd4...27a Dette er jo et godt tips! Jeg er veldig for å kutte matsvinn, og hadde jeg hatt tid og mulighet skulle jeg gjerne dumpster-divet. Men jeg tror ikke jeg kan juge på meg griser og høns når jeg bor i lavblokk-land midt i Oslo...!
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #7 Skrevet 15. juli 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den maten som havner i søppelet hos butikkene er ikke nødvendigvis søppel. Det kan være en liten bit av en brokkoli som er dårlig, og da må man kaste hele. Det samme gjelder alt av grønnsaker. Vi fikk se hvor mye en bonde fikk til grisene sine som butikken egentlig bare skulle kaste. Det var helt enorme mengder! Mye kunne fint brukes om man bare kuttet vekk litt, eller feks plukket ut den rosenkålen i pakken som var dårlig. Så et tips, si til butikkene at du har griser/høns osv og gjerne ønsker å få mat de egentlig skal kaste, så slipper du å leite i søppelet🙈 Anonymkode: e4fd4...27a Butikkene må betale merverdiavgift til staten når de gir bort mat, bortsett fra til veldedige formål. Anonymkode: bc8f8...5eb
*Miss Marple* Skrevet 15. juli 2020 #8 Skrevet 15. juli 2020 34 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Dette er jo et godt tips! Jeg er veldig for å kutte matsvinn, og hadde jeg hatt tid og mulighet skulle jeg gjerne dumpster-divet. Men jeg tror ikke jeg kan juge på meg griser og høns når jeg bor i lavblokk-land midt i Oslo...! Stuegris er en slags gris... Ellers er det jo folk som har minigriser til kjæledyr. Bare fantasien setter grenser🤪
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #9 Skrevet 15. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Den maten som havner i søppelet hos butikkene er ikke nødvendigvis søppel. Det kan være en liten bit av en brokkoli som er dårlig, og da må man kaste hele. Det samme gjelder alt av grønnsaker. Vi fikk se hvor mye en bonde fikk til grisene sine som butikken egentlig bare skulle kaste. Det var helt enorme mengder! Mye kunne fint brukes om man bare kuttet vekk litt, eller feks plukket ut den rosenkålen i pakken som var dårlig. Så et tips, si til butikkene at du har griser/høns osv og gjerne ønsker å få mat de egentlig skal kaste, så slipper du å leite i søppelet🙈 Anonymkode: e4fd4...27a Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke selges billigere, i setdet for å kaste det. Den eneste butikken jeg vet om som gjør det her jeg bor, er Rema 1000 Anonymkode: b7085...9bc
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #10 Skrevet 15. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke selges billigere, i setdet for å kaste det. Den eneste butikken jeg vet om som gjør det her jeg bor, er Rema 1000 Anonymkode: b7085...9bc Sansynlig vis kan det ike selges billig uten at butikken taper på det. Forbeukerene krever store prisavsla for å kjøpe gamle eller dårlige varer og de kjøper totalt sett ikke noe mer. Mår butikken da også får større utgifter med varene er det klart det ikke lønner seg. Anonymkode: 6f1fa...847
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #11 Skrevet 15. juli 2020 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sansynlig vis kan det ike selges billig uten at butikken taper på det. Forbeukerene krever store prisavsla for å kjøpe gamle eller dårlige varer og de kjøper totalt sett ikke noe mer. Mår butikken da også får større utgifter med varene er det klart det ikke lønner seg. Anonymkode: 6f1fa...847 Men det lønner seg vel ikke mer å kaste det? Anonymkode: b7085...9bc
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #12 Skrevet 15. juli 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det lønner seg vel ikke mer å kaste det? Anonymkode: b7085...9bc Jo, det vil jeg tro. En kunde kjøper sjelden mer mat totalt selv om de får moe billig. Hvis butikken normalt kjøper noe til 5, har utgifter til håndtering, betaling og liknende på 3 og selger det til 10 sitter de igjen med 2 til faste utgifter og overskudd. Om varen kastes blir tapet 5, men kunden kjøper en ny vare til 10 som de tjener 2 på. Da blir det totale tapet 5+5+3-10=3. Om de må senke prisen til 5 og håndteringen tar så mye ekstra tid at det nå koster 4 blir det et underskudd på 5+4-5=4 ,men ingen ekstra inntekt ved at kunden kjøper en fin vare. Dermed taper butikken mer på å selge varen billig. Tallene her er jo helt fiktive og eksempelet er veldog forenklet. Noen ganger lønner det seg å kaste andre ganger å selge billig. Anonymkode: 6f1fa...847
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #13 Skrevet 15. juli 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det vil jeg tro. En kunde kjøper sjelden mer mat totalt selv om de får moe billig. Hvis butikken normalt kjøper noe til 5, har utgifter til håndtering, betaling og liknende på 3 og selger det til 10 sitter de igjen med 2 til faste utgifter og overskudd. Om varen kastes blir tapet 5, men kunden kjøper en ny vare til 10 som de tjener 2 på. Da blir det totale tapet 5+5+3-10=3. Om de må senke prisen til 5 og håndteringen tar så mye ekstra tid at det nå koster 4 blir det et underskudd på 5+4-5=4 ,men ingen ekstra inntekt ved at kunden kjøper en fin vare. Dermed taper butikken mer på å selge varen billig. Tallene her er jo helt fiktive og eksempelet er veldog forenklet. Noen ganger lønner det seg å kaste andre ganger å selge billig. Anonymkode: 6f1fa...847 Jeg skjønner hva du mener. De burde hatt en gi bort kurv, men det er kanskje ikke lov. Synd at mat som kan brukes, kastes Anonymkode: b7085...9bc
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #14 Skrevet 15. juli 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner hva du mener. De burde hatt en gi bort kurv, men det er kanskje ikke lov. Synd at mat som kan brukes, kastes Anonymkode: b7085...9bc Med en gibortkurv taper de enda mer. Det er ikke værre at mat kastes enn å sløse med resursene p andre måter. Anonymkode: 6f1fa...847
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå