Gå til innhold

Belastede navn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det er så vanskelig å vite hvilke navn som er «belastet» nå.. Altså neste Ronny. Er det mulig at det ikke blir så tydelig nå? Føler at alle «grupper» velger alle slags navn, kanskje er det blitt mer variasjon jevnt over? Noen har kanskje erfaringer i et område/en barnehage, men så er det helt annerledes andre steder. Noen som har guttenavn de føler seg sikre på at kan bli belastende å ha? Eller er det flere som tenker at det blir mindre tydelig?

Anonymkode: d6a9a...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber med barn, og Henrik er gitt en gjenganger. Veldig synd, for jeg synes navnet er så fint! Kunne godt tenkt meg å bruke det selv, men får meg ikke til å gi navnet til barnet mitt, fordi jeg har for mange negative assosiasjoner til det. 

Anonymkode: 1d548...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber med barn, og Henrik er gitt en gjenganger. Veldig synd, for jeg synes navnet er så fint! Kunne godt tenkt meg å bruke det selv, men får meg ikke til å gi navnet til barnet mitt, fordi jeg har for mange negative assosiasjoner til det. 

Anonymkode: 1d548...420

Er enig med Henrik. Kjenner 2 som ikke er mors beste barn 

Anonymkode: 569df...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber med barn, og Henrik er gitt en gjenganger. Veldig synd, for jeg synes navnet er så fint! Kunne godt tenkt meg å bruke det selv, men får meg ikke til å gi navnet til barnet mitt, fordi jeg har for mange negative assosiasjoner til det. 

Anonymkode: 1d548...420

Vet om 8 Henrik'er. Alle er go' gutter. 😊

Men klart, kjenner du en rulling som heter det, velger du ett annet navn. Men Henrik er ikke i samme gate som Ronny og Raymond. 

Anonymkode: ad9b7...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2020 at 7:36 PM, Anonym bruker said:

Synes det er så vanskelig å vite hvilke navn som er «belastet» nå.. Altså neste Ronny. Er det mulig at det ikke blir så tydelig nå? Føler at alle «grupper» velger alle slags navn, kanskje er det blitt mer variasjon jevnt over? Noen har kanskje erfaringer i et område/en barnehage, men så er det helt annerledes andre steder. Noen som har guttenavn de føler seg sikre på at kan bli belastende å ha? Eller er det flere som tenker at det blir mindre tydelig?

Anonymkode: d6a9a...02e

Mange mener at belastende navn nå er : Liam, Leander, Emil, Lucas ,Filip, Nicolai og Mathias.

Ikke enig i noen av de,

Anonymkode: 60554...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukas, Liam og Leon i hvert fall. Det er belastet her. 

 

Fredrik også faktisk. 

Anonymkode: 57167...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på erfaring fra en stor barnehage de 10 siste åra og som mor til barn på 5, 9 og 13 år:

Lucas, Liam, Leander, Cassander og Nathaniel. I noen grad Lukas, men merkelig nok ikke like mye som Lucas. Leon og Noah ligger hakk i hel.

Anonymkode: ef555...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Matheo er den nye Ronny, ble jeg og ei venninne av meg enige om i går.

Anonymkode: df0d7...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Matheo er den nye Ronny, ble jeg og ei venninne av meg enige om i går.

Anonymkode: df0d7...8d8

Enig. Tenkte på akkurat det navnet i dag. Theo også, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, prebs skrev:

Enig. Tenkte på akkurat det navnet i dag. Theo også, synes jeg. 

What? Nei nå tuller dere. Kjenner to fine gutter som heter det, foreldrene er flotte. Forbinder ikke det navnet belastende, tvert om . 

Anonymkode: a7662...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjotolf er det nye Adolf. Jeg bare nevner det.

Adolf var et fint navn. Gustav Adolf, eksempelvis. Men en viss herre med bart har jo ødelagt det.

Fjotolf er derimot et navn ingen har hørt om eller vil savne.

Anonymkode: fb4c3...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, prebs said:

Enig. Tenkte på akkurat det navnet i dag. Theo også, synes jeg. 

Så dumt at både Theo og Noah er belastende navn for noen, det tenker vi på til minstemann

Anonymkode: 60554...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Emil, Nicolai og Mathias er ikke belastede navn. Det som kjennetegner belastede navn er at det er navn uten tradisjon i det norske/skandinaviske språkrommet som spretter opp som paddehatter. Emil, Nicolai og Mathias er alle vetablerte, stabile borgerlige navn. Filip/Philip er kanskje ikke like mye brukt i Norge som de andre, men hører til gruppen av navn som må regnes som etablerte i vår del av verden.

Liam, Leander er derimot typiske eksempler på paddehattnavn, navn uten tradisjon i norsk som kom som motenavn og ble belastet med én gang.

Anonymkode: 5ce97...3b0

Hehe, har du egentlig skjønt hva denne tråden handler om? Ronny er et typisk navn på mange som ble kriminelle, derfor blir det sett på som belastende.

Det er jo ikke bakgrunnen til navnet (forankret i norske tradisjoner) som gjør navnet belastet. Rimelig sikker på at det finnes kriminelle som heter både Magnus, Håkon og Olav 😅😅😅

Anonymkode: c2721...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2020 den 1.54, Anonym bruker skrev:

Emil, Nicolai og Mathias er ikke belastede navn. Det som kjennetegner belastede navn er at det er navn uten tradisjon i det norske/skandinaviske språkrommet som spretter opp som paddehatter. Emil, Nicolai og Mathias er alle vetablerte, stabile borgerlige navn. Filip/Philip er kanskje ikke like mye brukt i Norge som de andre, men hører til gruppen av navn som må regnes som etablerte i vår del av verden.

Liam, Leander er derimot typiske eksempler på paddehattnavn, navn uten tradisjon i norsk som kom som motenavn og ble belastet med én gang.

Anonymkode: 5ce97...3b0

Belastede navn betyr navn som man forbinder med en kriminell løpebane.

Anonymkode: 63b8a...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2020 den 11.58, Anonym bruker skrev:

Så dumt at både Theo og Noah er belastende navn for noen, det tenker vi på til minstemann

Anonymkode: 60554...0d9

Se for deg en yrkesaktiv 35-årig mann som heter Theo... 

Anonymkode: 57167...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se for deg en yrkesaktiv 35-årig mann som heter Theo... 

Anonymkode: 57167...e75

malcolm-jamal-warner-1568356130.jpg

Anonymkode: fb4c3...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se for deg en yrkesaktiv 35-årig mann som heter Theo... 

Anonymkode: 57167...e75

Verre med Theodor

Anonymkode: 2b88b...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Anonym bruker said:

Se for deg en yrkesaktiv 35-årig mann som heter Theo... 

Anonymkode: 57167...e75

Ser egentlig ikke noe problem med det

Anonymkode: 60554...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du vil finne en god del belastede navn i bibelen. Abraham, Esther, Jeremia, Martha, Lydia, osv.

Anonymkode: fb4c3...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...