Gå til innhold

Er dette det mest intelligente innlegg du har lest noensinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og leser et innlegg i Nordlys nå, og må bare spørre om dere synes dette er det mest intelligente innlegg dere har lest noensinne?

Jeg siterer bare kort:

Når ytterliggående krefter som de såkalte antirasistene forsøker å definere alt som rasisme, da kjenner ikke vanlige folk seg igjen.
...
De mest ekstreme deler ut «rasismekort» i øst og vest til alle de ikke liker meningene til.
...
Deres fremferd er faktisk litt skremmende. Den har nemlig flere slående likheter med IS. Ingen får ha andre meninger enn dere.

https://nordnorskdebatt.no/article/nei-mer-antirasisme

Anonymkode: af92d...536

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Intelligente innlegg pleier å ha nyanser. Her var det veldig ensidig. 

Anonymkode: 2ea2a...a1e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Intelligente innlegg pleier å ha nyanser. Her var det veldig ensidig. 

Men han nyanserer det litt.

Demonstrasjonene mot politivolden, og de svartes situasjon, hadde vært helt på sin plass om ikke pandemien med COVID-19 hadde rammet oss.

Skrevet

Nei, det er veldig langt fra det mest intelligente jeg har lest.

Anonymkode: 517e9...e1c

Skrevet

Om ikkje det smarteste, så veldig riktig i mine ører. 

Anonymkode: 260b3...484

Skrevet

Synes forresten at denne er veldig intelligent skrevet. 

En liten historie om skattelette:
10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen
blir 1.000 kr. Regningen delas på samma måte som man betaler skatt :
- De fire første (de fattigste) betaler ingenting
- Den 5. betaler 10 kr
- Den 6. betaler 30 kr
- Den 7. 70 kr
- Den 8. 120 kr
- Den 9. 180 kr
- Den 10. personen (den rikaste) betaler 590 kr

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteigeren:
- "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover"
En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.
De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons regning proposjonelt . Han rekner så ut hva hver person skal betale.
Resultatet blir
- at nå får til og med den 5.personen spise gratis.
- Den 6. må betale 20 kr,
- den 7. betaler 50,
- den 8. betaler 90,
- den 9. betale 120 kr
og til slutt
- den 10, som nå betaler 520 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.
"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr " sier 6.personen og peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr"
"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen.
-"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7. i forbannelse
-"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis) "vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike"

De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.

Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.

..De mangler 520 kroner.....

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- Den 5. betaler 10 kr
- Den 6. betaler 30 kr
- Den 7. 70 kr
- Den 8. 120 kr
- Den 9. 180 kr

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteigeren:
- "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover"
En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.
De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons regning proposjonelt . Han rekner så ut hva hver person skal betale.
Resultatet blir
- den 7. betaler 50,
- den 8. betaler 90,
- den 9. betale 120 kr
og til slutt

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.
"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr " sier 6.personen og peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr"
"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen.
-"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7. i forbannelse
-"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis) "vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike"

De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.

Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.

Det er omtrent det motsatte av intelligent, og helt tydelig skrevet av en som ikke forstår kompleksiteten av samfunnstrukturer. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er omtrent det motsatte av intelligent, og helt tydelig skrevet av en som ikke forstår kompleksiteten av samfunnstrukturer. 

Javel? Korfor meiner du det? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Javel? Korfor meiner du det? 

Verdier oppstår ikke av tomme luften. De skapes av arbeiderne. For at de på toppen skal kunne skumme så mye verdier som de gjør, må de ta disse verdiene et sted fra. Disse tar de fra arbeiderne.

Verdiene er fortsatt der, være seg vi har noen på toppen som skummer de eller ikke.

Anonymkode: 83702...3be

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verdier oppstår ikke av tomme luften. De skapes av arbeiderne. For at de på toppen skal kunne skumme så mye verdier som de gjør, må de ta disse verdiene et sted fra. Disse tar de fra arbeiderne.

Verdiene er fortsatt der, være seg vi har noen på toppen som skummer de eller ikke.

Så hvis jeg forstår deg riktig nå så sier du at tar en stor konserneier og pakker sakene sine og forsvinner. Så vil arbeiderne stå igjen å ha en verdi? Hvor kommer denne verdien fra hvis konsernet er borte? 

Anonymkode: 9cd24...54e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis jeg forstår deg riktig nå så sier du at tar en stor konserneier og pakker sakene sine og forsvinner. Så vil arbeiderne stå igjen å ha en verdi? Hvor kommer denne verdien fra hvis konsernet er borte? 

Du forstår meg ikke riktig. Ikke er du den jeg svarte heller. Den jeg svarte skrev på skjønn nynorsk.

Men for å imøtegå den grunnløse anklagen din, en trenger ikke en enslig eier på toppen for at en bedrift skal kunne gå rundt. De ansatte kan eie bedriften de selv er ansatt i. Det heter kooperativ. Det finnes en rekke slike bedrifter både her i Norge og i verden ellers, og de går strålende. Trass i at der ikke er noen på toppen som skummer alle verdiene som arbeiderne skaper.

Skrevet

Eksempel på kooperativ, der ingen skummer fløten og alle verdier går til de som skaper verdiene:

Skrevet

Det mest intelligente innlegget noensinne, og dette er det du hoster opp? Skuffa! 

Svaret er altså nei. Big fat no. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

- Den 5. betaler 10 kr
- Den 6. betaler 30 kr
- Den 7. 70 kr
- Den 8. 120 kr
- Den 9. 180 kr

Resultatet blir
- den 7. betaler 50,
- den 8. betaler 90,
- den 9. betale 120 kr
og til slutt

Det var da utrolig teit av dem å bestille til 10 når de bare var 9?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sitter og leser et innlegg i Nordlys nå, og må bare spørre om dere synes dette er det mest intelligente innlegg dere har lest noensinne?

Jeg siterer bare kort:

Når ytterliggående krefter som de såkalte antirasistene forsøker å definere alt som rasisme, da kjenner ikke vanlige folk seg igjen.
...
De mest ekstreme deler ut «rasismekort» i øst og vest til alle de ikke liker meningene til.
...
Deres fremferd er faktisk litt skremmende. Den har nemlig flere slående likheter med IS. Ingen får ha andre meninger enn dere.

https://nordnorskdebatt.no/article/nei-mer-antirasisme

Nei, dette er ikke på noen måte det mest intelligente jeg har lest. Skogheim er ellers beryktet i avisspaltene nordpå. Det er hans  personlige vendetta han bedriver her, og det har han gjort i 25 år alt. Han skriver til lokalavisene også og beklager seg. Mannen er jo gjennomført rasist selv, men tåler ikke høre det.

Anonymkode: 5c7fb...a86

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Konsernet kan da gjerne være borte, så lenge naturressursene eies av fellesskapet og produksjonsmidlene eies av arbeiderne. De rike driver ikke og gjør oss tjenester, hvis det er det du tror... 🙄

Anonymkode: 5c7fb...a86

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår meg ikke riktig. Ikke er du den jeg svarte heller. Den jeg svarte skrev på skjønn nynorsk.

Men for å imøtegå den grunnløse anklagen din, en trenger ikke en enslig eier på toppen for at en bedrift skal kunne gå rundt. De ansatte kan eie bedriften de selv er ansatt i. Det heter kooperativ. Det finnes en rekke slike bedrifter både her i Norge og i verden ellers, og de går strålende. Trass i at der ikke er noen på toppen som skummer alle verdiene som arbeiderne skaper.

Voldsomt så aggressiv man skulle være på en mandag da 😂😂😂

Skrevet

Han er et lite fenomen i nord, den gamle Frp-politikeren. Nå er han på Samlingslista, tror jeg, men ikke blitt noe smartere av den grunn 

Anonymkode: b35df...99f

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Voldsomt så aggressiv man skulle være på en mandag da 😂😂😂

Har du satt av i kalenderen de dager du er glad, sint, lei deg, aggressiv, snill, på? 🤔

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du satt av i kalenderen de dager du er glad, sint, lei deg, aggressiv, snill, på? 🤔

Indirekte så kan nok jeg svare ja på det spørsmålet da jeg har oversikt over syklusen min i kalenderen. Dette pga jeg har litt problemer med PMS og humørsvingninger. 

Anbefaler foresten å følge med på slike ting. For er man bevist det er det lettere å unngå å hugge hodet av intetanende de dagene man er aggressiv 😁

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Indirekte så kan nok jeg svare ja på det spørsmålet da jeg har oversikt over syklusen min i kalenderen. Dette pga jeg har litt problemer med PMS og humørsvingninger. 

Anbefaler foresten å følge med på slike ting. For er man bevist det er det lettere å unngå å hugge hodet av intetanende de dagene man er aggressiv 😁

Får du mansen? Jeg synes du alltid virker så aggressiv og sint, hus-incellen.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får du mansen? Jeg synes du alltid virker så aggressiv og sint, hus-incellen.

Her tror jeg nok du blander meg med noen andre😊 Dessuten må jeg innrømme at jeg finner det ganske underholdende at du kaller mine innlegg her aggressive og sinte 😂 Men, på seg selv kjenner man andre sies det 😁

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tror jeg nok du blander meg med noen andre😊 Dessuten må jeg innrømme at jeg finner det ganske underholdende at du kaller mine innlegg her aggressive og sinte 😂 Men, på seg selv kjenner man andre sies det 😁

Nei, jeg er ganske sikker på at jeg tar rett. Flott at du klarer å underholde deg selv, for du er den eneste som har kalt noen sine innlegg noe som helst. Men som du sier, på deg selv kjenner du (ikke) andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...