Gå til innhold

Låne leker til venner som er uforsiktige


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna til et vennepar som vi er mye sammen med i ferier og ellers er så utrolig uforsiktige og voldsomme.. Jeg prøver å lære datteren min at det er fint å låne bort ting, men samtidig er jeg så utrolig lei av å måtte kjøpe nytt hele tiden.. Dette er ikke veldig dyre leker, men f.eks hov, badedyr, spill osv. Leker som vi egentlig kan ha i minst en sesong og gjerne flere, uten at de ødelegges, men som er ødelagt etter en ettermiddag med dem... 

Hva hadde dere gjort? La dem låne og måtte kjøpe nytt eller si til datteren min at akkurat denne trenger du ikke låne bort.. føler det siste blir feil og at de kommer til å syns hun er egoistisk, men jeg er så lei. Hjelp meg å komme med deres kloke løsninger.

Anonymkode: 197dc...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Barna til et vennepar som vi er mye sammen med i ferier og ellers er så utrolig uforsiktige og voldsomme.. Jeg prøver å lære datteren min at det er fint å låne bort ting, men samtidig er jeg så utrolig lei av å måtte kjøpe nytt hele tiden.. Dette er ikke veldig dyre leker, men f.eks hov, badedyr, spill osv. Leker som vi egentlig kan ha i minst en sesong og gjerne flere, uten at de ødelegges, men som er ødelagt etter en ettermiddag med dem... 

Hva hadde dere gjort? La dem låne og måtte kjøpe nytt eller si til datteren min at akkurat denne trenger du ikke låne bort.. føler det siste blir feil og at de kommer til å syns hun er egoistisk, men jeg er så lei. Hjelp meg å komme med deres kloke løsninger.

Anonymkode: 197dc...192

Ungene er 5 og 6 år om det er av betydning.

Anonymkode: 197dc...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem hadde jeg aldri tilbrakt ferie med. Ungene ødelegger fortløpende og foreldrene erstatter ikke øyeblikkelig? Jeg har droppa venner over mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et og annet uhell ville jeg latt gå, men når de er så uforsiktige, da må nesten foreldrene deres følge dem opp, lære dem å være forsiktige. Og om foreldrene ikke gjør det, da ville jeg gjort det, hadde ikke bare sittet og snakket med foreldrene mens barna deres ødela leker. Og jeg hadde glatt sagt det også "Ole og Kari" må lære seg å bli mer forsiktig, for nå har datteren vår fått ødelagt så mange av lekene sine fordi "Ole og Kari" ikke vet hvordan de skal være forsiktig. Dette er bevisstgjøring, noe de må lære, og da må foreldre delta i leken, i det minste veilede fra siden, inntil ungene har lært seg dette. Hvis ikke risikerer de jo å bli utestengt av andre barn fordi andre, både barn og foreldre, blir lei av å alltid få ting ødelagt.

Men jeg hadde heller ikke hatt så vanskelig for å be dem om å kjøpe nye leker og sagt hvor vi hadde kjøpt dem og bedt dem ta med nye dagen etter, og huske å kjøpe til deres egne barn også...

Anonymkode: a64a9...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånne unger. De ødelegger over en lav sko. Ikke bare leker, men alt de tar i. Kun fordi de er uforsiktige, tenker seg ikke om, skulle bare osv. Vi har slutta å kjøpe nytt til dem. Ødelegger de venners leker (som er casen i hi) kjøper vi selvsagt nytt om vi får rede på det. Våre barn har sikkert ødelagt mye mer enn vi vet om, men er vanskelig å gjøre noe med det vi ikke vet. Vi blir hjemme denne sommeren. Har sagt vi må bruke feriepengene på alt som må fikses. Kjipt, men vi står inne for det. (De får turer i nærområdet og overnattinger, men ikke den store tiltenkte ferien). Og det er helt innafor å si nei til å låne bort! Barn mangler i stor grad evnen til å se verdien i og ta vare på, og det er lov å fortelle dem at "desverre, denne/dette er vi litt redde for" eller noe i den duren. 

Anonymkode: 86aba...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vå måtte tilslutt avtale å kun møtes utendørs med et vennepar av oss som har uforsiktige og over snittet aktive barn. Dette etter at ene ungen hadde knust et glassbord og lagd hull i gipsvegger etter ekstrem røff lek med en lekelastebil i stua. Både leken og veggen ble ødelagt. Da satt foreldrene bare å beundrer ungen sin som lekte og vi måtte stoppe han i å rasere mer. Siste gang de kom på besøk låste vi leker inne på barnerommene og sa at vi var redde mer skulle bli ødelagt, så de fikk leke ute. Da lagde ungen hull i nettet på den helt nye trampolina vår med en pinne. Flerret opp alt. Etter det har vi kun møttes ute i skogen og hyppigheten på treffene har dabbet kraftig. Det sier så mye om folk som velger total fri oppdragelse at vi ikke lenger orket foreldrene heller. 

Anonymkode: 827b3...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vå måtte tilslutt avtale å kun møtes utendørs med et vennepar av oss som har uforsiktige og over snittet aktive barn. Dette etter at ene ungen hadde knust et glassbord og lagd hull i gipsvegger etter ekstrem røff lek med en lekelastebil i stua. Både leken og veggen ble ødelagt. Da satt foreldrene bare å beundrer ungen sin som lekte og vi måtte stoppe han i å rasere mer. Siste gang de kom på besøk låste vi leker inne på barnerommene og sa at vi var redde mer skulle bli ødelagt, så de fikk leke ute. Da lagde ungen hull i nettet på den helt nye trampolina vår med en pinne. Flerret opp alt. Etter det har vi kun møttes ute i skogen og hyppigheten på treffene har dabbet kraftig. Det sier så mye om folk som velger total fri oppdragelse at vi ikke lenger orket foreldrene heller. 

Anonymkode: 827b3...e1b

Herregud😳😳 det er jo helt villt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vå måtte tilslutt avtale å kun møtes utendørs med et vennepar av oss som har uforsiktige og over snittet aktive barn. Dette etter at ene ungen hadde knust et glassbord og lagd hull i gipsvegger etter ekstrem røff lek med en lekelastebil i stua. Både leken og veggen ble ødelagt. Da satt foreldrene bare å beundrer ungen sin som lekte og vi måtte stoppe han i å rasere mer. Siste gang de kom på besøk låste vi leker inne på barnerommene og sa at vi var redde mer skulle bli ødelagt, så de fikk leke ute. Da lagde ungen hull i nettet på den helt nye trampolina vår med en pinne. Flerret opp alt. Etter det har vi kun møttes ute i skogen og hyppigheten på treffene har dabbet kraftig. Det sier så mye om folk som velger total fri oppdragelse at vi ikke lenger orket foreldrene heller. 

Anonymkode: 827b3...e1b

Det du beskriver her er jo faktisk omsorgssvikt fra dette foreldreparets side!

Anonymkode: a64a9...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også noen slike bekjente. Jeg har ofte ryddet vekk leker, ting og tang før de kommer, noe ungene også startet med når de var store nok. Mine unger har nesten ikke ødelagt noen av sine leker, uansett hvor mye de har blitt lekt med, såde syns det har vært veldig trist når andre kommer og ødlegger de nesten bare av å se på de. Vi har nok av leker, så vi kangler ikke leker som tåler ting. 
 

Mine tantebarn er også slik som ødlegger, ikke like mye som noen andre, men ting blir rydda vekk der også. Min søster vet om det, så om vi har glemt å rydde vekk noe på hytta gjør hun det. Han ene er skikkelig snoker, så han sporer opp alt. Vi har ett skap på mine foreldres soverom som ingen får gå i, der oppbevares ting som skal holdes unna disse ungene. Eneste stedet som han ikke tørr snoke i. (Vi prøvde å låse døra til vårt soverom en stund, men det fungerte ikke det heller. Selv om han ikke brukte eller tok ting, så snoka han. Nesten helt besatt når han var liten, han har bedret seg heldigvis. Vært praktisk også, for når vi har forlagt ting eller ikke husker om vi har noe så er det bare å sette spirhunden på saken og saken blir løst på kort tid. Han kan også finne på å rydde når han snoker) 

Anonymkode: 55a8c...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Herregud😳😳 det er jo helt villt!!

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vå måtte tilslutt avtale å kun møtes utendørs med et vennepar av oss som har uforsiktige og over snittet aktive barn. Dette etter at ene ungen hadde knust et glassbord og lagd hull i gipsvegger etter ekstrem røff lek med en lekelastebil i stua. Både leken og veggen ble ødelagt. Da satt foreldrene bare å beundrer ungen sin som lekte og vi måtte stoppe han i å rasere mer. Siste gang de kom på besøk låste vi leker inne på barnerommene og sa at vi var redde mer skulle bli ødelagt, så de fikk leke ute. Da lagde ungen hull i nettet på den helt nye trampolina vår med en pinne. Flerret opp alt. Etter det har vi kun møttes ute i skogen og hyppigheten på treffene har dabbet kraftig. Det sier så mye om folk som velger total fri oppdragelse at vi ikke lenger orket foreldrene heller. 

Anonymkode: 827b3...e1b

Å herrefred😮 Som om eg skulle skrevet om min søster og mann og deres 3 barn. Ungene  var villdyr, i tillegg hadde det ene barnet ubehandlet ADHD , så alt og alle ble skambanket med det han fikk tak i. Vi måtte bare kutte kontakten tvert for ungene her var nesten redd søskenbarna sine. Der var det helt fri barneoppdragelse og var man så uheldig å kjefte på de, så fikk man  så hatten passet og vel så det. 

Anonymkode: 01766...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker ikke foreldrene å stoppe/ veilede barna når de er så voldsomme at lekene blir ødelagt? Tilbyr ikke foreldrene seg å erstatte ting som barna deres ødelegger?

Da hadde jeg sluttet helt å feriere sammen med dem, og jeg hadde sluttet å be dem hjem til oss. Jeg hadde vært helt ærlig om årsaken og fortalt dem at jeg var lei av at barna deres ødela så mange leker, og at de aldri tilbød seg å erstatte noe. Så hadde jeg vel lagt til noe om at jeg rett og slett ikke hadde råd til å drive å kjøpe nye leker hver gang vi hadde hatt besøk av eller vært sammen med dem. 

Så fikk de bli så fornærmet de bare ville, men jeg tenker også at den som tør å si fra gjør dem en tjeneste. På sikt kan det blir utrolig mange som trekker seg unna dem på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke foreldrene erstatte lekene da? Vi har tre som er forsiktige og en som ødelegger alt mulig (ikke med vilje), men vi erstatter jo selvfølgelig noe om det er andre sine ting.

Anonymkode: c3506...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Anonym bruker said:

Barna til et vennepar som vi er mye sammen med i ferier og ellers er så utrolig uforsiktige og voldsomme.. Jeg prøver å lære datteren min at det er fint å låne bort ting, men samtidig er jeg så utrolig lei av å måtte kjøpe nytt hele tiden.. Dette er ikke veldig dyre leker, men f.eks hov, badedyr, spill osv. Leker som vi egentlig kan ha i minst en sesong og gjerne flere, uten at de ødelegges, men som er ødelagt etter en ettermiddag med dem... 

Hva hadde dere gjort? La dem låne og måtte kjøpe nytt eller si til datteren min at akkurat denne trenger du ikke låne bort.. føler det siste blir feil og at de kommer til å syns hun er egoistisk, men jeg er så lei. Hjelp meg å komme med deres kloke løsninger.

Anonymkode: 197dc...192

synes du er hysterisk jeg

Anonymkode: 08422...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Låner du bort til venner som mister eller ødelegger ting? Ikke? Da burde du ikke forvente dette av barna dine heller. Hva lærer de egentlig av at du tvinger dem til å låne bort til venner som ødelegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

synes du er hysterisk jeg

Anonymkode: 08422...cfb

Hysterisk, faktisk. På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere beholde noe av det som de har ødelagt til neste gang de kommer så kan de jo få det. F.eks en hov som kun er halvparten så lang fordi de knakk den sist gang? Eller en bøtte med sprekk siden de tråkket på den sist gang. Klager foreldrene eller ungene på de så kan du jo si at du kjøpte nytt sist gang dette ble ødelagt, men at du er redd de skal ødelegge det igjen. 

Anonymkode: 60fad...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig skal ikke ungene måtte låne bort lekene sine til de som ødelegger, og det er helt greit å lære dem. Akkurat som de etterhvert må lære å ikke låne bort noe til de som ikke leverer tilbake igjen, ikke låne penger til de som ikke betaler osv.

Da jeg var barn hadde vi av og til besøk av noen venner av foreldrene mine. De hadde to sønner som rasa gjennom alt som to tornadoer og ødela det meste i sin voldsomme lek. De ble gjerne sent ut for å leke med oss. Jeg og søsknene mine lærte fort å gjemme ting vi likte og ville ha, og ikke reint sjelden gjemte vi oss selv også, for det var ikke noen ålreit lek. Jeg ville vært litt obs på om HI sine barn og disse som ødelegger faktisk leker fint sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...