Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Vi har vore gift siden 2007, bygga hus og flytta inn i 2011. Mannen er odelsgutt og vi bor på heimplassen hans. Han sa her en dag at huset var hans. Det er mye ustelt og rot utenfor, mannen har aldri tid til å ordne med det. Kjenner at jeg orker ikke bry meg lenger, det er jo ikke mitt hus likevel Anonymkode: ca6f9...1e2
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Seriøst, har dere ikke ordnet opp i dette før nå? Det er spesielle regler på eiendommer med odel, det visste du vel? Men hvor har dere bygd da, har dere skilt ut tomt på eiendommen han har odel på? Hvordan er det med gjeld, har han lånt penger til huset i sitt navn eller har dere lånt sammen? Hvem står som eier av huset? Alt dette må jo ordnes opp i! Slutt å oppfør deg som en unge og si ifra, bestill time hos advokat, samle sammen papirer fra bank osv og gi beskjed til mannen om at dere skal møte der kl da og få orden i papirene. Ingen løse tråder, alt skal sort på hvitt og du skal tydelig vite hvilke verdier som er dine. Jeg kjenner flere som har gård, og disse tingene kan ordnes på flere måter. Men den som gifter seg med noen som har odel må sikre sine verdier på en eller annen måte. En venninne som er gift med en odelsnsnn har sikret seg ved at de har kjøpt hytte som hun har særeie på og hun har en eierandel i huset så han må kjøpe henne ut litt (men ikke hele gårdens verdi som grunnlag) om de skilles. Anonymkode: 9374f...509
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Enig i det 509 skriver. Siden dere snakker om huset slik dere nå gjør, HI, antar jeg at dere har problemer i ekteskapet. Gjør noe med det! Og sjekk opp med advokat hvilke rettigheter du har! Står dere begge som eiere på huset? Har begge betalt på lånet til huset? Anonymkode: bcd2c...143
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Seriøst, har dere ikke ordnet opp i dette før nå? Det er spesielle regler på eiendommer med odel, det visste du vel? Men hvor har dere bygd da, har dere skilt ut tomt på eiendommen han har odel på? Hvordan er det med gjeld, har han lånt penger til huset i sitt navn eller har dere lånt sammen? Hvem står som eier av huset? Alt dette må jo ordnes opp i! Slutt å oppfør deg som en unge og si ifra, bestill time hos advokat, samle sammen papirer fra bank osv og gi beskjed til mannen om at dere skal møte der kl da og få orden i papirene. Ingen løse tråder, alt skal sort på hvitt og du skal tydelig vite hvilke verdier som er dine. Jeg kjenner flere som har gård, og disse tingene kan ordnes på flere måter. Men den som gifter seg med noen som har odel må sikre sine verdier på en eller annen måte. En venninne som er gift med en odelsnsnn har sikret seg ved at de har kjøpt hytte som hun har særeie på og hun har en eierandel i huset så han må kjøpe henne ut litt (men ikke hele gårdens verdi som grunnlag) om de skilles. Anonymkode: 9374f...509 Tomten er fraskilt fra gården og vi kjøpte den for en liten sum. Huset står i mannen sitt navn. Anonymkode: ca6f9...1e2
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig i det 509 skriver. Siden dere snakker om huset slik dere nå gjør, HI, antar jeg at dere har problemer i ekteskapet. Gjør noe med det! Og sjekk opp med advokat hvilke rettigheter du har! Står dere begge som eiere på huset? Har begge betalt på lånet til huset? Anonymkode: bcd2c...143 Han betaler på lånet pga at han tjener best. Jeg tar andre utgifter som barnehage, SFO, mat osv. Anonymkode: ca6f9...1e2
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 Så lenge tomten er utskilt er ikke odel et problem. Krev å få navnet ditt på skjøtet. Så lenge dere er gift spiller det liten rolle hvem som betaler hva, men dere gjør likevel lurt i å ha en felles regningskonto til faste utgifter der dere betaler inn forholdsmessig. Anonymkode: 1f97e...91f
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 Okei, så tomten er skilt helt fra odelsgården og ikke del av den lenger? Da er hovedregelen sånn at alt man har med seg inn i et ekteskap har man med seg ut også. Verdier bygget opp i ekteskapet er felleseie med mindre det er bestemt særeie. Så da spiller det ingen rolle hvem huset står på og hvem som betaler hvilke regninger så lenge dere har felleseie. Har dere det? Eller har du skrevet under på at han skal ha særeie på huset? Anonymkode: 9374f...509
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Okei, så tomten er skilt helt fra odelsgården og ikke del av den lenger? Da er hovedregelen sånn at alt man har med seg inn i et ekteskap har man med seg ut også. Verdier bygget opp i ekteskapet er felleseie med mindre det er bestemt særeie. Så da spiller det ingen rolle hvem huset står på og hvem som betaler hvilke regninger så lenge dere har felleseie. Har dere det? Eller har du skrevet under på at han skal ha særeie på huset? Anonymkode: 9374f...509 Har ikke skrevet under på noe slikt tror jeg 🤔 Anonymkode: ca6f9...1e2
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #9 Skrevet 15. juli 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Tomten er fraskilt fra gården og vi kjøpte den for en liten sum. Huset står i mannen sitt navn. Anonymkode: ca6f9...1e2 Var du med på den summen da? Anonymkode: a4bc5...acb
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #10 Skrevet 15. juli 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Han betaler på lånet pga at han tjener best. Jeg tar andre utgifter som barnehage, SFO, mat osv. Anonymkode: ca6f9...1e2 Kvinnefella... Anonymkode: a4bc5...acb
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #11 Skrevet 15. juli 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har vore gift siden 2007, bygga hus og flytta inn i 2011. Mannen er odelsgutt og vi bor på heimplassen hans. Han sa her en dag at huset var hans. Det er mye ustelt og rot utenfor, mannen har aldri tid til å ordne med det. Kjenner at jeg orker ikke bry meg lenger, det er jo ikke mitt hus likevel Anonymkode: ca6f9...1e2 Høres ut som dere ikke har en fremtid sammen... Anonymkode: 433a5...d59
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #12 Skrevet 15. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kvinnefella... Anonymkode: a4bc5...acb ? Anonymkode: ca6f9...1e2
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #13 Skrevet 15. juli 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig i det 509 skriver. Siden dere snakker om huset slik dere nå gjør, HI, antar jeg at dere har problemer i ekteskapet. Gjør noe med det! Og sjekk opp med advokat hvilke rettigheter du har! Står dere begge som eiere på huset? Har begge betalt på lånet til huset? Anonymkode: bcd2c...143 Hvor mye koster det med samtale hos advokat? Anonymkode: ca6f9...1e2
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #14 Skrevet 15. juli 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: ? Anonymkode: ca6f9...1e2 Betale løpande utgifter som mat osv, mannen betalar større rekningar, lån, bil, sofa osb. Når dei går ifrå kvarandre kan mannen seie alt dette er mitt, eg har betalt det. Så blir du sittande som skilt åleinemor i ei lita leigd leilegheit å må byrje heilt på nytt. Hi, sørg for at du òg står som eigar på huset. Det er ein kjempefordel at det er ein fråskilt del av garden, då kan de seljast evt han kan kjøpe deg ut ved brot. Har han planar om å overta heile garden ein dag? Det er viktig at du sikrar deg som dei seier over her, det er ikkje berre berre å selje ein gard og det dele summen ved ein brot... Anonymkode: 4e605...3e1
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #15 Skrevet 15. juli 2020 Så tilbakestående et det faktisk ikke lov for en kvinne å være i 2020. Hvorfor i all verden har du ikke kontroll på disse tingene? Vet du ikke engang om du står som eier på huset i det hele tatt? Hvordan er det mulig? Du har faktisk ikke lov til å furte, du burde skamme deg over din manglende evne til å ta ansvar for eget liv. Anonymkode: d69be...eaf
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #16 Skrevet 15. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Betale løpande utgifter som mat osv, mannen betalar større rekningar, lån, bil, sofa osb. Når dei går ifrå kvarandre kan mannen seie alt dette er mitt, eg har betalt det. Så blir du sittande som skilt åleinemor i ei lita leigd leilegheit å må byrje heilt på nytt. Anonymkode: 4e605...3e1 Dette gjelder bare for samboere, når man er gift har man felleseie med mindre man har skrevet under på at det er særeie. Anonymkode: 9374f...509
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #17 Skrevet 15. juli 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette gjelder bare for samboere, når man er gift har man felleseie med mindre man har skrevet under på at det er særeie. Anonymkode: 9374f...509 Hvorfor blir jeg tilsnakket i en annen tråd for at jeg er vanskelig når jeg eier 80% og min mann 20%? Vi er gift... Anonymkode: 433a5...d59
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #18 Skrevet 15. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor blir jeg tilsnakket i en annen tråd for at jeg er vanskelig når jeg eier 80% og min mann 20%? Vi er gift... Anonymkode: 433a5...d59 Det er jo to fullstendig ulike scenarioer du presenterer. Du utviser skremmende lite innsikt. Anonymkode: d69be...eaf
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #19 Skrevet 15. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette gjelder bare for samboere, når man er gift har man felleseie med mindre man har skrevet under på at det er særeie. Anonymkode: 9374f...509 Ikke så enkelt nei. Anonymkode: a4bc5...acb
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #20 Skrevet 15. juli 2020 Kan banken gi svar på hvem huset står på? Anonymkode: ca6f9...1e2
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2020 #21 Skrevet 15. juli 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan banken gi svar på hvem huset står på? Anonymkode: ca6f9...1e2 Du kan bare logge inn på altinn og se på den siste skattemeldingen din, der står alle dine verdier Om dere er gift har du også krav på innsyn i hans Anonymkode: 9374f...509
<3 Legoland <3 Skrevet 17. juli 2020 #22 Skrevet 17. juli 2020 På 15.7.2020 den 15.46, Anonym bruker skrev: Kan banken gi svar på hvem huset står på? Anonymkode: ca6f9...1e2 Gå på seeiendom.no finn deres hus og velg se grunnbok. Du må betale 5 kr og da får du all info om eiendommen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå