Gå til innhold

God natt te eller lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg slitt mye med søvnen. Det vil si jeg sovner lett men våkner etter ett par timer og blir liggende våken. Noen som opplever det samme og har noen gode tips? Drikker kaffe kun om morgenen og legger meg stort sett til samme tid. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye frisk luft på dagen og gode soveforhold. Litt kjølig er best. Jeg sover ofte dårlig hvis det er varmt på soverommet.

Anonymkode: 07466...d70

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mye frisk luft på dagen og gode soveforhold. Litt kjølig er best. Jeg sover ofte dårlig hvis det er varmt på soverommet.

Anonymkode: 07466...d70

Vi har det heldigvis kjølig på soverommet. Det hjelper noe og er mye ute. Løper hver morgen og er generelt glad i frisk luft. Håper det snart går over for det er ganske så slitsomt... 

Skrevet

Google er din venn. 

Anonymkode: 642a7...8d5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Google er din venn. 

Anonymkode: 642a7...8d5

Det kunne jo være at noen av de flotte damene her inne sitter på noen tips jeg ikke har prøvd og da er det bedre å spørre her. 

Skrevet

Men vet du hva gjør vekker deg? Varme, uro, dårlige drømmer? 
Noe som plager deg?

Jeg har dårlig erfaring med god natt te og lignende, har sjeldent effekt dessverre. 

Anonymkode: 2d43a...e0e

Skrevet

Drikker du alkohol? Så lite som ett glass vin kan ødelegge nattesøvnen min ved at jeg våkner opp altfor tidlig og sliter med å sove igjen. Det er ikke alltid slik, men det hender. 
Te er uansett et fint kveldsritual 😊 Det finnes god natt te, men kamillete er også beroligende. Skal også hjelpe med noen lavendeolje eller duftposer på/ved hodeputa. 
Lykke til 😊

Anonymkode: 89ce1...361

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men vet du hva gjør vekker deg? Varme, uro, dårlige drømmer? 
Noe som plager deg?

Jeg har dårlig erfaring med god natt te og lignende, har sjeldent effekt dessverre. 

Anonymkode: 2d43a...e0e

Jeg aner virkelig ikke. Det føles ut som at kroppen har en tidsinnstilling som gjør at jeg våkner i ett to tiden.. Jeg legger meg heller ikke for tidlig da jeg er stup trøtt og sover etter kort tid. Når jeg våkner kan jeg ligge våken i 2-3 timer.. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Drikker du alkohol? Så lite som ett glass vin kan ødelegge nattesøvnen min ved at jeg våkner opp altfor tidlig og sliter med å sove igjen. Det er ikke alltid slik, men det hender. 
Te er uansett et fint kveldsritual 😊 Det finnes god natt te, men kamillete er også beroligende. Skal også hjelpe med noen lavendeolje eller duftposer på/ved hodeputa. 
Lykke til 😊

Anonymkode: 89ce1...361

Null alkohol til vanlig ja.. Kamille te og lavendel skal prøves ☀️. Takk for tips 

Skrevet

Melatonin

Anonymkode: 10529...760

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Melatonin

Anonymkode: 10529...760

Er ikke det for innsovning? Det er i så fall ikke det som er min utfordring.. 

Skrevet

Kommer på to tips som ikke alt er nevnt. 

1. Hvis du har ferie, kan det være at hjernen din ikke er sliten nok. Prøv å slite deg litt mer ut mentalt også, i tillegg til å bruke kroppen. Finn din metode, men f.eks. kryssord, sudoku el. kan funke.

2. Dette hjelper ikke mot å våkne, men kan få deg til å sovne fortere igjen. Det er en enkel, men effektiv pusteteknikk. Ganske enkelt puste dypt inn og så helt ut. Hold så pusten i 10-15 sekunder, pust helt inn, helt ut igjen, hold nye 10-15 sekunder osv. Gjenta dette minst fem ganger, men aller helt 10-15 ganger, eller mer om det trengs. Du burde begynne å gjespe etter noen ganger, la kroppen da gjespe, og fortsett så med å holde pusten. Når du gjesper mye, slutter du. På det tidspunktet pleier jeg å rekke å tenke at det ikke virket denne gangen likevel, og så er det plutselig ny morgen 😅

Anonymkode: 82c68...61c

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg aner virkelig ikke. Det føles ut som at kroppen har en tidsinnstilling som gjør at jeg våkner i ett to tiden.. Jeg legger meg heller ikke for tidlig da jeg er stup trøtt og sover etter kort tid. Når jeg våkner kan jeg ligge våken i 2-3 timer.. 

Legg deg tidligere. Det hjelper av en eller annen grunn.

Skrevet
25 minutter siden, sug lut skrev:

Legg deg tidligere. Det hjelper av en eller annen grunn.

Hehe legger meg i halv 11 tiden nå så da blir det tidlig kveld gitt 😄. Alt skal dog prøves så da prøver jeg å legge meg en time før

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer på to tips som ikke alt er nevnt. 

1. Hvis du har ferie, kan det være at hjernen din ikke er sliten nok. Prøv å slite deg litt mer ut mentalt også, i tillegg til å bruke kroppen. Finn din metode, men f.eks. kryssord, sudoku el. kan funke.

2. Dette hjelper ikke mot å våkne, men kan få deg til å sovne fortere igjen. Det er en enkel, men effektiv pusteteknikk. Ganske enkelt puste dypt inn og så helt ut. Hold så pusten i 10-15 sekunder, pust helt inn, helt ut igjen, hold nye 10-15 sekunder osv. Gjenta dette minst fem ganger, men aller helt 10-15 ganger, eller mer om det trengs. Du burde begynne å gjespe etter noen ganger, la kroppen da gjespe, og fortsett så med å holde pusten. Når du gjesper mye, slutter du. På det tidspunktet pleier jeg å rekke å tenke at det ikke virket denne gangen likevel, og så er det plutselig ny morgen 😅

Anonymkode: 82c68...61c

Ikke ferie enda men det har dog vært vanvittig mye jobbing på både meg og mannen. Det kan jo selvfølgelig være en faktor. Skal prøve alt:) 

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er ikke det for innsovning? Det er i så fall ikke det som er min utfordring.. 

Du får to typer melatonin, en for innsovning som du sier og en som depottablett som frigjøres litt og litt og dermed virker over lenger tid og gjør at du ikke våkner så lett.

Men de depottablettene er bare på resept tror jeg, så det må du i tilfelle snakke med legen om.

Hvor gammel er du? Jeg hadde det slik i overgangsalderen, våknet lett og sleit med å sovne igjen. 

Anonymkode: ab920...8c2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du får to typer melatonin, en for innsovning som du sier og en som depottablett som frigjøres litt og litt og dermed virker over lenger tid og gjør at du ikke våkner så lett.

Men de depottablettene er bare på resept tror jeg, så det må du i tilfelle snakke med legen om.

Hvor gammel er du? Jeg hadde det slik i overgangsalderen, våknet lett og sleit med å sovne igjen. 

Anonymkode: ab920...8c2

38. Ikke merket noe til overgangsalderen enda. Takk for tipset og jeg har akkurat bestilt en time hos legen til slutten av august så får vi se hvordan det er da:) 

Skrevet

Hei.

Jeg drikker nesten hver kveld pukka night time organic te, kjøpt på Meny. Den smaker godt, og det er deilig å sitte alene om kvelden med noe varmt (iallfall når det er kaldt ute), uten telefon og iPad med mere. Om den virker søvndyssende? Tja, placeboeffekten gjør seg sikkert gjeldende, men det er et hyggelig ritual. 

Skrevet

Mitt tips er. Ikke spis eller drikk etter kl åtte. Legg deg litt senere, da er du mer trøtt. Kanskje det hjelper med en orgasme, ha sex, eller gjør det selv. Noe mer ekkelt er å sluket rått egg, det hjalp meg når jeg var yngre... Tro det eller ei. 

Anonymkode: 2c468...7ab

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt tips er. Ikke spis eller drikk etter kl åtte. Legg deg litt senere, da er du mer trøtt. Kanskje det hjelper med en orgasme, ha sex, eller gjør det selv. Noe mer ekkelt er å sluket rått egg, det hjalp meg når jeg var yngre... Tro det eller ei. 

Anonymkode: 2c468...7ab

Spiser ikke etter middag som gjerne er i 7 tiden. Er dødstrøtt når jeg legger meg og sovner omtrent momentant. Sex skjer regelmessig og ofte ved leggetid 

Skrevet
19 minutter siden, prebs skrev:

Hei.

Jeg drikker nesten hver kveld pukka night time organic te, kjøpt på Meny. Den smaker godt, og det er deilig å sitte alene om kvelden med noe varmt (iallfall når det er kaldt ute), uten telefon og iPad med mere. Om den virker søvndyssende? Tja, placeboeffekten gjør seg sikkert gjeldende, men det er et hyggelig ritual. 

Te er kjøpt inn og skal prøves 🧡

Skrevet

Blir du liggende å tenke mye når du er våken? Øv på enkle avspenningsteknikker/pusteteknikker. Det å fokusere på pusten sin, dvs lytte til sin egen pust, kan være effektivt, men krever litt øvelse. Lytt til pusten, og hver gang du merker at du har begynt å tenke på noe, går du tilbake til å lytte til pusten. Evt kan du telle sauer eller bruke et eller annet mentalt bilde som du konsentrerer deg om å holde fokus på. I perioder har je ommøblert leiligheten i hodet mens jeg prøver å sovne.😊

Jeg har også hatt nytte av Valerina Natt eller Forte i perioder. Ser du ikke har problemer med å sovne, men det kan jo hende de hjelper med å holde seg sovende også. Fås på apotek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...