Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #1 Skrevet 9. juli 2020 Jobber på sykehjem. Jeg hjalp en pasient i stell i dag. Det var litt tungt å få pasient opp av senga, men det gikk. Når vi kom inn på badet skjedde det noe på høyre side rundt nederste del av ribbeina. Jeg mistet nesten pusten og måtte bsre bøye meg. Dette skjedde flere ganger ved visse bevegelser. Mistet pusten liksom. Sånn har det vedvart i hele dag. Noen bevegelser gjør ikke vondt i det heletatt, mens andre gjør kjempevondt og jeg mister pusten. Det er vondt å ligge på den siden, vondt å bøye seg etc. Var såvidt jeg kom meg gjennom arbeidsdagen. Er det en forsttekt muskel, eller hva kan det være? Jeg skal jobbe i helga og trenger at det går fort over. Anonymkode: f43a2...9b0
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #2 Skrevet 9. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jobber på sykehjem. Jeg hjalp en pasient i stell i dag. Det var litt tungt å få pasient opp av senga, men det gikk. Når vi kom inn på badet skjedde det noe på høyre side rundt nederste del av ribbeina. Jeg mistet nesten pusten og måtte bsre bøye meg. Dette skjedde flere ganger ved visse bevegelser. Mistet pusten liksom. Sånn har det vedvart i hele dag. Noen bevegelser gjør ikke vondt i det heletatt, mens andre gjør kjempevondt og jeg mister pusten. Det er vondt å ligge på den siden, vondt å bøye seg etc. Var såvidt jeg kom meg gjennom arbeidsdagen. Er det en forsttekt muskel, eller hva kan det være? Jeg skal jobbe i helga og trenger at det går fort over. Anonymkode: f43a2...9b0 Det gjør liksom vondt under ribbeinsbuen/nederst i ribbeina og bakover mot ryggen. Anonymkode: f43a2...9b0
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #3 Skrevet 9. juli 2020 Brist eller brudd i ribbein var min første tanke Anonymkode: d057a...22f
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #4 Skrevet 9. juli 2020 Jeg har hatt vondter i siden/ryggen, muskulært. Men da jeg brakk ett ribbein var jeg ikke i tvil. Det er det vondeste jeg har opplevd, og jeg har født tre barn! Du kan faktisk å brukket ett ribbein, og det er bare røntgen som kan stadfeste det😕 Men se det an en dag eller tre. Prøv med vanlig smertestillende, det tar det litt hvis det er muskulært. Anonymkode: 70145...862
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #5 Skrevet 9. juli 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det gjør liksom vondt under ribbeinsbuen/nederst i ribbeina og bakover mot ryggen. Anonymkode: f43a2...9b0 Det høres ut som en muskulær overbelastning For meg. Keg hadde en slik opplevelse i våres. Klarte knapt å puste. En time hos nesespray løste opp spenningene og gjorde det mye bedre! om du har brudd eller brist i ribbeinet kan avdekkes ved røntgen. Ta deg en tur til lege og få en vurdering. Anonymkode: 48631...cbf
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #6 Skrevet 9. juli 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres ut som en muskulær overbelastning For meg. Keg hadde en slik opplevelse i våres. Klarte knapt å puste. En time hos nesespray løste opp spenningene og gjorde det mye bedre! om du har brudd eller brist i ribbeinet kan avdekkes ved røntgen. Ta deg en tur til lege og få en vurdering. Anonymkode: 48631...cbf Hvilken nesespray bruker du? Sorry, bare måtte spørre😂 Anonymkode: 42ca5...c7d
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #7 Skrevet 9. juli 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt vondter i siden/ryggen, muskulært. Men da jeg brakk ett ribbein var jeg ikke i tvil. Det er det vondeste jeg har opplevd, og jeg har født tre barn! Du kan faktisk å brukket ett ribbein, og det er bare røntgen som kan stadfeste det😕 Men se det an en dag eller tre. Prøv med vanlig smertestillende, det tar det litt hvis det er muskulært. Anonymkode: 70145...862 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det høres ut som en muskulær overbelastning For meg. Keg hadde en slik opplevelse i våres. Klarte knapt å puste. En time hos nesespray løste opp spenningene og gjorde det mye bedre! om du har brudd eller brist i ribbeinet kan avdekkes ved røntgen. Ta deg en tur til lege og få en vurdering. Anonymkode: 48631...cbf Vanlig misforståelse at man trenger røntgen. Bruddet kan også være vanskelig å se, og siden det ikke er nødvendig i utgangspunktet (med mindre det er flere plager), blir det bare unødvendig stråling. Særlig siden man i de aller fleste tilfeller ikke skal gjøre noe med bruddet uansett. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/beinbrudd/ribbeinsbrudd/ I de aller fleste tilfellene er det unødvendig å ta røntgenbilde. Ribbeinsbrudd er i mange tilfeller vanskelig å se på røntgen, spesielt de første dagene etter skaden. Røntgen av brystkassen brukes dersom det er mistanke om skader inne i brystet, og ved mistanke om at et brudd skyldes annen underliggende sykdom. https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/beinbrudd/artikkel/ribbeinsbrudd/68999337 Mange tror at man må ta røntgenbilde for å påvise ribbeinsbrudd. Det stemmer ikke. Ribbensbrudd er en klinisk diagnose, det vil si at man kan finne ut av det uten å ta bilde eller bruke andre tester. Anonymkode: a3b2d...f75
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #8 Skrevet 9. juli 2020 Min første tanke var brist eller brudd i et ribben. Men det kan også "bare" være en låsning i rygg/ribbe, eller en muskelstrekk/brist. Jeg ville tatt en tur til en kiropraktor, den er bedre enn en lege til å undersøke både låsninger og muskelstrekk, og kan også vurdere om det er brist eller brudd (og henvise deg videre til ev. annen undersøkelse om det skulle være nødvendig, eller sykemelde deg om du ikke bør jobbe i helgen). Anonymkode: c6e39...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå