Gå til innhold

Noen som vet og kan hjelpe? Ang NAV


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper en venninne som er i en knipe. Hun er mor til en i klassen til barnet mitt, og fra Slovakia. Er norsk statsborger nå. 

Hun jobbet 70% fast på ett hotell. Ble så permittert fordi hotellet stengte grunnet Covid19. Når hotellet startet opp igjen ( slutt på permitteringer ) så sa hun opp stillingen sin, og sykmeldte seg ut oppsigelsestiden. Grunnen til dette var sterk mistrivsel på jobb ( mobbing ), kombinert med en tøff skilsmisse. 

Hun ble 100% sykmeldt. Nå skulle hun fått sykepenger, men har ikke fått noe. Hun kontaktet arbeidsgiver idag for å spørre om årsak, og fikk til svar at hun må være i jobb i 4 uker etter permittering, for å ha rett på sykepenger. Stemmer dette? Og om det stemmer, hvilke andre ytelser hadde hun da rett på i denne perioden? Dagpenger? 

Håper noen kan hjelpe, det er en trist situasjon dette her.

Anonymkode: 7a932...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hjelper en venninne som er i en knipe. Hun er mor til en i klassen til barnet mitt, og fra Slovakia. Er norsk statsborger nå. 

Hun jobbet 70% fast på ett hotell. Ble så permittert fordi hotellet stengte grunnet Covid19. Når hotellet startet opp igjen ( slutt på permitteringer ) så sa hun opp stillingen sin, og sykmeldte seg ut oppsigelsestiden. Grunnen til dette var sterk mistrivsel på jobb ( mobbing ), kombinert med en tøff skilsmisse. 

Hun ble 100% sykmeldt. Nå skulle hun fått sykepenger, men har ikke fått noe. Hun kontaktet arbeidsgiver idag for å spørre om årsak, og fikk til svar at hun må være i jobb i 4 uker etter permittering, for å ha rett på sykepenger. Stemmer dette? Og om det stemmer, hvilke andre ytelser hadde hun da rett på i denne perioden? Dagpenger? 

Håper noen kan hjelpe, det er en trist situasjon dette her.

Anonymkode: 7a932...465

Sykemelding etter permittering

Når permitteringen opphører, inntrer i utgangspunktet arbeidsgivers forpliktelse til å betale sykepenger på nytt. Varer permitteringen i mer enn 14 dager, regnes dette som et avbrudd i arbeidsforholdet. Det medfører at arbeidstakers rett til sykepenger fra arbeidsgiver bortfaller.

Arbeidstakeren må ha vært tilbake i jobb i fire uker før han eller hun har krav på sykepenger fra arbeidsgiver. Retten til å levere egenmelding faller også bort i disse fire ukene.

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/permittering/artikler/permitering-av-sykmeldte/

 

Det er karantene på 12 uker for dagpenger, når man sier opp selv.

Anonymkode: 69818...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visma sier noe annet enn det over:

"Dersom vedkommende har mottatt dagpenger under permitteringsperioden vil det derimot foreligge rett til sykepenger fra trygden fra første dag etter endt permittering. Bakgrunnen for dette er at perioden hvor en person mottar dagpenger i henhold til folketrygdloven § 8-2 annet ledd er likestilt med å være i arbeid. Sykepengegrunnlaget baseres på inntekten i arbeidsforholdet."

https://oppslag.visma.no/juridisk/sykdom/Sykdom og permittering/Sider/Permittering-over-14-dager.aspx

Hvis hun er organisert ville jeg kontaktet fagforbundet og hørt om de kan hjelpe med riktig svar, HI.

Hvis hun ikke har rett til sykepenger så er det sosialkontoret hun må kontakte for å få hjelp inntil hun kan få dagpenger.

Anonymkode: 9a4cd...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må kontakte nav 

Jeg tror ikke hun har krav på noe fra arbeidsgiver, men jeg trodde dagpengene hun har fått fra nav i permisjonstiden gav rett på sykepenger, også fra nav. 

Anonymkode: f1baa...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste hun har krav på er sosialstønad, og den tilbakedateres ikke. Er hun helt blakk kan hun søke blodpenger.  Hvis hun får en god legeerklæring som sier at hun på grunn av helsa var helt nødt til å si opp, kan hun slippe unne de 12 ukene, og ha krav på dagpenger etter ventedagene (3 dager). Aller først bør hun alt i dag melde seg som arbeidssøker, så får hun håpe at hun raskt får jobb. Nå om dagen tar ting lang tid i NAV-systemet. 

Anonymkode: 05e0e...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eneste hun har krav på er sosialstønad, og den tilbakedateres ikke. Er hun helt blakk kan hun søke blodpenger.  Hvis hun får en god legeerklæring som sier at hun på grunn av helsa var helt nødt til å si opp, kan hun slippe unne de 12 ukene, og ha krav på dagpenger etter ventedagene (3 dager). Aller først bør hun alt i dag melde seg som arbeidssøker, så får hun håpe at hun raskt får jobb. Nå om dagen tar ting lang tid i NAV-systemet. 

Anonymkode: 05e0e...0a8

Hva er blodpenger? 

Anonymkode: ccad4...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle informert om dette i hovedinnlegg, men hun har allerede fått seg ny jobb. Og hun fikk dagpenger når hun var permittert, så jeg skal ta kontakt med forbundet og høre om de kan hjelpe til. 

 

Tusen takk :)

Anonymkode: 7a932...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er blodpenger? 

Anonymkode: ccad4...ad4

Autocorrect. Hvis man tenker på konteksten det er skrevet i, så siktet jeg selvsagt til nødhjelp. 

Anonymkode: 05e0e...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Visma sier noe annet enn det over:

"Dersom vedkommende har mottatt dagpenger under permitteringsperioden vil det derimot foreligge rett til sykepenger fra trygden fra første dag etter endt permittering. Bakgrunnen for dette er at perioden hvor en person mottar dagpenger i henhold til folketrygdloven § 8-2 annet ledd er likestilt med å være i arbeid. Sykepengegrunnlaget baseres på inntekten i arbeidsforholdet."

https://oppslag.visma.no/juridisk/sykdom/Sykdom og permittering/Sider/Permittering-over-14-dager.aspx

Hvis hun er organisert ville jeg kontaktet fagforbundet og hørt om de kan hjelpe med riktig svar, HI.

Hvis hun ikke har rett til sykepenger så er det sosialkontoret hun må kontakte for å få hjelp inntil hun kan få dagpenger.

Anonymkode: 9a4cd...dc8

Visma sier ikke noe annet - her blander du sammen to forskjellige ting; den generelle retten til sykepenger (visma) og retten til sykepenger fra arbeidsgiver de første 16 dagene (NHO)

hun kan ha rett til sykepenger, men da direkte fra NAV. hun må derfor kontakte nav og undersøke om de har behandlet søknaden hennes 

Anonymkode: 75b38...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...