Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #1 Skrevet 7. juli 2020 Jeg er 31 år gammel og har opplevd nesten svangerskapsforgiftning i begge mine to svangerskap. Jeg hadde høyt blodtrykk, men manglet proteiner i urinen. Har noen her turt å bli gravid etter dette? Har du opplevd dette? Jeg har også konisert, men det kan gå fint md god oppfølging. De tok en stor bit, så aner ikke fra min side. Anonymkode: c326c...574
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #2 Skrevet 7. juli 2020 Jeg hadde svangerskapsforgiftning med eldstemann og ble igangsatt pga det (165/120 i BT, 3++ i ødem og +2 på protein). Med de to neste lå jeg og vippet på grensen med mye ødem, litt høyt blodtrykk og litt proteiner i urinen, men ikke nok til å bikke over. Med nummer fire hadde jeg samme løp, men har sett i papirene mine at det ble registrert som svangerskapsforgiftning da også pga mye ødem (2-3) og litt høyt blodtrykk (150/95) ved ankomst til føden. Det ble ikke tatt urinprøve. Jeg ble fulgt ekstra godt opp i de tre siste svangerskapene mine, med kontroll hver uke mot slutten. Anonymkode: 4cab2...ce5
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #3 Skrevet 7. juli 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde svangerskapsforgiftning med eldstemann og ble igangsatt pga det (165/120 i BT, 3++ i ødem og +2 på protein). Med de to neste lå jeg og vippet på grensen med mye ødem, litt høyt blodtrykk og litt proteiner i urinen, men ikke nok til å bikke over. Med nummer fire hadde jeg samme løp, men har sett i papirene mine at det ble registrert som svangerskapsforgiftning da også pga mye ødem (2-3) og litt høyt blodtrykk (150/95) ved ankomst til føden. Det ble ikke tatt urinprøve. Jeg ble fulgt ekstra godt opp i de tre siste svangerskapene mine, med kontroll hver uke mot slutten. Anonymkode: 4cab2...ce5 Okei, så du mener jeg kan sjansen ei gang til? Eller er det helsemessig farlig? Jeg vet jo at det ikke blir bedre jo eldre jeg blir, men innenfor 36års alderen burde det gå fint. Så trist å ikke få oppleve et barn til pga fare for svangerskapsforgiftning. Er livredd for blodpropp/hjerneblødning grunnet stigende blodtrykk. (Har helt normalt blodtrykk nå, men mamma gikk gjennom det samme) Anonymkode: c326c...574
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #4 Skrevet 7. juli 2020 Jeg har hatt preeklampsi i alle tre svangerskapene. Var innlagt de siste ukene i alle tre for regelmessig sjekk av BT og proteiner. Det er jo heldigvis sjelden preeklampsi utvikler seg til reell og alvorlig svangerskapsforgiftning. De få tilfelle hvor det gjør det er helserisikoen størst for mor. Du vil bli fulgt opp godt og dersom det er tegn til reell utvikling av eklampsi, vil du bli igangsatt eller barnet vil bli tatt med keisersnitt. Anonymkode: 3013e...604
Mr. Freeze Skrevet 7. juli 2020 #5 Skrevet 7. juli 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, så du mener jeg kan sjansen ei gang til? Eller er det helsemessig farlig? Jeg vet jo at det ikke blir bedre jo eldre jeg blir, men innenfor 36års alderen burde det gå fint. Så trist å ikke få oppleve et barn til pga fare for svangerskapsforgiftning. Er livredd for blodpropp/hjerneblødning grunnet stigende blodtrykk. (Har helt normalt blodtrykk nå, men mamma gikk gjennom det samme) Anonymkode: c326c...574 Du kan ikke i alt alvor spørre en anonym på et mammaforum om det er helsemessig forsvarlig for deg å bli gravid igjen?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #6 Skrevet 7. juli 2020 Ikke spør her. Snakk med fastlegen din og få en henvisning til spesialist så du kan diskutere med dem. Å spørre her er ikke lurt. Anonymkode: e0a46...500
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #7 Skrevet 7. juli 2020 Konisering skal ikke være et problem, med oppfølging er barnet og du trygt. Anonymkode: 38a02...59e
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #8 Skrevet 7. juli 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okei, så du mener jeg kan sjansen ei gang til? Eller er det helsemessig farlig? Jeg vet jo at det ikke blir bedre jo eldre jeg blir, men innenfor 36års alderen burde det gå fint. Så trist å ikke få oppleve et barn til pga fare for svangerskapsforgiftning. Er livredd for blodpropp/hjerneblødning grunnet stigende blodtrykk. (Har helt normalt blodtrykk nå, men mamma gikk gjennom det samme) Anonymkode: c326c...574 Dette er noe du heller burde få lege til å vurdere, som har innblikk i din journal. Anonymkode: c33a0...dfe
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #9 Skrevet 7. juli 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er noe du heller burde få lege til å vurdere, som har innblikk i din journal. Anonymkode: c33a0...dfe Sant, men greit med erfaringer. Verken svangerskapsforgiftning eller konisering er uvanlig. Anonymkode: c326c...574
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #10 Skrevet 7. juli 2020 Jeg ble innlagt med svangerskapsforgiftning med førstemann, men ikke fått det med de andre. Konisert 3 mnd etter fødsel og gravid tre mnd etter konisering. Gikk bra, men fødsel holdt på å starte uke 26. Fikk stoppet den, men måtte ligge på sykehuset noen uker, og så ta det helt med ro frem til fødsel. De to neste svangerskapene gikk fint. Har en liten arrdannelse, men den tøyer seg fint ut. Anonymkode: 88fcc...a7a
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde svangerskapsforgiftning med eldstemann og ble igangsatt pga det (165/120 i BT, 3++ i ødem og +2 på protein). Med de to neste lå jeg og vippet på grensen med mye ødem, litt høyt blodtrykk og litt proteiner i urinen, men ikke nok til å bikke over. Med nummer fire hadde jeg samme løp, men har sett i papirene mine at det ble registrert som svangerskapsforgiftning da også pga mye ødem (2-3) og litt høyt blodtrykk (150/95) ved ankomst til føden. Det ble ikke tatt urinprøve. Jeg ble fulgt ekstra godt opp i de tre siste svangerskapene mine, med kontroll hver uke mot slutten. Anonymkode: 4cab2...ce5 Er du redd for å få senskader av dette? Min mor har måttet gå på blodtrykk senkende i flere år pga risikograviditet. Jeg har nok arvet hennes gener der. Slitsomt å være engstelig for hjerte og karsykdommer i senere tid nå i mine tidlig 30årene. Håper at blodtrykket holder seg stabilt videre. Har virkelig erfart at svangerskap er som "gift" for kroppen min. Blodtrykket stiger fra 4mnd og blir egentlig høyere og høyere. (Men aldri blitt satt igang) Anonymkode: c326c...574
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #12 Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble innlagt med svangerskapsforgiftning med førstemann, men ikke fått det med de andre. Konisert 3 mnd etter fødsel og gravid tre mnd etter konisering. Gikk bra, men fødsel holdt på å starte uke 26. Fikk stoppet den, men måtte ligge på sykehuset noen uker, og så ta det helt med ro frem til fødsel. De to neste svangerskapene gikk fint. Har en liten arrdannelse, men den tøyer seg fint ut. Anonymkode: 88fcc...a7a Takk som deler ♡ Jeg har jo nærmest lik historie som deg. Men iom at de tok en stor del av livmorhalstappen, så spurte de om jeg ønsket meg flere barn. Følte det var rettet til at jeg ikke burde ha flere. Her må sikkert en lege konkludere hvor lang den livmorhalsen er nå. Det er også en risk for føde prematur barn ved det/samt dødfødsel. Orker ikke tanken😞 Anonymkode: c326c...574
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Okei, så du mener jeg kan sjansen ei gang til? Eller er det helsemessig farlig? Jeg vet jo at det ikke blir bedre jo eldre jeg blir, men innenfor 36års alderen burde det gå fint. Så trist å ikke få oppleve et barn til pga fare for svangerskapsforgiftning. Er livredd for blodpropp/hjerneblødning grunnet stigende blodtrykk. (Har helt normalt blodtrykk nå, men mamma gikk gjennom det samme) Anonymkode: c326c...574 Jeg mener at dette må du drøfte med legen din, men at jeg i hvert fall fikk fire barn selv om jeg hadde svangerskapsforgiftning med eldstemann og fikk symptomer med de andre også. Lykke til! Anonymkode: 4cab2...ce5
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du redd for å få senskader av dette? Min mor har måttet gå på blodtrykk senkende i flere år pga risikograviditet. Jeg har nok arvet hennes gener der. Slitsomt å være engstelig for hjerte og karsykdommer i senere tid nå i mine tidlig 30årene. Håper at blodtrykket holder seg stabilt videre. Har virkelig erfart at svangerskap er som "gift" for kroppen min. Blodtrykket stiger fra 4mnd og blir egentlig høyere og høyere. (Men aldri blitt satt igang) Anonymkode: c326c...574 Nei, overhode ikke. Jeg hadde kun høyt blodtrykk helt på slutten av svangerskapet, type siste 1-2 ukene. Allerede et par timer etter fødslene har det vært normalt igjen. Nå er barna mine 11-18 år og jeg har hele veien, med unntak av de siste ukene av svangerskapene, lagt på mellom 110/65 og 115/70 i blodtrykk. Anonymkode: 4cab2...ce5
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er 31 år gammel og har opplevd nesten svangerskapsforgiftning i begge mine to svangerskap. Jeg hadde høyt blodtrykk, men manglet proteiner i urinen. Har noen her turt å bli gravid etter dette? Har du opplevd dette? Jeg har også konisert, men det kan gå fint md god oppfølging. De tok en stor bit, så aner ikke fra min side. Anonymkode: c326c...574 Det jeg lurer på er når i svangerskapet du fikk høyt blodtrykk? Det er ikke uvanlig å få det på slutten. Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 28 første gangen, var kjempedårlig, inn og ut av sykehus, innlagt i en uke, barnet måtte ut i uke 32. Jeg ble gravid igjen, ble enda verre denne gangen. Barn ut i uke 32. Holdt på å dø begge gangene. Fikk beskjed om å aldri gå gravid igjen. Anonymkode: 89eba...293
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk som deler ♡ Jeg har jo nærmest lik historie som deg. Men iom at de tok en stor del av livmorhalstappen, så spurte de om jeg ønsket meg flere barn. Følte det var rettet til at jeg ikke burde ha flere. Her må sikkert en lege konkludere hvor lang den livmorhalsen er nå. Det er også en risk for føde prematur barn ved det/samt dødfødsel. Orker ikke tanken😞 Anonymkode: c326c...574 Hør med lege/gynekolog, ja. Hvis ikke alt for mye er fjernet, kan de sikkert bruke pessar, eller feste et sånn bånd rundt livmorhalsen, hvis de ser det er behov for det. Dette fjernes når termin nærmer seg. Anonymkode: 88fcc...a7a
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #17 Skrevet 9. juli 2020 På 7.7.2020 den 11.23, Anonym bruker skrev: Nei, overhode ikke. Jeg hadde kun høyt blodtrykk helt på slutten av svangerskapet, type siste 1-2 ukene. Allerede et par timer etter fødslene har det vært normalt igjen. Nå er barna mine 11-18 år og jeg har hele veien, med unntak av de siste ukene av svangerskapene, lagt på mellom 110/65 og 115/70 i blodtrykk. Anonymkode: 4cab2...ce5 Så godt å høre. Når jeg leser om sv.forgiftning så er det høy risiko for høytblodtrykk senere i livet, pluss hjerte og karsykdommer. Høres brutalt ut. Har heller ikke høyt blodtrykk nå. Anonymkode: c326c...574
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2020 #18 Skrevet 9. juli 2020 På 7.7.2020 den 11.44, Anonym bruker skrev: Det jeg lurer på er når i svangerskapet du fikk høyt blodtrykk? Det er ikke uvanlig å få det på slutten. Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 28 første gangen, var kjempedårlig, inn og ut av sykehus, innlagt i en uke, barnet måtte ut i uke 32. Jeg ble gravid igjen, ble enda verre denne gangen. Barn ut i uke 32. Holdt på å dø begge gangene. Fikk beskjed om å aldri gå gravid igjen. Anonymkode: 89eba...293 Jeg var aldri innlagt, kun ofte inne hos fastlegen for sjekk. Fikk aldri konstantert sv.forgiftning fordi jeg manglet proteiner i urinen. Jeg begynte å få høyt fra uke 29/30. Og det vedvarte med sistemann. Fra jeg gikk på overtid så steg det bare. Endte opp med 11 dager på overtid og trykket var da veldig høyt. Tåpelig at de ikke satte igang før mtp på trykket. Det var tungt å gå 11 dager over. Fødselen endte opp med 2-3 blodtrykksenkende. Ts) Anonymkode: c326c...574
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2020 #19 Skrevet 10. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg var aldri innlagt, kun ofte inne hos fastlegen for sjekk. Fikk aldri konstantert sv.forgiftning fordi jeg manglet proteiner i urinen. Jeg begynte å få høyt fra uke 29/30. Og det vedvarte med sistemann. Fra jeg gikk på overtid så steg det bare. Endte opp med 11 dager på overtid og trykket var da veldig høyt. Tåpelig at de ikke satte igang før mtp på trykket. Det var tungt å gå 11 dager over. Fødselen endte opp med 2-3 blodtrykksenkende. Ts) Anonymkode: c326c...574 Helt utrolig at du ikke så lenge over. 😫 Snakk med lege/jordmor/sykehuset om det å få ett til barn. Anonymkode: 89eba...293
Anonym bruker Skrevet 17. september 2020 #20 Skrevet 17. september 2020 På 10.7.2020 den 3.14, Anonym bruker skrev: Helt utrolig at du ikke så lenge over. 😫 Snakk med lege/jordmor/sykehuset om det å få ett til barn. Anonymkode: 89eba...293 Er det ikke greit å høre om andres erfari ger rundt dette? Anonymkode: c326c...574
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå