Gå til innhold

Min livsstil ødelegger kroppen min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt ett usunt kosthold, mye fast food, brus, potetgull og sjokolade.

Er 38 år, har fire barn, minste er 5 år, og har frem til minste startet i bhg og jeg på jobb vært slank, måtte jobbe for det etter minste ble født da. Men etter at jeg startet å jobbe har jeg ikke klart å holde ett sunt livsstil, det er myyye stress i hverdagen, og jeg drikker cola for å ikke få hodepine og være slapp. 

Har lagt på meg en del, belte rundt mage som eser ut, og har gått fra normal bmi til overvektig, tyngre å gå og vondt i knærne på fjellturer (som jeg elsker, men blir mindre av pga smerter i knær).

Den siste uka har vi hatt ferie, og jeg kjenner virkelig på at nå må det skje noe, jeg MÅ endre livsstil, sover dårlig pga halsbrann og sure oppstøt, vondt i magen - føler magen presser på opp mot bryst og er konstant oppblåst.

Har ingen planer resten av ferien, så ønsker å jobbe selv med kostholdet og livsstilen, og prøve selv, og evt søke hjelp etter sommeren om jeg ikke klarer det selv. 
 

Men hvor starte? Enkle tips til endringer som ikke blir for omfattende? 
Har tømt så å si alt av kjøleskap og skap for mat, og skal storhandle i morgen.

Anonymkode: 53d2a...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å kjøpe cola. Trenger du koffein, så er kaffe nærmest kalorifritt.

Vær ute litt hver dag: gå, sykle, svømme, løpe, gjøre hagearbeid - alt hjelper.

Anonymkode: 4c861...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon så håper jeg også får tips :) Kunne spise hva jeg ville av godteri,mat og mye cola frem til jeg var 32. Nå er jeg 33 å er gått opp to buksestørrelser har seriøst full panikk her! Hater kroppen min og selvtilliten er helt på bånn. Håper du får gode tips her som jeg kan låne :)

Anonymkode: fe1fb...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en ting om gangen. Hvis du prøver å endre på alt samtidig, sprekker du. 
 

Start for eksempel med å kutte ut cola. Den kan erstattes med kaffe eller te uten søtning, hvis det er sånn at du trenger koffeinet. Ikke gå videre og endre på mer før denne vanen er helt etablert.

Husk at det tid å få på deg alle disse kiloene, du kan ikke forvente at de raser av i løpet av noen korte sommeruker. I tillegg må du tenke på at denne omleggingen av vaner skal vare hele livet, derfor må du ta det litt gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som ei annen over her, i ditt tilfelle vil nok en enkel endring som cola til cola light være en god løsning, til du kanskje er klar for å trappe ned på denne. Men frem til du har de andre vanene mer på plass, kan nok en erstatning være bedre enn å kutte helt ut. 
 

Fordel tallerken når du spiser. Ta kanskje en litt mindre asjett. La halve tallerken være grønnsaker, og del f eks poteter/ris til 1/4 og kjøtt/fisk til 1/4. Unngå kaloririke sauser, mye dressing og saus som ikke inneholder så mye som smaker godt. 
 

Har du tilgang på et treningsrom? Jeg kan ikke få rost styrketrening nok. Du kan løpe så mye du vil, men dette kan faktisk bare gjøre vondt verre. Jeg får vondt når jeg løper for mye, mannen her kan ikke løpe pga slitasje i knær etter mange år som håndverker. Men styrketrening er fantastisk for rygg, knær, skuldre og ikke minst hofter/mage. Har du ikke tilgang til styrkeapparater finnes det mye på nett og gratis apper du kan enkelt følge. Viktige her er at du skaper en rutine. Legg det i kalenderen og velg et tidspunkt på dagen du er opplagt. Du trenger ikke trene i timesvis, holder fint å starte med 20-30 min om dagen. F eks 3*15 squat. Blir det for lett, ta en sekk og fyll den med noen bøker eller panteflasker med vann. Push up. Start mot veggen og jobb deg mot å klare på gulvet. Burpees. Lounges (hold deg i en stol i starten hvis det er vanskelig å holde balansen). 
 

Ikke småspis mellom måltidene og unngå å drikke for mye kalorier. Kaffe, te, lettbrus, saft som fun light er gull. 
 

Dette er enkle grep som over tid kommer til å gi god effekt. 

Anonymkode: 4b296...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sier som ei annen over her, i ditt tilfelle vil nok en enkel endring som cola til cola light være en god løsning, til du kanskje er klar for å trappe ned på denne. Men frem til du har de andre vanene mer på plass, kan nok en erstatning være bedre enn å kutte helt ut. 
 

Fordel tallerken når du spiser. Ta kanskje en litt mindre asjett. La halve tallerken være grønnsaker, og del f eks poteter/ris til 1/4 og kjøtt/fisk til 1/4. Unngå kaloririke sauser, mye dressing og saus som ikke inneholder så mye som smaker godt. 
 

Har du tilgang på et treningsrom? Jeg kan ikke få rost styrketrening nok. Du kan løpe så mye du vil, men dette kan faktisk bare gjøre vondt verre. Jeg får vondt når jeg løper for mye, mannen her kan ikke løpe pga slitasje i knær etter mange år som håndverker. Men styrketrening er fantastisk for rygg, knær, skuldre og ikke minst hofter/mage. Har du ikke tilgang til styrkeapparater finnes det mye på nett og gratis apper du kan enkelt følge. Viktige her er at du skaper en rutine. Legg det i kalenderen og velg et tidspunkt på dagen du er opplagt. Du trenger ikke trene i timesvis, holder fint å starte med 20-30 min om dagen. F eks 3*15 squat. Blir det for lett, ta en sekk og fyll den med noen bøker eller panteflasker med vann. Push up. Start mot veggen og jobb deg mot å klare på gulvet. Burpees. Lounges (hold deg i en stol i starten hvis det er vanskelig å holde balansen). 
 

Ikke småspis mellom måltidene og unngå å drikke for mye kalorier. Kaffe, te, lettbrus, saft som fun light er gull. 
 

Dette er enkle grep som over tid kommer til å gi god effekt. 

Anonymkode: 4b296...687

Vil bare legge til, kondisjonstrening, her har flere forskere sett at korte, intensive økter er langt mer effektive enn lenge løpeturer. Finn en oppoverbakke. Løp opp så fort du kan, pause mens du går sakte ned. Gjenta 4-7 ganger. Prøv å øke med en runde pr uke. Så skal du se kondisjonen blir raskt bedre uten at det tar deg mer enn en halv time. Har du ikke mulighet til barnepass, så løp opp trappen hjemme eller rundt huset. Hensikten er at du skal gi jernet i en kort periode, roe helt ned, så gi jernet igjen. Burpees fungerer også bra her hvis du er låst til å være inne. 

Anonymkode: 4b296...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet hva du må gjøre hi! Slutt å kjøpe cola og godteri, så enkelt er det! 

Anonymkode: 18d49...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han slankelegen på TV sier:

Three meals a day, no snacking.

Da er det begrenset hva du klarer å få i deg. Føler du at du MÅ ha en pinneis en dag, ja så spis den rett etter middag. Ingen småspising mellom måltidene, ingen drikke med kalorier i.

Selv om du spiser ganske kaloririke måltider er det begrenset hva du får spist når du bare spiser tre ganger om dagen.

Så kan du når du har vent deg til å ikke småspise og drikke kalorier mellom måltidene begynne se på hva måltidene egentlig inneholder, hva du kan bytte ut med mindre kaloririke ting, hva du kan bytte ut med sunnere ting osv.

Anonymkode: fcbc5...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, ble ikke handlet inn mer cola når jeg handlet i dag, men mer frukt og grønt.

Planen fremover er å starte dagen med en god og sunn frokost (tester ut oppskrifter fra Linda stuhaug), og dropper colaen og drikker vann istede. 

Anonymkode: 53d2a...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer frukt, grønnsaker og bær, bytt cola med et sukkerfritt alternativ. Det er bedre at du tillater deg å drikke sukkerfri brus enn at du blir fysen og går på en smell.

Anonymkode: a45ba...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger masse brae treningsvideoer på youtube om du ønsker hjemmetrening :) Jeg personlig liker Funkiegine sine treningsfilmer.

Anonymkode: fe1fb...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...