Gå til innhold

Er deres store tenåring slik?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på snart 20 år. Hun gjør ikke et slag hjemme. Spør man om noe, er det som regel nei. Og om hun sier ja, så er hun påpasselig med å bemerke at det ikke egentlig passer eller at hun er veldig snill. Vi har hatt utallige diskusjoner på akkurat dette, uten å komme noen vei. Føler selv jeg er grei og har gitt av meg selv så det holder, og kanskje det er der feilen ligger. Hun er blitt for godt vant. Vi har prøvd i alle år å få henne til å utføre faste plikter, men det blir alltid så mye om og men. Vi har holdt på og holdt på, men vi blir slitne og sure av misnøyen over å måtte bidra. Det er enkle greie oppgaver som en liten unge kan klare, men hun gidder rett og slett ikke. Hva kan man gjøre? Hun flytter til høsten, så da tenker jeg det blir andre boller....

Anonymkode: da3a7...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en datter på snart 20 år. Hun gjør ikke et slag hjemme. Spør man om noe, er det som regel nei. Og om hun sier ja, så er hun påpasselig med å bemerke at det ikke egentlig passer eller at hun er veldig snill. Vi har hatt utallige diskusjoner på akkurat dette, uten å komme noen vei. Føler selv jeg er grei og har gitt av meg selv så det holder, og kanskje det er der feilen ligger. Hun er blitt for godt vant. Vi har prøvd i alle år å få henne til å utføre faste plikter, men det blir alltid så mye om og men. Vi har holdt på og holdt på, men vi blir slitne og sure av misnøyen over å måtte bidra. Det er enkle greie oppgaver som en liten unge kan klare, men hun gidder rett og slett ikke. Hva kan man gjøre? Hun flytter til høsten, så da tenker jeg det blir andre boller....

Anonymkode: da3a7...dcb

20 år, da er man voksen og burde oppføre seg deretter☺️Går hun skole?Jobb?Hun får nok en vekker hvis hun nå flytter bort.Ikke gjør henne denne bjørnetjenesten, blir veldig vanskelig når hun skal klare seg selv.Jeg tenker både med tanke på å forholde seg til andre mennesker og vise respekt og mulighet til jobb.

Anonymkode: 3d264...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en datter på snart 20 år. Hun gjør ikke et slag hjemme. Spør man om noe, er det som regel nei. Og om hun sier ja, så er hun påpasselig med å bemerke at det ikke egentlig passer eller at hun er veldig snill. Vi har hatt utallige diskusjoner på akkurat dette, uten å komme noen vei. Føler selv jeg er grei og har gitt av meg selv så det holder, og kanskje det er der feilen ligger. Hun er blitt for godt vant. Vi har prøvd i alle år å få henne til å utføre faste plikter, men det blir alltid så mye om og men. Vi har holdt på og holdt på, men vi blir slitne og sure av misnøyen over å måtte bidra. Det er enkle greie oppgaver som en liten unge kan klare, men hun gidder rett og slett ikke. Hva kan man gjøre? Hun flytter til høsten, så da tenker jeg det blir andre boller....

Anonymkode: da3a7...dcb

Ja, er sånn for det meste. Mest opptatt av seg selv og venner. Håper det blir bedre snart 

Anonymkode: 4279d...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

20 år, da er man voksen og burde oppføre seg deretter☺️Går hun skole?Jobb?Hun får nok en vekker hvis hun nå flytter bort.Ikke gjør henne denne bjørnetjenesten, blir veldig vanskelig når hun skal klare seg selv.Jeg tenker både med tanke på å forholde seg til andre mennesker og vise respekt og mulighet til jobb.

Anonymkode: 3d264...7c6

Hun har gått på skole, og jobber nå. Jeg har sagt at det er normalt at man utfører sine plikter hjemme, selv om man jobber. Hun mener hun er så sliten etter jobb, at hun har nok med det. Jeg sier at jeg også jobber fullt men holder hus og hjem og alt annet. Hun har ikke peiling🙄

Anonymkode: da3a7...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber hun? De som bor «på hotell» må betale for seg. Og dere gir henne selvsagt ikke en krone når hun ikke bidrar til fellesskapet?

Her bidrar alle, og har gjort det siden de var små. Henter posten, går med søppel, tømmer og fyller oppvaskmaskin, rydder egne rom, støvsuger, legger på plass klær, lager mat osv. (Og mine barn går på barneskolen). 
 

Anonymkode: 2fd03...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke er sterk nok til å klare både jobb og husarbeid må hun betale "hushjelpen".  Om dere er 3 personer i familien bør hun gjøre eller betale for 1/3 av hysarbeidet. Hvor lang tid tar atbeidet, inklusive handling, gressklipping, matlaging osv? 1,5 t pr dag? 300 kr pr time? Da blir det 150 kr om dagen, drøyt 1000 kr i uka.

Anonymkode: bab3a...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er 20 og 18, de fikk beskjed og hjelpe mer til med små søsken og huset eller betale 3500 for og bo hjemme, begge valgte og betale

Anonymkode: 0a1ed...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har en sønn på 17. Han klipper plen, måker snø, tar oppvaska, vasker sine egne (og våre) klær, lager mat, passer småsøsken. Han blir belønnet deretter. Med litt ekstra lommepenger, eller noe annet han ønsker seg.

Vi har alltid satt krav til både han og de andre barna våre. Fra de var små har vi tatt dem med på oppgaver i huset, og det har blitt en del av den daglige rutinen. Alle rydder etter seg, -helst uoppfordret, og man hjelper gjerne til når man blir spurt om noe. Selvfølgelig går det ikke alltid knirkefritt, -tenåringer er tross alt tenåringer.. 😉 Men at ei på 20 ikke hjelper til (uoppfordret) hjemme synes jeg er rart. Hun høres bortskjemt ut. Still krav!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2020 den 22.04, Anonym bruker skrev:

Jeg har en datter på snart 20 år. Hun gjør ikke et slag hjemme. Spør man om noe, er det som regel nei. Og om hun sier ja, så er hun påpasselig med å bemerke at det ikke egentlig passer eller at hun er veldig snill. Vi har hatt utallige diskusjoner på akkurat dette, uten å komme noen vei. Føler selv jeg er grei og har gitt av meg selv så det holder, og kanskje det er der feilen ligger. Hun er blitt for godt vant. Vi har prøvd i alle år å få henne til å utføre faste plikter, men det blir alltid så mye om og men. Vi har holdt på og holdt på, men vi blir slitne og sure av misnøyen over å måtte bidra. Det er enkle greie oppgaver som en liten unge kan klare, men hun gidder rett og slett ikke. Hva kan man gjøre? Hun flytter til høsten, så da tenker jeg det blir andre boller....

Anonymkode: da3a7...dcb

Nei, her har de plikter, ellers får de ikke ukepenger. De jeg snakker om nå er 10 og 13, men hun på 20 bor aleine. Men du gir vel henne ukelønn uansett, Ts? Men min 20 åring jobber å bor i sin egen leilighet. Du har en forvokst drittunge som er lat. Har hun jobb, bør hun betale for å bo hos dere til hun flytter. 

Anonymkode: 944e4...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos deg bestemmer du. Og det kan du informere om i en meget kald tone når hun sier nei til noe. En 20-åring som nektet å bidra ville ikke blitt invitert på middag ved mitt bord. 

Anonymkode: a866d...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...