Gå til innhold

Noen her som har eldre barn med ADHD eller kanskje har det selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt eldste barn er 11 år og har ADHD. Vi har forsøkt flere ulike slag medisiner gjennom flere år, men det gav mer uønsket bivirkninger enn positiv effekt. Barnet er ekstremt urolig og er i konstant aktivitet fra morgen til kveld. Uroen i kroppen er helt ekstrem og nesten ikke til å tro med mindre man har sett det selv. Han klarer ikke sitte stille på en stol uten å riste, vri og vender på hele kroppen så han nesten hopper av stolen. Prøver han å legge seg i senga uten kveldsrutinene som roer kroppen, så ligger han og bokstavlig talt rister. Det er vanskelig for han å motta beskjeder og han er meget impulsstyrt. Dette skaper litt vansker sosialt. 

Det jeg lurer på er om det er mulig at noe av uroen forsvinner med alderen? Vil det kunne endre seg i tenårene, og hva med når han blir voksen? Jeg har sett voksne personer som har uro i beina og som fort blir rastløse, men jeg har f.eks aldri sett en voksen vri seg av uro på en stol. Opplever man uroen annerledes som voksen, kamuflerer det eller har andre mestringsstrategier? 

Jeg har det jo ikke slik selv, så jeg forsøker å forstå barnet mitt. Hvis noen har noen tips angående hvordan jeg kan hjelpe han å "håndtere" uroen, så blir jeg veldig glad for det. 

Anonymkode: 67fbc...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt på siden av det du spør om, men har dere fått sjekket om han har peptider i urinen? Og ev. andre matintoleranser eller annet?

De som ikke tåler f.eks. gluten og kasein kan få en opioidlignende "rus" når de får i seg dette gjennom kosten. Dette vil da selvfølgelig også si at de da får "abstinenser" når det går for lenge uten at de får "dosen" sin. Og da vil den det gjelder ofte bli veldig urolig, vanskelig for å konsentrere seg, irritabel, andre symptomer mentalt/psykisk eller fysisk.

I utlandet peker spesialister gjerne til Norge og viser til forskningen som dr. Reichelt stod i spissen for, på opioide peptider fra gluten og kasein. Merkelig nok er dette noe som veldig mange med adhd og lignende ikke blir testet for her i landet, og mange leger kan lite eller ingenting om det, eller de "tror" ikke på det (selv om forskningen er tydelig).

Hvis dette ikke er testet ut hos din sønn, så sjekk det ut.

Du kan sjekke litt her: https://www.lab1.no/analyser/peptider-i-urin

 

Ang. dr. Reichelt: http://w208415-test.php5.dittdomene.no/artikkel/18-bibliotek/91-kongens-fortjenestemedalje-i-gull-til-reichelt

"Reichelt har arbeidet med den biokjemiske siden av autisme og psykiske lidelser som schizofreni, depresjon og hyperkinesi. Problemet for mange av disse pasientene er at de har for lite av enzymene som bryter ned proteiner fra f.eks. kasein i melk og gluten i brød. Det blir da dannet peptider som ligner på signalmolekylene i hjernen, noe som forstyrrer dens normale aktivitet. Pasienter som går på melke- og/eller glutenfridiett vil i en stor grad redusere sine symptomer, og dermed fungere mye bedre på skole og ellers i samfunnet. Reichelt er og har vært primus motor for denne forskningen. "

Her nevnes ikke adhd, men jeg vet flere tilfeller som har hatt enorme bedringer også ved adhd etter konsekvent omlegging av kostholdet. Så verdt å sjekke ut, etter min mening. Spesielt siden det er noe som kan hjelpe de som har det resten av livet.

Håper dere finner noe som kan hjelpe ham. Dere kan nok også få tips hos Lab1 til noen som er gode til å følge opp lignende tilfeller, og det er best å ha en fagperson som følger opp, en som virkelig kan dette fagfeltet.

Til slutt - ikke forsøk å kutte ut noe fra kosten før dere ev. har fått tatt testene som skal til, for da kan dere få falske negative svar. Så først svar, så ev. eliminasjon av enkelte matvarer etterpå.

Lykke til :)

Anonymkode: 5d97d...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 19 år med ADHD. Men hun har aldri vært så urolig som din sønn. Men her så vi at trening hjalp, hun holdt på med en idrett hun elsket, og trente ganske mange timer i uken. Og trente på den selv i helgene. 

Nå er hun jo mer fysisk rolig. Men hun er rastløs og liker at det skjer ting, hun har en jobb, som er ganske hektisk, og hvor hun må løpe en del rundt. Og hun trives jo veldig godt i denne jobben. Hun trener også, og sier at uten trening så har hun det dårligere. 

Anonymkode: 11660...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 17. Han har ikje slik ekstrem uro som du beskriver. Men sliter med konsentrasjon, sliter ned å fullføre ting, gir opp ting han ikke umiddelbart forstår, forflytter seg raskt fra en ting til en annen, hopper og spretter i samtaleemner osv. 
 

Vi har aldri brukt medisiner. Samtaleterapi hos bup over flere år har hjulpet noe. Men fysisk trening er det som har best effekt. Hard fysisk trening hvor han blir ordentlig sliten. I perioder har vi hatt to økter om dagen. 

Anonymkode: cdf53...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to, men ene er på alder med din. Andre er 18 år, han fikk forøvrig cøliaki også noen år senere og går på glutenfri diett uten at det har endret noe (ref. svar over). Vår var ikke fullt så urolig som din er, men hadde mye bevegelser han også. Her har det gått mer over til rastløshet, og så vipper han alltid med en fot når han sitter "stille". Å sitte 100 % stille uten å bevege noe er nesten umulig for ham, men nå er bevegelsen så liten og diskret at jeg ikke tror andre tenker over det. 

Vår slet også veldig med uro om natten, mye overskuddsenergi, og han hadde utrolig god effekt av kuledyne. Har dere prøvd dette? Det er en litt rar dyne som består av ganske store kuler (som små tennisballer) og er relativt tung. Vi var ganske skeptisk først, men sønnen vår elsket den og sov mye bedre. Nå har gått over til vanlig dyne igjen og hun andre med adhd har stjålet med seg kuledynen og bruker den, og sovner mye lettere med den hun også. De er ganske dyre da, men for oss har dynen vært verd sin vekt i gull.

Anonymkode: e5aef...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har to, men ene er på alder med din. Andre er 18 år, han fikk forøvrig cøliaki også noen år senere og går på glutenfri diett uten at det har endret noe (ref. svar over). Vår var ikke fullt så urolig som din er, men hadde mye bevegelser han også. Her har det gått mer over til rastløshet, og så vipper han alltid med en fot når han sitter "stille". Å sitte 100 % stille uten å bevege noe er nesten umulig for ham, men nå er bevegelsen så liten og diskret at jeg ikke tror andre tenker over det. 

Vår slet også veldig med uro om natten, mye overskuddsenergi, og han hadde utrolig god effekt av kuledyne. Har dere prøvd dette? Det er en litt rar dyne som består av ganske store kuler (som små tennisballer) og er relativt tung. Vi var ganske skeptisk først, men sønnen vår elsket den og sov mye bedre. Nå har gått over til vanlig dyne igjen og hun andre med adhd har stjålet med seg kuledynen og bruker den, og sovner mye lettere med den hun også. De er ganske dyre da, men for oss har dynen vært verd sin vekt i gull.

Anonymkode: e5aef...56f

Jeg kan legge til at sønnen vår trener mye(!) nå for tiden og det hjelper nok. Akkurat hvor mye er jeg usikker på, men rundt 1,5-2 timer hver dag er det nok sikkert. Mest styrke og løping. Han har 6-er i KRØ for å si det sånn 😅

Anonymkode: e5aef...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...