Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg å legge en plan for mat en dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil spise variert, men har ingen problem å følge samme plan i flere måneder. Nå spiser jeg havregrøt til frokost, to knekkebrød, ris og kylling, så middag, etter det en til bolle med havregrøt før trening så to knekkebrød med leverpostei og en banan før seng. Men sliter ganske mye med magen, så lurer på om jeg rett og slett får alt for mye fiber i meg? 

Vil spise sunt men trenger ikke være 100% sunt. Tanken var å kutte mest mulig gluten og sukker fordi jeg sliter mye med angst og depresjoner, men nå sliter jeg med magen også blir angsten dessverre sterkere. Men føler meg bedre etter å ha kuttet sukker i hvertfall. Får ikke panikkanfall lengre. 

Anonymkode: fae6e...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager meg store boller med salat (f.eks. ulike typer salat, agurk, paprika, gulrot, løk som en basis, og så tilføyer jeg andre ting alt etter lyst og humør - kan også steke squash, brokkoli, sopp, asparges eller annet, kjøle ned og ha oppi salaten), og så spiser jeg salat + en god proteinkilde (egg, kjøtt, fisk) til og gode typer fett (f.eks. olivenolje, rapsolje). Lager meg gjerne majones og majonesdressinger selv, googler du så finner du en del. Men lager meg også andre salater, har ofte to ulike stående i kjøleskapet, f.eks. kålsalat, salat med gulrot/eple/løk, salat med kålrabi/eple/løk, rødkål/eple/hvitløk/grønn paprika. Lager alltid store porsjoner slik at jeg har to-tre dager, og at jeg alltid har noe som er lettvint å ta når jeg er sulten.

Av middag bruker jeg alltid masse grønnsaker. Grønnsaker er basisen, enten de er kokt, stekt eller ovnsbakte. Så har jeg igjen gode proteinkilder til, kjøtt eller fisk (tåler du bønner o.l. kan du bruke det også, men det tåler jeg dårlig). Og igjen, gode typer oljer/fett.

Jeg lager ofte pålegg selv, f.eks. tunfisk eller eggesalat, lager meg omeletter, eggerøre og annet, da har jeg tilbehør til salat, og alltid enkelt å ta frem.

Jeg forsøker å være bevisst på å variere, har i perioder en greie med at jeg hver uke eller annenhver uke er bevisst på å bruke en type grønnsak som jeg ellers ikke bruker så ofte, f.eks. artisjokk, squash i andre farger enn grønn, sopp, blå poteter.. hva som helst, bare noe som jeg ellers ikke bruker så ofte. For meg er det viktig for å føle litt mer spenning med maten. Tester ut ulike konsistenser og krydder/smaker.

Og så bruker jeg noe bær, litt nøtter og mørk sjokolade i tillegg.

Jeg tåler ikke melkeprodukter (har melkeallergi, men hovedsymptomet mitt på melk er faktisk forstoppelse og aller først depresjon). Men om du tåler melkeprodukter så er det jo enda enklere, da kan du bruke yoghurt, rømme, fløte og har plutselig langt flere muligheter.

Anonymkode: 19b8a...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager nesten alltid såpass mye middag at jeg også har til dagen etter, og da blir det gjerne lunsj sammen med litt salat.

Noen ganger lager jeg såpass mye middag at jeg i tillegg fryser ned en eller flere porsjoner slik at jeg kan ha noe lettvint og sunt i fryseren også.

Anonymkode: 19b8a...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...