Gå til innhold

Hyperaktivt mann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min klarer aldri å være i ro, han er stadig i bevegelse. 

For eksempel ta dagen i dag: Sto opp kl 7 for å være i treningsrommet i to timer (hard trening), så vaske alle gulv i hele huset (som han også gjorde for tre dager siden), så i svømmehallen med barna og nå dro han ut på tur i fjellet som sikkert blir på minst to timer. Mellom her rydder og ordner han, er bittelitt på PC for jobb og avislesing og herjer med ungene. 

Når han kommer hjem rundt kl 18 er det middag og pakking for jobbtur, nyheter på TV og i seng kl 21-22. 

Høres dette normalt ut, eller er det ekstremt? Jeg har levd så lenge med han at jeg har vansker med å se hva som er innenfor normalen. Det skal sies at han er over 50 år og aktiviteten har blitt større og mer ‘tvangspreget’ med årene. 

Anonymkode: 19733...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette gjør han lykkelig og gir overskudd ser jeg ikke problemet? Han både vasker og tar med ungene.. 

Anonymkode: 8d0c5...4dc

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min klarer aldri å være i ro, han er stadig i bevegelse. 

For eksempel ta dagen i dag: Sto opp kl 7 for å være i treningsrommet i to timer (hard trening), så vaske alle gulv i hele huset (som han også gjorde for tre dager siden), så i svømmehallen med barna og nå dro han ut på tur i fjellet som sikkert blir på minst to timer. Mellom her rydder og ordner han, er bittelitt på PC for jobb og avislesing og herjer med ungene. 

Når han kommer hjem rundt kl 18 er det middag og pakking for jobbtur, nyheter på TV og i seng kl 21-22. 

Høres dette normalt ut, eller er det ekstremt? Jeg har levd så lenge med han at jeg har vansker med å se hva som er innenfor normalen. Det skal sies at han er over 50 år og aktiviteten har blitt større og mer ‘tvangspreget’ med årene. 

Høres jo ut som den drømmemannen... Har dere ofte sex? 

Anonymkode: 42600...7e7

Skrevet

Høres fantastisk ut!

Anonymkode: ebcf2...64d

Skrevet

Det er ikke fantastisk å bo med en mann som aldri stopper, aldri gjør ‘ingenting’ og som man knapt klarer å ha en samtale med fordi han er på vei til ett-eller-annet. 

Jeg er enig i at det kan høres ut som et luksusproblem, men det er slitsomt at det aldri er ro i huset når han er hjemme. Han kan ikke sitte ned om han vet at det er klær i maskinen eller oppvask på benken. 

Han ordner heller ikke ting jeg spør om. Vi har vært uten oppvaskmaskin siden før påske fordi han skal fikse den vi har. Jeg kan ringe rørlegger, men syns det er kjipt å betale mange tusen på noe som han mener han kan fikse selv. Så da vasker vi opp for hånd da. Mens han springer i fjellet eller vasker gulv for x gang denne uka. 

Hi

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres jo ut som den drømmemannen... Har dere ofte sex? 

Anonymkode: 42600...7e7

Hva har det med saken å gjøre🤔

Skrevet

Snakk sammen...

Anonymkode: c32e9...0c1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk sammen...

Det har vi selvsagt gjort, men han ser ikke noe galt i tempoet han holder. Han irriterer seg tvert i mot over meg som kan finne på å sitte på sofaen midt på dagen en søndag og bare se på telefonen, selv om det ikke er ting som "brenner". 

Jeg lurer jo på om det er normal oppførsel å aldri kunne bare sitte og ikke gjøre noe? Aldri ta en pause i løpet av dagen? Han kan jobbe 12 timer skift for så å vaske alle gulv når han kommer hjem. Og det er aldri så skittent her at ting MÅ gjøres akkurat nå, det blir det jo ikke når man vasker hele tiden. 

hi

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke fantastisk å bo med en mann som aldri stopper, aldri gjør ‘ingenting’ og som man knapt klarer å ha en samtale med fordi han er på vei til ett-eller-annet. 

Jeg er enig i at det kan høres ut som et luksusproblem, men det er slitsomt at det aldri er ro i huset når han er hjemme. Han kan ikke sitte ned om han vet at det er klær i maskinen eller oppvask på benken. 

Han ordner heller ikke ting jeg spør om. Vi har vært uten oppvaskmaskin siden før påske fordi han skal fikse den vi har. Jeg kan ringe rørlegger, men syns det er kjipt å betale mange tusen på noe som han mener han kan fikse selv. Så da vasker vi opp for hånd da. Mens han springer i fjellet eller vasker gulv for x gang denne uka. 

Hi

Hender det at han tar seg en pils eller et glass vin og roer ned da?

Anonymkode: 874c8...0f0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hender det at han tar seg en pils eller et glass vin og roer ned da?

Anonymkode: 874c8...0f0

Veldig sjelden, kanskje 3-4 bokser øl i mnd. 

Skrevet

I min verden er dette absolutt ekstremt. Jeg skulle gjerne gitt høyrearmen min for å ha en tiendedel av den energien. Samtidig forstår jeg godt at det må være vanskelig å leve med noen som er så ekstrem. Hadde følt at jeg var nødt til å gjøre noe selv, ettersom han aldri hviler. 

Skrevet

Høres godt ut, men også ekstremt slitsomt. Jeg hadde ikke orket det. Selv med ferdig vasket gulv og ungene er «luftet». Han må gi kroppen en sjanse til å hvile..

Anonymkode: d6401...6a9

Skrevet

Han der høres akkurat ut som eksmannen til venninna mi, han fikk ADHD diagnose i en alder av 45. Desverre tok styret hans knekken på forholdet. 

Anonymkode: b794c...004

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke fantastisk å bo med en mann som aldri stopper, aldri gjør ‘ingenting’ og som man knapt klarer å ha en samtale med fordi han er på vei til ett-eller-annet

Hi

Det der kjenner jeg meg igjen i! Min mann har blitt Litt bedre på et vis og han er ikke så ekstrem som din, men alle gangene han har blitt synlig irritert fordi jeg prøver å kommunisere med han når han er «opptatt» har gjort varig skade her.

Anonymkode: fd8e6...634

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vi selvsagt gjort, men han ser ikke noe galt i tempoet han holder. Han irriterer seg tvert i mot over meg som kan finne på å sitte på sofaen midt på dagen en søndag og bare se på telefonen, selv om det ikke er ting som "brenner". 

Jeg lurer jo på om det er normal oppførsel å aldri kunne bare sitte og ikke gjøre noe? Aldri ta en pause i løpet av dagen? Han kan jobbe 12 timer skift for så å vaske alle gulv når han kommer hjem. Og det er aldri så skittent her at ting MÅ gjøres akkurat nå, det blir det jo ikke når man vasker hele tiden. 

hi

Hm, nei, da tenker jeg det trolig ikke er helt normalt. I hvert fall ikke helt vanlig, selv om det finnes noen som har ekstremt mye mer energi enn andre. Min far har nok ikke noen diagnose, men det er ikke mange ganger jeg har sett ham sitte i ro. Han kan greie det på ferie, men en uke eller to så er han gira på å gjøre masse igjen. Selv når han "sitter i ro" holder han på med noe, reparerer, fikser, organiserer. Min far er en del eldre enn din mann da, og han vokste nok opp med det at man aldri bare skulle sitte i ro, for det var latskap.

Tror jeg hadde forsøkt å snakke med mannen din igjen, kanskje prøve å høre hvordan han har det hvis han forsøker å gire ned, hvorfor han ikke greier. Ikke kritiser ham, men snakk om temaet aktivitet og hvile, snakk om hvilke behov han har, hvilke behov du har, kan dere finne noen kompromisser innimellom.

Det er selvfølgelig mulig han kan ha en diagnose som adhd, men det kan også være et indre stress som ikke er en slik diagnose. Du sier at tendensene hans er blitt forsterket - kanskje det er noe å ta tak i i en samtale med ham også. Snakke om at dere tidligere kunne slappe litt av sammen, kose dere sammen.

Jeg tror det er veldig viktig at du ikke kritiserer ham, men er saklig og nysgjerrig på hvordan han har det. Det er jo mye positivt ved ham også, han får gjort mye, er aktiv med ungene, holder seg i form selv, gjør div. husarbeid (om ikke alltid et du ønsker han skulle gjort). Viktig å få frem det som er postivt også.

Det at han ikke har kommet til å fikse oppvaskmaskinen kan også være et tegn på stress eller problemer med konsentrasjon og syn. Hvis han ellers greier å konsentrere seg om detaljer i jobb osv. vil jeg anta at det ikke er en diagnose som ligger bak at han stadig utsetter akkurat oppvaskmaskinen. Men akkurat den irritasjonen synes jeg det er greit å si at enten fikser han oppvaskmaskinen i løpet av neste uke, eller så ringer du noen som kan fikse den uken etter, eller kjøper ny, om det er det som skal til.

Skrevet

Dersom du vil ha gode samtaler med mannen din må du nok gjøre ting der dere kan snakke sammen samtidig. Eks fjellturer, kanoturer, sykling etc.

Anonymkode: 91bb6...ac3

Skrevet

Nei, dette er ikke normalt i det hele tatt. Om det er ADHD er nå en annen sak, mange med ADHD kan fint være i ro lenge. Min 18-åring kan sitte å game eller hvile i sengen en hel dag om det så skal være, han er rett og slett litt lat, og han har ADHD. Det høres jo nesten like mye ut som om han er styrt av en slags tvangsimpuls. Uansett synes jeg faktisk det kunne vært lurt å snakke med lege eller psykolog om det. 

Anonymkode: ad917...3b7

Skrevet

Min mann er ganske lik. Utømmelig energi. Han får utløp på jobb (hard jobb). Kan gjerne jobbe 12 timer +++ arbeidsdager. Han farter rundt fra det ene til det andre. Klarer ikke sitte i ro, klarer ikke se en film en gang. Han fikk diagnosen ADHD i voksen alder etter at vårt ene barn ble diagnostisert. 

Man blir jo vant til det. Min mann "skal bare" hele tiden og vipps har det gått 2-3 timer. Han skal fikse det ene og det andre, men han har jo aldri tid for han skal gjøre alt mulig annet. Han kan dra på jobb i 12 timer, løpe ærender i flere timer, dra på besøk i noen timer for deretter dra på kveldstur som varer i 2-3 timer. 

Det verste som skjer hos oss er en dag uten planer. Da BER jeg han dra på jobb noen timer for hvis han ikke har noe han skal gjøre så går han på veggen. Og humøret blir deretter. Mens jeg kunne gjerne sløvet en hel dag for å hente inn krefter etter en hektisk uke.. Men neida. Det morsomste ungene våre vet er når pappa har noen timer ledig på sommeren. Da er det alltid kveldsbading med pappa. 

ADHD viser seg fra barnealder, så om dette er noe som har eskalert de siste årene så ville jeg trodd det var noe annet. Det kan virke som en måte å komme seg ut av huset? Har dere ellers et godt forhold? Når jeg er stressa eller sint så rydder og vasker jeg, da MÅ jeg ha noe å holde på med. Har han noe i livet sitt som ikke er bra? Eller tvangstanker? For jeg vil tro at dette ikke er helt innenfor normalen. Det trenger jo heller ikke å være noe galt. 

Anonymkode: 2c525...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...