Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Har ei venninne som spørr om tjenster ofte. Mange ganger i måneden. Hun er sykemeldt og går hjemme og finner på ting å gjøre hele tiden. Som hun trenger hjelp til. Hvordan si det til henne at jeg egentlig orker ikke å hjelpe til med alt Anonymkode: 0589c...e15
sug lut Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 NEI funker fint. Nei, det passer ikke. Nei, det har jeg ikke lyst til. Nei, det må du nok fikse selv.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 2 minutter siden, sug lut skrev: NEI funker fint. Nei, det passer ikke. Nei, det har jeg ikke lyst til. Nei, det må du nok fikse selv. Jeg er dårlig til å si nei rett ut Anonymkode: 0589c...e15
Petra Prøvedukke Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Du har fått flere gode forslag fra Luten, med begrunnelser. Nei, beklager, det kan jeg ikke hjelpe deg med. Nei, beklager, jeg har ikke tid/anledning /mulighet. Nei, dessverre, det kan jeg ikke, men det fikser du jo helt fint selv! Pent innpakket, men start setningen med NEI.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 Om du ikke kan si nei, må du bare hjelpe til da. Men si nei. Herlighet. Voksne menneske. Anonymkode: 3c841...c3d
Himmel og hav Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er dårlig til å si nei rett ut Anonymkode: 0589c...e15 Det er ingen magiske midtveisløsninger. Enten fortsetter det som nå, eller så må du begynne å si nei. Om hun er av typen som feier bort dine nei og begrunnelser, så kan det være lurt å forberede seg litt. Om du sier at det ikke passer, og hun spør "når passer det?", så må du enten være tøff nok til å si at "passer ikke" var en høflig måte å si at du ikke vil, eller så må du finne en dag det passer. Om venninna di er et rimelig omgjengelig menneske, så skjer det ikke noe dramatisk ved at du sier nei. Det er mindre skummelt enn en skulle tro.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 Du må nok bare lære deg på å si nei, lett er det ikke, men iforhold til noen mennesker må du det om de ikke skal «spise deg opp». Om du ikke får tjenester tilbake kan du neste gang hun spør si: ja, jeg kan hjelpe deg med det om du klipper plenen for meg først. For noen mennesker går tjenester bare en vei og de vet hvem de skal utnytte, så om du kommer med noe hun kan gjøre for deg om du skal hjelpe er det ikke sikkert hun spør så ofte igjen. Ha gjerne noen ulike alternativer på lur du kan si. Anonymkode: ece09...e67
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 Nei! Beklager, jeg er faktisk sliten om dagen og har ikke overskudd. Etter jobben så er batteriet tomt, og jeg må prioritere her hjemme først. Anonymkode: d2600...015
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er dårlig til å si nei rett ut Anonymkode: 0589c...e15 Da må du øve deg på å si nei. Anonymkode: 3cb8b...ef1
oslofrk Skrevet 15. juli 2020 #10 Skrevet 15. juli 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er dårlig til å si nei rett ut Anonymkode: 0589c...e15 Du må øve 😉
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #11 Skrevet 15. juli 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er dårlig til å si nei rett ut Anonymkode: 0589c...e15 Da bruker du de samme setningene uten nei. «det passer dessverre ikke» »det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med» «Det har jeg ikke tid til» funker fint det også. Anonymkode: e0cfb...045
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå