Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 Har et "donorbarn" som driver å maser om å få ta MyHeritage test, siden søskenbarna har fått lov. Er ingen motstander av det selvsagt, men tenker det blir litt rart for den biologiske familien på farssiden hvis de ser at så nære "barn" plutselig dukker opp i slektstreet, det er jo ikke alle som sier at de har donert osv. Har ingen planer om å kontakte donorens familie, eller donoren selv, tar testen kun for å få vite prosentvis etnisitet. Bør jeg si ja eller nei til dette? Anonymkode: a55ae...616
KatrinesMammaBruker Skrevet 5. juli 2020 #2 Skrevet 5. juli 2020 Jeg hadde sagt nei. Mine barn får heller ikke ta MyHeritage, du må være gammel nok til å vite hva du sier ja til. De får ta valget selv når de blir eldre på om de vil sende en bit av dna-et sitt til utlandet eller ikke, tenker jeg i såfall 🙂
Optatium Skrevet 5. juli 2020 #3 Skrevet 5. juli 2020 Ingen av mine donorbarn får lov til dette før de er konfirmert omtrent. Avhengig av modenhet tenker jeg det er en fin alder å begynne å se etter svar om man ønsker.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 Mine barn er ikke donorbarn og jeg vet med 100% sikkerhet at mannen er faren, men mine barn får ikke lov til å ta sånne tester likevel. Det er ikke noe leketøy. Anonymkode: d1e74...957
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 hadde sagt Ja, barnet har krav på og vite om fars familie Anonymkode: 775ff...1ec
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 Nei. Jeg synes personvern er pill råttent rundt dette. Av prinsipp nei. Anonymkode: 0674e...d5d
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2020 #7 Skrevet 6. juli 2020 Nei. Har vært flere saker der resultatet er upålitelig, personvern på avveise og uforsvarlig håndtering av DNA. Jeg ville aldri sendt fra meg DNA til et firma i utlandet. Barna mine ville heller ikke fått lov. Anonymkode: b89d8...35a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2020 #8 Skrevet 6. juli 2020 Jeg har små donorbarn, så det er er en stund til det er aktuelt. Men dette må de vente med til de har fylt 18. Det er faktisk ikke min beslutning å ta, men deres. Og da må de vente til de er gamle nok til å bestemme over seg selv. Anonymkode: c2009...a1b
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2020 #9 Skrevet 6. juli 2020 Jeg har ikke donorbarn, men mine får ikke sende DNA til utlandet før de er 18 år og bestemmer det selv. Har vært flere saker om personvernet der, og jeg tenker at vi ikke har noe behov for å sende slike opplysninger om oss selv til utlandet. Så svaret er nei. Anonymkode: d1d52...a34
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei. Har vært flere saker der resultatet er upålitelig, personvern på avveise og uforsvarlig håndtering av DNA. Jeg ville aldri sendt fra meg DNA til et firma i utlandet. Barna mine ville heller ikke fått lov. Anonymkode: b89d8...35a Samme mening her. Har ikke donorbarn, men ville ikke latt egne barn (eller oss voksne) sende inn DNA til Myherretage. Anonymkode: ed81f...67c
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #11 Skrevet 7. juli 2020 Ingen burde sende dna’et sitt til USA. Anonymkode: eb4d3...c85
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #12 Skrevet 7. juli 2020 Og derfor har man ikke donorbarn. Anonymkode: b1365...766
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #13 Skrevet 7. juli 2020 Man burde ikke sende dna til slike steder. Men, barn som vokser opp uten å vite hvem foreldrene er mangler jo en stor bit av seg selv. Tragisk at de må jakte etter det på denne måten😢 Anonymkode: cb102...97a
Optatium Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Man burde ikke sende dna til slike steder. Men, barn som vokser opp uten å vite hvem foreldrene er mangler jo en stor bit av seg selv. Tragisk at de må jakte etter det på denne måten😢 Anonymkode: cb102...97a "vanlige" donorbarn må ikke jakte altså, de får opplyst sin donor når de blir 18.
Optatium Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Og derfor har man ikke donorbarn. Anonymkode: b1365...766 Har du hørt sånt tøys.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 2 minutter siden, Optatium skrev: Har du hørt sånt tøys. Får du ikke barn så får du ikke barn. Ingen moral i å kjøpe seg noen som ikke får en far. Eller risikerer å gifte seg med egne søsken. Anonymkode: b1365...766
Optatium Skrevet 7. juli 2020 #17 Skrevet 7. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Får du ikke barn så får du ikke barn. Ingen moral i å kjøpe seg noen som ikke får en far. Eller risikerer å gifte seg med egne søsken. Anonymkode: b1365...766 Du har så dumme argumenter at jeg ikke gidder å diskutere meg deg. Jeg syns det er bedre å vokse opp i et ordentlig hjem, enn med noen som er så lavmål som deg.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2020 #18 Skrevet 7. juli 2020 3 minutter siden, Optatium skrev: Du har så dumme argumenter at jeg ikke gidder å diskutere meg deg. Jeg syns det er bedre å vokse opp i et ordentlig hjem, enn med noen som er så lavmål som deg. Hva mener du rettferdiggjør kjøp av sæd eller egg? Å late som man er familie? Anonymkode: b1365...766
prekæs Skrevet 7. juli 2020 #19 Skrevet 7. juli 2020 Ved å sende inn dna til MH, er det ikke vanskelig å finne langt verre ting. Man kan finne godt gjemte familiehemmeligheter, tragedier, bortadopterte nære slektninger og at de man trodde var foreldrene ikke er det. Man sender nemlig inn dna fra hele familien sin ved å sende inn sitt eget. Det er ganske skummel og rart at det er lov egentlig.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 På 6.7.2020 den 9.22, Anonym bruker skrev: Nei. Jeg synes personvern er pill råttent rundt dette. Av prinsipp nei. Anonymkode: 0674e...d5d Dette. Og det gjelder barn med kjent far også. At man kan få vite om prosentvis etnisk opphav er dessuten bare en bløff. Har u aldri lurt på hva som er sammenligningsgrunnlaget når testen sier at du f eks har 78% nordisk og 22% baltisk? Da må de jo sammenligne ditt blod med noen som har garantert kun nordisk og garantert kun baltisk, ikke sant, og hvor finner de dem...? Anonymkode: 023e1...2e7
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #21 Skrevet 8. juli 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Man burde ikke sende dna til slike steder. Men, barn som vokser opp uten å vite hvem foreldrene er mangler jo en stor bit av seg selv. Tragisk at de må jakte etter det på denne måten😢 Anonymkode: cb102...97a Det gjelder vel i mye større grad adopterte barn, i så fall 🙄 Anonymkode: 023e1...2e7
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #22 Skrevet 8. juli 2020 13 timer siden, Optatium skrev: "vanlige" donorbarn må ikke jakte altså, de får opplyst sin donor når de blir 18. Det er jo litt sent? Faren og familien der kan jo være borte innen da? Anonymkode: cb102...97a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #23 Skrevet 8. juli 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjelder vel i mye større grad adopterte barn, i så fall 🙄 Anonymkode: 023e1...2e7 Ja, men adopterte barn adopteres bort fordi de allerede finnes og trenger familie. Donorbarn lages med overlegg uten kjent opphav. Rimelig stor forskjell der altså.. Anonymkode: cb102...97a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2020 #24 Skrevet 8. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, men adopterte barn adopteres bort fordi de allerede finnes og trenger familie. Donorbarn lages med overlegg uten kjent opphav. Rimelig stor forskjell der altså.. Anonymkode: cb102...97a For barnet er forskjellen mindre enn for din påståtte moral, du... og donorbarn er som oftest mors genetiske avkom. Det har til alle tider eksistert barn uten kjent far. Anonymkode: 023e1...2e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå