Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Det begynner å bli fryktelig slitsomt og irriterende. Jeg forstår ikke hvorfor jeg sovner hele tiden. Får i utgangspunktet nok søvn. Sovner samme hva jeg gjør. Sovner mens jeg leser, ser på TV, lager mat, soler meg - sovner overalt. Tør ikke kjøre bil, for jeg ville ha sovnet der også. Sovner et kvarter etter at jeg har stått opp også, så det skjer til alle døgnets tider, så mange ganger i løpet av en dag at jeg ikke telling. Noen som har gode tips? Jeg tror ikke jeg har vitaminmangel, men jeg er veldig sliten psykisk, så jeg regner med at det spiller inn. Anonymkode: 90f39...5b3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Kanskje ta en prat med fastlegen? Sjekk deg for vitaminmangel, bruker du medisiner som kan påvirke?, kanskje du har søvnapne så du sover dårligere en du tror? .. Etc. Bra du ser selv at du ikke burde kjøre bil akkurat nå 🙂 Anonymkode: 591e9...9f1
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 Det psykiske kan såklart spille inn. En periode jeg var veldig psykisk sliten vekslet jeg mellom å sove hele tiden og vandre hvileløst rundt. Har du maks uflaks kan det jo være feks narkolepsi (da må du gjerne ha andre ting i tillegg), søvnapné eller mangeltilstander, osv osv. https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nevsom/narkolepsi Anonymkode: 3d8cf...e9b
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Snorker du, kan du ha pustestopp i løpet av natten? Det fører til at du ikke får en god søvn og blir sliten Anonymkode: b07e1...479
Himmel og hav Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 Allergi? Man kan bli fryktelig trøtt og slapp av pollenallergi.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 Er rimelig sikker på at jeg ikke har vitaminmangel. Er bare noen måneder siden jeg tok blodprøver sist, og på disse var verdiene normale. Jeg tar også vitamintilskudd daglig. Kan selvfølgelig ikke utelukke det helt. Skal ta nye blodprøver i forbindelse med et inngrep om noen uker, da får jeg eventuelt svar på hvilke mangler jeg kan ha. Søvnapné eller snorking ville ha overrasket meg. Har aldri hørt at jeg snorker, til tross for at jeg ofte er forkjølet, så det tror jeg nok at kan utelukkes. Jeg bruker medisiner som til dels kan påvirke, men det har jeg gjort i årevis uten problemer. Allergisk er jeg også. Det kan trolig spille litt inn. Har ofte forstyrret nattesøvn, men det har jeg hatt hele livet mitt, uten å sovne hele dagen av den grunn. Gir ingen mening for meg at jeg ikke klarer å holde øynene mine åpne. Takk for tips og forslag. Anonymkode: 90f39...5b3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Du e ikke gravid da? Anonymkode: 69599...ac5
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 Jeg har gått på noen smeller, og slitt med depresjon av forskjellige styrke i mange år. I de verste periodene kunne jeg sove døgnet rundt. Sikkert både fordi kroppen var sliten, men det var også en flukt. Hadde en periode for noen år siden hvor vi var midt i oppussing. Bare å hjelpe mannen min å holde på gipsplater (han gjorde all jobben med å sage til, løfte opp på plass og skru, jeg skulle bare holde fast), var så utmattende at jeg nesten ikke klarte det... Nå er jeg ikke dypt deprimert, men bruker mye mental energi på å holde meg i gang, så når jeg kan gi slipp så kommer trettheten over meg hver gang. Anonymkode: 5d41f...a81
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er rimelig sikker på at jeg ikke har vitaminmangel. Er bare noen måneder siden jeg tok blodprøver sist, og på disse var verdiene normale. Jeg tar også vitamintilskudd daglig. Kan selvfølgelig ikke utelukke det helt. Skal ta nye blodprøver i forbindelse med et inngrep om noen uker, da får jeg eventuelt svar på hvilke mangler jeg kan ha. Søvnapné eller snorking ville ha overrasket meg. Har aldri hørt at jeg snorker, til tross for at jeg ofte er forkjølet, så det tror jeg nok at kan utelukkes. Jeg bruker medisiner som til dels kan påvirke, men det har jeg gjort i årevis uten problemer. Allergisk er jeg også. Det kan trolig spille litt inn. Har ofte forstyrret nattesøvn, men det har jeg hatt hele livet mitt, uten å sovne hele dagen av den grunn. Gir ingen mening for meg at jeg ikke klarer å holde øynene mine åpne. Takk for tips og forslag. Anonymkode: 90f39...5b3 Jeg er som deg, alltid trøtt. Det er ingen som noen gang har sagt at jeg snorker, men jeg skal nå til sjekk for pustestopp når jeg sover, man kan ha det uten å vite om det. Anonymkode: b07e1...479
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 Jeg er ikke gravid. Er for øvrig godt kjent med hvordan en depresjon kan påvirke energinivået, men dette er noe helt annet enn jeg har opplevd tidligere. Jeg sovner selv når jeg ikke kjenner meg sliten. Det er mulig det er fordi jeg er så sliten psykisk, og at det nå er verre enn noen gang, men jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å endre det. Anonymkode: 90f39...5b3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 8 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg er som deg, alltid trøtt. Det er ingen som noen gang har sagt at jeg snorker, men jeg skal nå til sjekk for pustestopp når jeg sover, man kan ha det uten å vite om det. Anonymkode: b07e1...479 Hva fikk deg/legen til å mistenke det, da? "Kun" fordi du er trøtt? Anonymkode: 90f39...5b3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva fikk deg/legen til å mistenke det, da? "Kun" fordi du er trøtt? Anonymkode: 90f39...5b3 Jeg mistenkte det ikke i det hele tatt. Var hos lege for noe helt annet, og måtte da svare på endel spørsmål, deriblant spørsmål ang søvn, oget da sa han at mistenkte at jeg kunne ha endel pustestopp og ville henvise meg videre for undersøkelse for det Anonymkode: b07e1...479
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg mistenkte det ikke i det hele tatt. Var hos lege for noe helt annet, og måtte da svare på endel spørsmål, deriblant spørsmål ang søvn, oget da sa han at mistenkte at jeg kunne ha endel pustestopp og ville henvise meg videre for undersøkelse for det Anonymkode: b07e1...479 Fastlegen min har aldri nevnt det heller Anonymkode: b07e1...479
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 8 minutes ago, Den perfekte mor, påan igjen said: Narkolepsi? Har vært inne på tanken fordi det har vært så ekstremt en stund nå, men samtidig vet jeg jo at jeg er veldig sliten av flere grunner, så jeg tror og håper at narkolepsi ikke er en mulighet. Ønsker meg bare en slags kur som kan hjelpe meg litt, slik at jeg ikke sovner hele tiden. Anonymkode: 90f39...5b3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 7 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg mistenkte det ikke i det hele tatt. Var hos lege for noe helt annet, og måtte da svare på endel spørsmål, deriblant spørsmål ang søvn, oget da sa han at mistenkte at jeg kunne ha endel pustestopp og ville henvise meg videre for undersøkelse for det Anonymkode: b07e1...479 Hm, ja, hva vet jeg? Har slitt med dårlig søvn hele livet, så legen er i grunnen godt kjent med annen søvnproblematikk, uten å ha nevnt det som en mulighet. Men da har jeg jo heller ikke sovnet x antall ganger i løpet av døgnet. Anonymkode: 90f39...5b3
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #17 Skrevet 7. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det begynner å bli fryktelig slitsomt og irriterende. Jeg forstår ikke hvorfor jeg sovner hele tiden. Får i utgangspunktet nok søvn. Sovner samme hva jeg gjør. Sovner mens jeg leser, ser på TV, lager mat, soler meg - sovner overalt. Tør ikke kjøre bil, for jeg ville ha sovnet der også. Sovner et kvarter etter at jeg har stått opp også, så det skjer til alle døgnets tider, så mange ganger i løpet av en dag at jeg ikke telling. Noen som har gode tips? Jeg tror ikke jeg har vitaminmangel, men jeg er veldig sliten psykisk, så jeg regner med at det spiller inn. Anonymkode: 90f39...5b3 Du «tror» ikke du har vitaminmangel? Men så gå og sjekk det da. Samt jern; det må sjekkes hvis du er trøtt konstant. Og så kan du jo rette opp i de tingene som gjør deg psykisk sliten. Anonymkode: 28fd6...6e5
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #18 Skrevet 7. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er mulig det er fordi jeg er så sliten psykisk, og at det nå er verre enn noen gang, men jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å endre det. Anonymkode: 90f39...5b3 Du får ta grep om din psykiske helse, da. Anonymkode: 28fd6...6e5
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #19 Skrevet 7. juli 2020 Er du ekstremt sliten psykisk? Forrige høst var en periode med ekstremt mye stress for meg. Mange katastrofale hendelser på en gang, jeg måtte sjonglere dødsfall, jobb, studier, barn, sykdom - alt på en gang over en lengre periode. Jeg sov noen få timer pr natt, spiste og jobbet. Det var alt jeg gjorde. At det gikk forstår jeg fremdeles ikke.. Men til slutt sovnet jeg over alt. Jeg kunne sitte på besøk hos folk med kaffekoppen i hånda og bare sovne under samtalen, klarte ikke holde øynene åpen. En periode kjørte jeg ikke bil fordi jeg ikke turte. Jeg som alltid har slitt med søvnen, sovnet med en gang hodet traff puta på kvelden. Jeg sov og sov. Jeg mistet også konsentrasjonen, korttidshukommelsen og snakket mye feil. Det ble skummelt til slutt. Jeg var helt utslitt, både psykisk og fysisk. Jeg var ikke deprimert eller lignende, bare helt utkjørt. Jeg tok blodprøver noen uker tidligere og manglet ingenting. Det ordnet seg etter en laaaaang juleferie hvor jeg kun slappet av, og lyttet til kroppen. Jeg tok pause fra alt som ikke var nødvendig og bare levde, var sammen med ungene og hadde null mål for dagen. Jeg bare slappet av og lot alt annet fare. Siden har jeg ikke hatt slike problemer. Anonymkode: 2bf52...e2c
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #20 Skrevet 7. juli 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får ta grep om din psykiske helse, da. Anonymkode: 28fd6...6e5 Hva er poenget med sånne svar. Vil du ikke anta at det tas grep om hvis den det gjelder er klar over det.. Ikke mye hjelpsomt. Anonymkode: f7468...810
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #21 Skrevet 7. juli 2020 Legesjekk er lurt. Anonymkode: f7468...810
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå