Gå til innhold

Blir hverdagen bedre en annen plass? Hvordan har dere det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg veldig låst og alene her jeg bor. Vi bor i et hus i sprett bebyggelse. Vi kan gå til butikk. 2 matbutikker/frisør/bensinstasjon. Tar 25 minutter å gå. Hvis vi skal til et kjøpesenter må vi i bil. Ca 20 minutter... Det finnes ikke turområder/stier i gangavstand... jeg kunne ønske vi bodde i gangavstand til flere ting... f.eks. strand/kafé/kiosk/sentrum/rett og slett til mer liv. Hvordan bor dere? Trives dere? Blir det bedre av å flytte på seg? Eller hva tenker dere?

Anonymkode: 46d1e...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bodde i en liten dal 1,5 time unna familie og 1 time unna alt av butikker bortsett fra en liten nærbutikk. Jeg holdt seriøst på å klikke mot slutten, følte meg fysisk uvel. Vi flyttet "hjem" igjen, og jeg har det utrolig mye bedre nå. Er fortsatt rom for forbedringer, som at det er 20 min å gå til nærmeste butikk, men tar bare 2 min å kjøre og bare 15 min for å være midt i en by osv.

Anonymkode: b0908...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Briskeby i Oslo, trives kjempegodt, kommer aldri til å flytte 😊

Anonymkode: 14835...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i gangavstand (7-8 min) fra butikk, skole og fritidsaktiviteter for barna og i umiddelbar nærhet til strand, brygge, skog og natur. 10 min biltur til Tønsberg sentrum. Trives veldig godt. 

Anonymkode: e4010...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er det kanskje 500 m til havet, 600 m til nærmeste butikk, under 1 km til lysløyper og skog og 2.5 km til sentrum. 

Vi bor ved en middels stor kystby, 40.000 innbyggere i kommunen. 

Jeg trives veldig godt og kunne ikke tenke meg å bo "på landet". Viktigst av alt, her har ungene venner og fritidsaktiviteter i gang og sykkelavstand.

Anonymkode: 2e156...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 500 m til kjøpesenteret, og 2 km til 3 forskjellig strender, og skogen er rett utenfor. Bussen ned til byen bruker 15 min, og går hvert 10. minutt. Trives veldig godt. Men tenker å flytte ned til sentrum da barna er voksne.

Anonymkode: ba30b...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har badeplass rett på utsiden av huset, og bor i gangavstand til et lite sentrum (ca fem min). To matbutikker, en liten interiørbutikk og sportsbutikk er her. En betjent og en ubetjent bensinstasjon. Nærmeste by er 9 mil unna. Jeg trives godt, og kunne ikke tenke meg å bo i en by, helst ikke i et byggefelt heller.

Om du mistrives kan du flytte, men flytt av de rette grunnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på landet og har gåavstand til turområder og badestrand, men vi bruker det ikke, vi kjører heller til andre steder, da dette bygdesamfunnet vi bor i, er fremmedfiendtlig og de godkjenner ingen av oss som har kjøpe oss et gammelt hus på landet. Kunne tenkt meg å flyttet til et mer sentralt sted, men har ikke råd til det enda.

Anonymkode: 02917...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja. Vi flyttet fra en egentlig fin og trygg plass litt ute på landet. Men kjøring til alt og ingenting i nærområdet uten bussforbindelser, ble vanskelig med tenåring. 
 

Flyttet inn i rekkehus, fint område med mye turmuligheter, strender, buss hele tiden, rett ved skole og butikk. Kan gå fra byen og hjem. Kan gå til jobb. Jeg elsker det. Ikke angret ett sekund. Tenåringen blomstrer. 

Anonymkode: 33509...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat flyttet fra  landlig (15 min med bil til butikk), til sentralt i et tettsted. Angrer ikke et sekund! Mye bedre for ungene - gang og avstand til alt. Eneste vi flyttet fra er badeplass (Det kan jeg savne, men det er det eneste).

Anonymkode: 67444...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i bygd. 
Sørlandet. 100 meter fra sjøen, går ned en bakke til strand og båt. Stor skjermet hage. Flotte turområder rett utenfor døra.  

5 min å kjøre til liten nærbutikk. Barna tar skolebuss til skolen. Har noen venner de kan gå og sykle til, men mange venner bor så langt unna at barna må kjøres og hentes. 25 min i bil til Kristiansand (by), 15 min til diverse butikker/senter (Sørlandssenteret). 

Kunne ikke bodd et bedre sted, stortrives her og synes vi har «alt». Synes ikke det er et problem å ta bil i stedet for å gå når vi skal noe. Matvarer får vi levert på døra. 
 

Anonymkode: 44abb...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Jeg har badeplass rett på utsiden av huset, og bor i gangavstand til et lite sentrum (ca fem min). To matbutikker, en liten interiørbutikk og sportsbutikk er her. En betjent og en ubetjent bensinstasjon. Nærmeste by er 9 mil unna. Jeg trives godt, og kunne ikke tenke meg å bo i en by, helst ikke i et byggefelt heller.

Om du mistrives kan du flytte, men flytt av de rette grunnene.

Flytte av de rette grunnene sier du? Hva mener du?

Anonymkode: 46d1e...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har akkurat flyttet fra  landlig (15 min med bil til butikk), til sentralt i et tettsted. Angrer ikke et sekund! Mye bedre for ungene - gang og avstand til alt. Eneste vi flyttet fra er badeplass (Det kan jeg savne, men det er det eneste).

Anonymkode: 67444...7d9

Måtte barna bytte skole?  Bhg?

Anonymkode: 46d1e...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bor jeg sentralt i forhold til skolen hennes og butikken.Og det er kort veg til fjellet og sjøen. Jeg flytter aldri fra den her byen, selv om ringeklokken nesten aldri blir brukt. Men ensom hadde jeg vel vært uansett hvor jeg bodde.

Anonymkode: aed36...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 km til nærmeste matbutikk og sentrum her. Bor i et i lite boligfelt. Trives kjempegodt. Har ikke gangavstand til venner, sentrum eller jobb, men jeg har gangavstand til naturen og det gjør ingenting å måtte hoppe i bilen når vi skal handle eller dra på besøk. 

Om det blir bedre for deg å flytte kan ingen svare på. Jeg trivdes godt i by og trives godt landlig. Det er andre ting enn gangavstand som avgjør om jeg trives eller ikke. Klima, at området er trygt og standard på huset vi bor i er viktigere enn gangavstand til ulike ting.

Anonymkode: f46aa...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måtte barna bytte skole?  Bhg?

Anonymkode: 46d1e...030

Ja, de måtte bytte skole. Begge kjente unger på den nye plassen som de var litt sammen med før vi flyttet også. 

Anonymkode: 67444...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutt gange til nærmeste butikk, 25 minutt gange til nærmeste senter, 3 minutt gange til nærmeste skog, 7 minutt kjøring til nærmeste by/strand, 2-5 minutt gange til bhg og skole. Det kunne ikke vært bedre. 

Anonymkode: 94723...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flytte av de rette grunnene sier du? Hva mener du?

Anonymkode: 46d1e...030

Du skriver at du føler deg låst og alene der du bor. Dette trenger ikke endre seg om du flytter mer sentralt, det kan faktisk heller forsterke følelsen. 
Jeg sier ikke at det gjør det, og de andre tingene du skriver at du savner høres absolutt ut som gode argument. Bare tenk godt igjennom det før du gjør noe så drastisk som flytting egentlig er😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Du skriver at du føler deg låst og alene der du bor. Dette trenger ikke endre seg om du flytter mer sentralt, det kan faktisk heller forsterke følelsen. 
Jeg sier ikke at det gjør det, og de andre tingene du skriver at du savner høres absolutt ut som gode argument. Bare tenk godt igjennom det før du gjør noe så drastisk som flytting egentlig er😊

Takk for innspill. Ja, er lett å tenke at alt ordner seg med å flytte. Men er ikke godt å vite. 

Anonymkode: 46d1e...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...