Gå til innhold

Hvordan finne ut av kryssallergier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn med kraftig allergi mot bjørkepollen og nøtter.

Vi har funnet ut at han ikke tåler rått eple, fordi han brekker seg når han spiser det, selv om han liker smaken.

I dag fikk han vannmelon, og den kom rett opp igjen etter ti minutter. 

Hvordan finner man ut av kryssallergier uten å gi det til å spise? Tester de det hos legen?

Anonymkode: 05a0b...403

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, der tror jeg det er prøv og feil metoden som gjelder. 

Men det er jo noen ting som er veldig vanlig, som rå gulrot, moreller, epler og pærer med skell (mange kan spise de om de blir skrelt) osv. 

Mannen min sier at det er forskjell på nektariner, noen klør i halsen og andre ikke. 

Gulerøtter kan han spise kokt, men ikke rå. 

Anonymkode: 0dd4d...1e9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, der tror jeg det er prøv og feil metoden som gjelder. 

Men det er jo noen ting som er veldig vanlig, som rå gulrot, moreller, epler og pærer med skell (mange kan spise de om de blir skrelt) osv. 

Mannen min sier at det er forskjell på nektariner, noen klør i halsen og andre ikke. 

Gulerøtter kan han spise kokt, men ikke rå. 

Anonymkode: 0dd4d...1e9

Ok. Gutten min spiser mye rå gulrøtter og moreller. Jeg klarer liksom ikke finne noe "facit" svar på dette. Man vet liksom aldri hva han reagerer på. Tidligere reagerte han med kløe i halsen på jordbær, men det har gått bra i år.

Skrevet

Det finnes lister over de vanligste kryssallergiene hos Naaf, men det vet du kanskje. 

Skrevet

Takk for listen. Jeg ser at han tåler mye på listene, men det er også ting han ikke tåler. Vill disse kryssalergiene være konstante, eller kan de endres over tid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...