Gå til innhold

Burde vi hjelpe til?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er akkurat ferdig med å pusse opp halve huset under korona-nedstengingen. Vi fikk jo selvsagt ingen hjelp i den perioden, men hadde nok ikke spurt heller uansett. Vi har, som alle andre, hatt en veldig travel tid med hjemmeundervisning og hjemmekontor i tillegg. 

Nå holder min søster og mannen på med oppussing, og noe uforutsett har skjedd slik at de får det mer stress. Jeg føler på at vi burde hjelpe til, men jeg har gledet meg så enormt til ferien og er mildt sagt drittlei av oppussing. De har heller ingen barn. Men likevel. Jeg har dårlig samvittighet. Burde jeg melde meg til tjeneste, i stedet for å slappe av med ungene i ferien?

Anonymkode: 7a714...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Oppussing klarer folk sjølv. Evt. spør ein etter hjelp til ting utenom det vanlige. (tunge løft, der en må rådspør e.l.) Tenker ein at en skal få hjelp til slike ting, må ein sjølv tilby seg å hjelpe når andre holder på med tilsvarande. 

Ikkje tenk på det engang. Kvar sin gang å holde på med kjedelig oppussing. 

Anonymkode: 41620...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt av en helg til intenst arbeid. Man får gjort mye på en helg (eller 2-3 hele dager) når man er mange som jobber sammen. Ofte blir man også mer effektiv når tiden er begrenset. 

Anonymkode: 66f58...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville satt av en helg til intenst arbeid. Man får gjort mye på en helg (eller 2-3 hele dager) når man er mange som jobber sammen. Ofte blir man også mer effektiv når tiden er begrenset. 

Anonymkode: 66f58...ebc

Det burde jeg sikkert.. men vi drar vekk for en uke neste helg. Så det er sikkert denne uken de trenger hjelp. Jeg tror rett og slett jeg ikke orker 🙈

Anonymkode: 7a714...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke gjort. De kan leie hjelp hvis de trenger. Vi spør aldri venner om hjelp til oppussing, blir heller aldri spurt. Vi er voksne og har økonomi til å ordne sånt selv. 

Anonymkode: db5cd...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De forventer sikkert ikke hjelp. For de har vel heller ikke spurt? Om man velger å pusse opp må man ikke ta på seg mer av gangen enn man selv kan klare. Men som en ovenfor her skriver, om det eks er løft  man selv ikke kan klare alene så kan man spørre om hjelp, men ikke til selve det som tar tid, det bør man ha beregnet å klare selv

Anonymkode: 4b5db...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De forventer sikkert ikke hjelp. For de har vel heller ikke spurt? Om man velger å pusse opp må man ikke ta på seg mer av gangen enn man selv kan klare. Men som en ovenfor her skriver, om det eks er løft  man selv ikke kan klare alene så kan man spørre om hjelp, men ikke til selve det som tar tid, det bør man ha beregnet å klare selv

Anonymkode: 4b5db...d2f

Nei, de har ikke spurt.. men de ville jo sikkert satt pris på hjelp. Men likevel... Jeg trenger denne ferien!

HI

Anonymkode: 7a714...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva det uforutsette er. Om mannen har brukket en arm eller søstra di har fått prolaps og de må være ferdige med et eller annet før håndverkerne kommer, så hadde jeg hjulpet til.  Om det uforutsette er at de fant ut at de skulle ta en weekend på fjellet og så ikke rekker å bli ferdige, så hadde jeg ikke giddet. Om du hjelper til 6-7 timer en dag, så koster det deg veldig lite, men vil hjelpe dem masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det kommer an på hva det uforutsette er. Om mannen har brukket en arm eller søstra di har fått prolaps og de må være ferdige med et eller annet før håndverkerne kommer, så hadde jeg hjulpet til.  Om det uforutsette er at de fant ut at de skulle ta en weekend på fjellet og så ikke rekker å bli ferdige, så hadde jeg ikke giddet. Om du hjelper til 6-7 timer en dag, så koster det deg veldig lite, men vil hjelpe dem masse. 

Enig i den. Har selv opplevd at mann og ene barnet ble skikkelig syke midt i overtakelse av nytt hus. At min pappa og svigerfar hjalp til den dagen, var virkelig gull verdt. 
 

Vi har både bygd hus og pusset opp, ville aldri forventet eller lagt inn i timeplanen at andre skal droppe en ferie de trenger for å bistå oss med det. 

Anonymkode: a78bd...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppussing er en personlig sak, kan ikke skjønne hvorfor mange forventer at venner og familie skal hjelpe til. Jeg hater slikt arbeid, og skal jeg bruke tid på det skal det være hjemme hos meg selv.

Anonymkode: 1efb1...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det kommer an på hva det uforutsette er. Om mannen har brukket en arm eller søstra di har fått prolaps og de må være ferdige med et eller annet før håndverkerne kommer, så hadde jeg hjulpet til.  Om det uforutsette er at de fant ut at de skulle ta en weekend på fjellet og så ikke rekker å bli ferdige, så hadde jeg ikke giddet. Om du hjelper til 6-7 timer en dag, så koster det deg veldig lite, men vil hjelpe dem masse. 

Søster min ble tilbakekalt til arbeid noen dager tidligere.

Anonymkode: 7a714...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søster min ble tilbakekalt til arbeid noen dager tidligere.

Anonymkode: 7a714...ca3

Det er ikke god nok grunn til at jeg hadde brukt ferien med barna på å rydde opp hos søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søster min ble tilbakekalt til arbeid noen dager tidligere.

Anonymkode: 7a714...ca3

Det er jo noe som er helt utenfor hennes kontroll. Om det de skal rekke å bli ferdige til er viktig, i og med at det blir stress, og ikke kan skyves på, så hadde ihvertfall jeg hjulpet søstra mi noen timer, og jeg er bombesikker på at søstra mi hadde hjulpet meg. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er jo noe som er helt utenfor hennes kontroll. Om det de skal rekke å bli ferdige til er viktig, i og med at det blir stress, og ikke kan skyves på, så hadde ihvertfall jeg hjulpet søstra mi noen timer, og jeg er bombesikker på at søstra mi hadde hjulpet meg. 

Ja, det er jo sant, det er overhodet ikke hennes skyld. Men jeg kjenner meg ganske sliten selv akkurat nå☹️ Men jo, jeg kan jo legge inn noen timer. Må bare mote meg opp først 😬

Anonymkode: 7a714...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hjelper dere hverandre ellers da? Passer hun barna dine ofte feks? Om hun har stilt opp masse for deg, så ville jeg hjulpet. Om ikke hadde jeg dratt på ferie med verdens beste samvittighet. 

Anonymkode: e505c...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvorfor det er stress. Ligger stresset i at de bare ønsker å bli ferdige, så nei, da kan de gjøre det på ettermiddager og helger. Det er ganske vanlig å pusse opp selv om man ikke har ferie. Er stresset at gulvet burde vært pigget og vegger revet før fagfolk skal starte, så ja, da hadde jeg bidratt. 

Anonymkode: 94d0f...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dere svarer litt forskjellig 🤔 Tror ikke de skal rekke noe, men de er slitne, selvsagt. De hjelper oss hvis vi spør, men det er ikke veldig ofte vi gjør det da. 

 

Hi

Anonymkode: 7a714...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun må tilbake på jobb før tiden er jo ikke noe hun kan kontrollere. Så da spørs det om dette forårsaker at de behøver hjelp Frode de skal rekke noe spesielt (feks noe som skal være ferdig før håndtverkerne kommer) eller om de bare generelt er stresset fordi hun ikke er tilgjengelig som planlagt. 

Anonymkode: 79ba0...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de har ikke spurt.. men de ville jo sikkert satt pris på hjelp. Men likevel... Jeg trenger denne ferien!

HI

Anonymkode: 7a714...ca3

Hvis de ikke har spurt og du ikke vil, hadde jeg ikke sagt noe. Dere hadde satt pris på hjelp dere også, men dere spurte ikke. Det samme gjelder dem. Nyt ferien med god samvittighet 😊

Anonymkode: 308ae...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...