Gå til innhold

6 årsalder krevende?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Finnes det 6 årstrass eller noe slikt? 6 åringen vår er heilt ute. Han hyler og skrik for den minste ting og kan plutselig begynne å snakke med babystemme. Det har skjedd egentlig ganske plutselig og kan ikke komme på noe som kan ha utløst det. Han skal begynne på skolen til høsten. 

I går klippa han over ein ledning til ein lampe. Det blei eksplosjon og sikringen gjekk. Han kunne faktisk dødd om han hadde tatt saksa på "rett" del på ledningen. Føler liksom ikke vi kan stole på han. 

Anonymkode: 68fb4...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp.

Riktig ikke noe ledningklipping her i gården😳 Men drama drama drama. Starta omtrent da hun fylte 6. Ga seg etterhvert da, ble normal igjen 😏 

Anonymkode: e48eb...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jupp.

Riktig ikke noe ledningklipping her i gården😳 Men drama drama drama. Starta omtrent da hun fylte 6. Ga seg etterhvert da, ble normal igjen 😏 

Anonymkode: e48eb...5cb

Hvordan håndtere det? Kjenner at jeg blir så sint og frustrert 🤔 HI

Anonymkode: 68fb4...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det 6 årstrass eller noe slikt? 6 åringen vår er heilt ute. Han hyler og skrik for den minste ting og kan plutselig begynne å snakke med babystemme. Det har skjedd egentlig ganske plutselig og kan ikke komme på noe som kan ha utløst det. Han skal begynne på skolen til høsten. 

I går klippa han over ein ledning til ein lampe. Det blei eksplosjon og sikringen gjekk. Han kunne faktisk dødd om han hadde tatt saksa på "rett" del på ledningen. Føler liksom ikke vi kan stole på han. 

Anonymkode: 68fb4...39c

3- 6- og 12-års "krise/vansker"

Helt normalt og noe barna må gjennom.

Vis masse kjærlighet, omsorg og ikke minst, ha tålmodighet.

Forklar hvorfor ting gjøres slik og lytt til deres vansker, vis at du forstår de.

Anonymkode: 15c23...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på det som trass, men som en vanskelig periode for barnet. Vi voksne har en tendens til å kalle ting for trass, og da forholde oss til det på en negativ måte, noe som gjør det verre. Jeg har seks unger, og har vært gjennom dette like mange ganger. Det er en vanskelig periode for barnet, for det er i en mellomalder. Den overgangen fra å være smårolling, til å skulle bli stor skolegutt er vanskelig. De er små, men skal være store. Det er morro å være stor av og til, men andre ganger vil de bare være små. Verden forventer så mye av skoleunger, men verden er stor og skummel. Mye skjer i kropp og sinn, men det er ikke ferdig utviklet, og alt kan bli rart og dumt, når en ikke helt forstår alt. Folk er så opptatt av å forstå ungdom i puberteten, men denne alderen krever og forståelse. Prat med ungen, lær han å sette ord på følelser og vis omsorg og forståelse.

Anonymkode: be0f7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan håndtere det? Kjenner at jeg blir så sint og frustrert 🤔 HI

Anonymkode: 68fb4...39c

Først, aksepter at det er slik en liten stund (altså ikke ovenfor ungen, men ovenfor deg selv).

Tenk gjennom hvilke regler som er viktig at gjelder, vær rolig og konsekvent på disse.

Ellers, anerkjenn alle store følelser «jeg ser du er sint» «jeg forstår du er lei deg» etc

Pass på å gi masse kjærlighet (mer obs enn normalt), si at du er glad i barnet, si hvorfor du liker barnet. Etc

Slipp opp og si mer ja på områder du mener barnet kan håndtere. Anerkjenn at han begynner å bli stor og derfor trenger å bestemme litt han og.

Jeg har en venninne som en gang sa at hvis hun ble presset opp i ett hjørne så sa hun bare nei, og ble ikke en hyggelig mor. Så da ba hun om betenkningstid, og det ble da lettere å være konsekvent på det som var viktig å si nei til, men også mye lettere å si ja på andre områder.

Dt har jeg forsøkt å styre etter også.

Anonymkode: e48eb...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan håndtere det? Kjenner at jeg blir så sint og frustrert 🤔 HI

Anonymkode: 68fb4...39c

Anbefaler å lese alt av Hedvig Montgomery. 

Anonymkode: db977...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ble litt ugrei før skolestart. Mye babystemme og babyoppføtsel. Så fort skolen var i gang ble hun seg selv igjen. Vet ikke om din har skolestart nå eller har gått et år da. 

Anonymkode: 49517...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår ble litt ugrei før skolestart. Mye babystemme og babyoppføtsel. Så fort skolen var i gang ble hun seg selv igjen. Vet ikke om din har skolestart nå eller har gått et år da. 

Anonymkode: 49517...9dd

Skolestart nå. 

Anonymkode: 68fb4...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste jenta vår hadde en utrolig krevende periode siste halvåret før hun fylte 6 år. Myyye sinne, tvertimot-oppførsel, krangling og skrik. Følelsene gikk opp og ned, hun var fjortis og baby, himla med øya og smalt i dører i det ene øyeblikket og sutret og var liten i det neste. Påkledning, legging, tannpuss, rydding,måltider osv var helt forferdelig, det virket nesten som hun var ute etter bråk hele tida. Det er heldigvis mye bedre nå. Eldste hadde også en vanskelig tid i denne alderen, men hun var ikke så ekstrem som vesla.

Anonymkode: fcff5...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ikke hatt det slik i 3-, 6-, eller 12-årsalderen, men alle har hatt det vanskelig rundt 10-årsalder. Brytningen mellom barn og ungdom har vært vond, men med ekstra trygging og gode samtaler har de kommet seg godt gjennom det. Bruk ekstra mye tid med barnet når hen har det slik. Tøft mens det står på, men det går over. 

Anonymkode: b1c87...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skolestart nå. 

Anonymkode: 68fb4...39c

Barn har gjerne mye følelser i kroppen de ikke helt klarer å uttrykke ved den alderen. Og skolestart er en skummel greie. De ANER IKKE hva skole er egentlig. Vår jente trodde at det ikke var noen voksne der i friminuttene. Vi og barnehage hadde øvd mye på påkledning, klare seg på do osv med den begrunnelse at lærer ikke kan hjelpe. I sitt hode fikk hun det til å bli at lærer forsvant så fort timen var over og det var null hjelp. Da vi fikk hull på den byllen ble hun roligere. 

Anonymkode: 49517...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke la en seksåring ha tilgang til saks uten oppsyn!!

vi oppbevarer sakser i en skuff med barnesikring på. Seksåringen vår får bruke barnesaks av og til når hun sitter ved bordet og vi passer på

Anonymkode: c4d53...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke la en seksåring ha tilgang til saks uten oppsyn!!

vi oppbevarer sakser i en skuff med barnesikring på. Seksåringen vår får bruke barnesaks av og til når hun sitter ved bordet og vi passer på

Anonymkode: c4d53...75a

Ja, har sagt at sakser skal være nede og brukes under oppsyn. Sa det senest dagen før det skjedde. Men har ikke barnesikring på skuffene. Trodde egentlig at det ikke var nødvendig når de er så store. HI

Anonymkode: 68fb4...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke la en seksåring ha tilgang til saks uten oppsyn!!

vi oppbevarer sakser i en skuff med barnesikring på. Seksåringen vår får bruke barnesaks av og til når hun sitter ved bordet og vi passer på

Anonymkode: c4d53...75a

Må du ha barnesikring pga en seksåring? 😳

Anonymkode: 49517...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må du ha barnesikring pga en seksåring? 😳

Anonymkode: 49517...9dd

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke la en seksåring ha tilgang til saks uten oppsyn!!

vi oppbevarer sakser i en skuff med barnesikring på. Seksåringen vår får bruke barnesaks av og til når hun sitter ved bordet og vi passer på

Anonymkode: c4d53...75a

Man er forskjellig. Vi har ikke hatt barnesikring på skuffer med sakser. Men de har aldri tatt de uten å spørre. Få lov å sitte ved bordet å klippe i ark. 

Jeg bruker ofte forskjellige sakser da jeg driver  med litt scrapbooking. Da får de være sammen meg og øve seg.

Anonymkode: 8f8dd...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke la en seksåring ha tilgang til saks uten oppsyn!!

vi oppbevarer sakser i en skuff med barnesikring på. Seksåringen vår får bruke barnesaks av og til når hun sitter ved bordet og vi passer på

Anonymkode: c4d53...75a

Hæææ? Vår 4åring kan bruke saks uten oppsyn. Har ikke hatt barnesikring på skuffer og skap siden de var smårollinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke la en seksåring ha tilgang til saks uten oppsyn!!

vi oppbevarer sakser i en skuff med barnesikring på. Seksåringen vår får bruke barnesaks av og til når hun sitter ved bordet og vi passer på

Anonymkode: c4d53...75a

😱 yngste her ble akkurat 7, og jeg kan ikke huske når vi slutta ha kontrol på saksene. Hun klippet håret selv to ganger da hun var 4, og hadde da vanlig saks på rommet sitt..  kunne aldri komt på å barne sikre sakser for en 6 åring?!?

Anonymkode: b8b6a...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😱 yngste her ble akkurat 7, og jeg kan ikke huske når vi slutta ha kontrol på saksene. Hun klippet håret selv to ganger da hun var 4, og hadde da vanlig saks på rommet sitt..  kunne aldri komt på å barne sikre sakser for en 6 åring?!?

Anonymkode: b8b6a...6d8

Enig med deg! Da er det enten svært umoden seksåring, eller svært overbeskyttende foreldre. Jeg mener der er spesielt med barnesikring på skuffer og skap til et barn som straks skal begynne på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ulenissen skrev:

Enig med deg! Da er det enten svært umoden seksåring, eller svært overbeskyttende foreldre. Jeg mener der er spesielt med barnesikring på skuffer og skap til et barn som straks skal begynne på skolen. 

Ja det we veldig spesielt. Utenom stikkontakter har vi hatt minimalt med barnesikring.. vi flyttet mye og leide forskjellige steder fra mini var 1 år. Det var liksom ikke mulig å barnesikre alt.. 

Anonymkode: b8b6a...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må du ha barnesikring pga en seksåring? 😳

Anonymkode: 49517...9dd

Og nytter det å ha barnesikring for å holde ute en seksåring? 
 

Men ja, seksårsalderen er en turbulent periode, med mange anledninger til å øve på følelsesregulering både for barn og voksen, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 6 årsalderen er som en tenåringsperiode. Grensetesting, rampestreker.. perfekt tid å starte skolen.🙄

Anonymkode: fc834...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/7/2020 at 11:14 PM, Anonym bruker said:

Finnes det 6 årstrass eller noe slikt? 6 åringen vår er heilt ute. Han hyler og skrik for den minste ting og kan plutselig begynne å snakke med babystemme. Det har skjedd egentlig ganske plutselig og kan ikke komme på noe som kan ha utløst det. Han skal begynne på skolen til høsten. 

I går klippa han over ein ledning til ein lampe. Det blei eksplosjon og sikringen gjekk. Han kunne faktisk dødd om han hadde tatt saksa på "rett" del på ledningen. Føler liksom ikke vi kan stole på han. 

Anonymkode: 68fb4...39c

6-8 synes jeg var den vanskeligste tiden før 13-16 års alderen, 3 års trassen er bare gøy i forhold

Anonymkode: a65a5...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2020 den 13.36, Mostly Harmless skrev:

Og nytter det å ha barnesikring for å holde ute en seksåring? 
 

Men ja, seksårsalderen er en turbulent periode, med mange anledninger til å øve på følelsesregulering både for barn og voksen, haha!

Jeg husker jeg jobbet i en barnehage på slutten av 1980-tallet. Da jeg begynte der var det en fem-seksåring som viste meg rundt og lærte meg å åpne vinduene og stekeovnen og skuffene på kjøkkenet. "Du skjønner, det er barnesikring her Dolly. Så da må du gjøre slik og så kan du åpne!" Her i huset hadde barna skjønt knepene i god tid før de var seks.

For øvrig med deg og alle de andre i at seksårsalderen er turbulent med mye opp- og nedturer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...