Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #1 Skrevet 8. juli 2020 Vi er to voksne, ett barn og en besteforelder (3+1) som skal reise på ferie med datter sin venninne og far. Vi skal på campinghytte, og vi har større hytte enn de to. Regner med at de selv handler inn til frokost, lunsj og diverse snacks. Vi kommer nok alle til å spise middag sammen i vår hytte. Hvordan skal vi gjøre det med innkjøp og deling på handling av dette. Vi har ikke så god råd at vi kan spandere. Alle har vipps, men hvordan gjøre dette noenlunde mest rettferdig? Barna er 9 og 10, og spiser endel. Skal vi ta all handling av middag for seg, og så dele på 6, og de betaler for 2/6....??? (Vi ordner fint med besteforelder) Ønsker ikke å fremstå som pirkete, men vet min mann har lett for å miste kontrollen og bli for «spandabel»....han vegrer seg for å be om penger 😳 Føler det blir så rotete 🙈 Har reist med noen andre før, og da endte vi opp med å betale mye mer.... Anonymkode: 056a9...698
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #2 Skrevet 8. juli 2020 Ville spurt ham på forhånd om han ønsket å gjøre det sånn som du foreslår (godt forslag!) eller om dere skal legge opp til at de fikser middag for to dager, dere for fire (Vet ikke hvor lenge dere skal være borte, så tallene kan jo være andre - poenget er brøken 🤓) Veldig greit å ha avtalt sånne ting før man er der. Anonymkode: a6e60...744
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #3 Skrevet 8. juli 2020 Dette er noe som er greit å avklare før man bestiller ferie sammen. Har du snakket med de i den andre hytta og hørt hva de tenker om saken? Men ja, det du foreslår er Ok. Evt. om far og venninne inviterer på middag hver tredje dag. Anonymkode: d3251...ce3
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #4 Skrevet 8. juli 2020 Da vi var på ferie med en annen familie tok vi vare på alle kvitteringer fra matbutikker og delte i to på slutten av ferien. Vi bodde sammen og delte på all maten da, og vi var 3 og de 4, så det var mer likt. Dere kan jo dele etter en annen brøk, men det høres enklere ut om de står for middagen 1/3 av dagene om det bare er middagene dere skal dele. Anonymkode: 16c36...9c9
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #5 Skrevet 8. juli 2020 Eller ta "kurvmiddag". Altså tar alle med seg litt mat hver. Skal dere grille tar alle med seg litt kjøtt og litt tilbehør også deler dere. Anonymkode: 94317...a24
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #6 Skrevet 8. juli 2020 De er to personer ekstra, så særlig store merutgifter blir det vel ikke å lage litt ekstra til dem? Jeg tenker at det bør holde at de står for maten et par dager (avhengig av hvor lenge dere skal være på tur). Å komme med kassalappen og kreve inn 2/6 for hvert måltid høres masende ut. Anonymkode: 4590a...fb5
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #7 Skrevet 8. juli 2020 Vi deler fellesutgifter på antall voksne. Så når jeg ferierer med bror og vår mamma, blir det sånn: jeg og mamma betaler 1/4 hver og bror+kone betaler 2/4. Fungerer veldig fint. Vi har barn på samme alder. Anonymkode: fd59d...425
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #8 Skrevet 8. juli 2020 Bruk Vipps oppgjør. Da legger alle inn hva de har kjøpt inn som skal brukes felles. Så regner Vipps ut oppgjøret, og så ser man hvem som skal betale hva til hvem. Anonymkode: 4fdf0...c94
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #9 Skrevet 8. juli 2020 Det blir jo ikke så mye ekstra mat for en voksen og et barn? Hva med å si at dere spanderer middag så kan de spandere drikke, dvs at de tar med brus, saft og det som trengs av drikke til alle sammen? Anonymkode: 94317...a24
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #10 Skrevet 8. juli 2020 HI Takker for gode forslag 👍 Vi skal være borte i 11 dager. Far og datter spiser mye begge to. Blir nok til at vi spiser hos oss, da vi har størst hytte. Tenker det blir masete å komme med kvittering hver dag, så samler heller opp noen dager. Eller som en annen nevnte; kurvmiddag, at de selv kjøper inn maten og tar med. Anonymkode: 056a9...698
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #11 Skrevet 8. juli 2020 Dere sparer kvitteringer og deler på 4 siste dagen. Anonymkode: 77581...965
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #12 Skrevet 8. juli 2020 Kurvmiddag høres da utrolig ukoselig ut? Hvorfor ikke bare la han kjøpe inn for 2-4 måltider? Er han typen til å sno seg unna, eller er han typen til å kjøpe is til alle for å kompensere for at dere alltid spiser hos dere? Anonymkode: 4590a...fb5
Nyttårs barn Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 Er dette egentlig et problem? Har dere ikke dårlig råd hadde jeg aldri lagd en sak av at noen spiste et par middager hos dere... Har dere veldig stram økonomi, så ville jeg ha nevnt det for denne faren og spurt hvordan vi gjør det med betaling av mat.
HeiteH Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 Syns det er ekstremt rart av voksne folk å regne på kroner og ører. Ville evt. bedt han om å lage middag og ta med to av dagene, eller stå for drikkevarer eller dessert.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #15 Skrevet 8. juli 2020 Hver sin gang å lage middag. Dere 1. dag, besteforelder (dere om det passer bedre) 2. dag og far til venninne 3. dag, og så på igjen. Anonymkode: 045b0...178
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #16 Skrevet 8. juli 2020 Jeg hadde avtalt at vi lager to av tre middager og han står for den tredje. Pause i denne «ordningen» de dagene dere spiser ute. Han kan jo fint lage maten i sin hytte, så hjelper dere å bære de 3-4 formene/bollene/grytene/skålene over i deres hytte og spiser samlet der. Det er jo absolutt det mest rettferdige, da får dere både delt på kostnadene, og ikke minst på arbeidet med matlaging og oppvask, og alle får bestemme meny noen dager hver. Anonymkode: 57825...17d
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #17 Skrevet 8. juli 2020 Jeg orker ikke regne på kroner og øre. Ikke orker jeg å feriere med folk som er gniene eller snylter på andre heller. Hvis det kun er middag dere skal spise sammen så ville jeg avtalt at en person har ansvaret for middagen hver dag. Dere en dag, besteforelder en dag og han en dag. Skal dere grille kan evt en familie stå for tilbehøret og hver og en tar med deg de selv vil grille. Anonymkode: e45c7...45e
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #19 Skrevet 8. juli 2020 Er du sikker på at de regner med å spise alle måltider med dere? Snakk sammen. Anonymkode: 82666...2e3
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 HI Har tidligere sett tendenser til å ‘sno’ seg unna. Ingen av oss har god råd. Vet faktisk ikke om han kan lage mat 🤔😅 annet enn grillpølser... besteforelder kan knapt lage kaffe 😬 Det er jo nettopp derfor dette er litt vanskelig...... for man ønsker ikke dårlig stemning, eller å være gniene, eller at noen snylter! Det blir uansett brukt papp fat/glass, minst mulig arbeid. Jeg tror jeg bare ber han kjøpe inn middag til seg og datter, så kan heller vi stå får laging av mat. Vi skal jo sikkert handle samtidig, så bare blir vi enige om hva vi kjøper. Hærlig med ferie med andre 😂😂 Anonymkode: 056a9...698
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #21 Skrevet 8. juli 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI Har tidligere sett tendenser til å ‘sno’ seg unna. Ingen av oss har god råd. Vet faktisk ikke om han kan lage mat 🤔😅 annet enn grillpølser... besteforelder kan knapt lage kaffe 😬 Det er jo nettopp derfor dette er litt vanskelig...... for man ønsker ikke dårlig stemning, eller å være gniene, eller at noen snylter! Det blir uansett brukt papp fat/glass, minst mulig arbeid. Jeg tror jeg bare ber han kjøpe inn middag til seg og datter, så kan heller vi stå får laging av mat. Vi skal jo sikkert handle samtidig, så bare blir vi enige om hva vi kjøper. Hærlig med ferie med andre 😂😂 Anonymkode: 056a9...698 De fleste kan lage enkle og letter sommermiddager altså:) selv besteforeldre - med mindre vedkommende bor på pleiehjem! Hvorfor skal du "be" han kjøpe inn middag til seg og barnet? Hva hvis han kjøper noe helt annet enn det dere skal ha - skal du da stå å lage to middager? Og forresten: grillpølser er helt innafor. Super mat på campingtur! Hvis du det er stusselig så kan du jo sped på med en potetsalat eller, noen sukkererter og eventuelt noen tomater. Anonymkode: e45c7...45e
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #22 Skrevet 8. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste kan lage enkle og letter sommermiddager altså:) selv besteforeldre - med mindre vedkommende bor på pleiehjem! Hvorfor skal du "be" han kjøpe inn middag til seg og barnet? Hva hvis han kjøper noe helt annet enn det dere skal ha - skal du da stå å lage to middager? Og forresten: grillpølser er helt innafor. Super mat på campingtur! Hvis du det er stusselig så kan du jo sped på med en potetsalat eller, noen sukkererter og eventuelt noen tomater. Anonymkode: e45c7...45e HI Hadde selvfølgelig spurt om dette først! Vi må bli enige om samme middag. Trodde alle forstod det, mulig jeg ordla meg feil. Grillpølser er helt greit, men ikke HVER dag, hadde du likt det? Skal jo også høre hva han tenker om å spise sammen. Kan jo være han ikke vil det i det hele tatt, og da er problemet løst 🤣 Anonymkode: 056a9...698
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #23 Skrevet 8. juli 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI Hadde selvfølgelig spurt om dette først! Vi må bli enige om samme middag. Trodde alle forstod det, mulig jeg ordla meg feil. Grillpølser er helt greit, men ikke HVER dag, hadde du likt det? Skal jo også høre hva han tenker om å spise sammen. Kan jo være han ikke vil det i det hele tatt, og da er problemet løst 🤣 Anonymkode: 056a9...698 Men det er jo hvis han skal lage mat hver dag, og det skal han jo ikke. Ikke gjør det vanskeligere enn det er. Han må jo kunne lage noe mat, regner med at de spiser hjemme og. Og hva gjør besteforelderen hjemme, sulter foran kjøleskapet? Men det er ikke sikkert at det er mat du ville ha laget Anonymkode: 7db5f...c38
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #24 Skrevet 8. juli 2020 Dere kan jo også si at dere voksne lager to middager hver som dere kjøper inn til og så spiser dere de siste 3 middagene hver for dere eller ute. (Ellers synes jeg dere burde gidde å vaske opp. Å spise på engangstalerkner med engangspbestikk og drike av engangsglass er skikkelig stusselig i tillegg til at det blir enormt med søppel.) Anonymkode: 82666...2e3
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #25 Skrevet 8. juli 2020 5 timer siden, HeiteH skrev: Syns det er ekstremt rart av voksne folk å regne på kroner og ører. Ville evt. bedt han om å lage middag og ta med to av dagene, eller stå for drikkevarer eller dessert. Men nordmenn har jo så lite penger, tjener kun en million eller noe. Så må selvfølgelig spleise på alt. Anonymkode: 922c5...661
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå