Gå til innhold

Litt rare nabobarn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Naboen har tre barnebarn som er på besøk i ferier og enkelte helger. De er gutter på 9, 7 og 5 år. Vi har en gutt på 8 som i alle år har prøvd å få kontakt med dem når de er i hagen og leker, men helt uten hell. Når de tre sparker fotball spør min gutt om han kan få være med, men de bare ser på han. Er det voksne i nærheten så gjør ikke de heller noe forsøk på å få min gutt med. De bare overser. Vi har mye leker i Hagen, trampoline, sandkasse, huske osv og min gutt inviterer dem over. De står og ser med store øyne, men gir som regel ikke noen tilbakemelding på invitasjonen, hverken ja eller nei. Noen ganger kommer de bort og leker bittelitt, men det varer ikke lenge før de løper over til besteforeldrenes hage og heller ser på lekene på avstand. 
 

Det er litt lite barn akkurat rundt her vi bor, så gutten vår syns det er stas med barn i nabolaget, men det hjelper jo ikke når han får null respons på sine forsiktige fremstøt. Han er som barn flest, åpen og søkende, men ikke påtrengende eller frekk. Så nå har jeg sagt at han bare får overse dem, og ikke ta kontakt på noen måte. Og han klarer seg fint, vi inviterer andre venner på besøk og de leker fint - mens nabobarna er på andre siden av hekken og ente ser på eller sparker fotball sammen. 
 

Jeg får en litt ubehagelig følelse, for det er vel ikke helt vanlig at selv småbarn ikke lar seg friste av nye og spennende leker? Besteforeldrene er noen rare skruer som vi har et høflig, men kjølig forhold til, mens barnas foreldre virker åpne og hyggelige. 

Anonymkode: 13992...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelige folk. Både ungene og besteforeldrene. Opplever forøvrig det samme selv fra tid til annen. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så sky eller ikke har behov for kontakt med andre. De holder seg bare for seg selv. Bare å gi opp, er min erfaring... Finn heller noen andre kjekke lekekamerater til gutten din.

Anonymkode: 30f33...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke vil så vil de jo ikke, bør ikke kalles rar og merkelig for det

Anonymkode: ac3eb...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kalle de for rar selv om de ikke vil leke med din sønn. Kanskje de syns han har ei vanskelig dialekt, og ikke forstår hva han sier. Kanskje de syns han har en merkelig væremåte. Kanskje de elsker å leke i fred, bare de, og det er hos besteforeldrene de får gjort det. Sier ikke at dette stemmer ang din sønn, men de tenker kanskje at noe er rart med dere, som lar han forstyrre når de er på besøk hos besteforeldrene.

Anonymkode: 02e5f...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de ikke vil så vil de jo ikke, bør ikke kalles rar og merkelig for det

Anonymkode: ac3eb...054

Det er jo ikke derfor hun kaller de rare! Hun skriver jo at de står der uten å svare, kikker bare med store øyne tilbake. Det er både merkelig og rart! 

Anonymkode: 11d3f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, det kunne vært mine barn. De leker veldig fint sammen og har ingen iver etter å bli kjent med nye barn. De har, utrolig nok, mange venner på skolen og på fritidsaktiviteter men oppsøker aldri barn på feks ferieturer hvor andre barn prøver å leke sammen i bassenget eller noe. De har nok med seg selv og slapper av på ferie best uten andre. De har kanskje avvist sønnen din fordi de vil være i fred og for at det ikke skal bli sånn at hver eneste gang de er hos besteforeldre må de leke med gutten din. Det er ikke sånn at alle barn ivrer etter å være sosiale døgnet rundt, akkurat som med voksne. Og det må være lov😊

Anonymkode: 4dfd7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke derfor hun kaller de rare! Hun skriver jo at de står der uten å svare, kikker bare med store øyne tilbake. Det er både merkelig og rart! 

Anonymkode: 11d3f...295

Javel, men vil de være i fred så skal de få lov til det uten at noen skal bry seg.

Anonymkode: e94d5...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Javel, men vil de være i fred så skal de få lov til det uten at noen skal bry seg.

Anonymkode: e94d5...dbe

Selvfølgelig skal de få lov til det👍🏻 Det viker likevel stort fra normal oppførsel og folkeskikk å svare når noen snakker til deg, eller spør om å leke. Det holder å svare «nei», men svare gjør man! 

Anonymkode: 11d3f...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal de få lov til det👍🏻 Det viker likevel stort fra normal oppførsel og folkeskikk å svare når noen snakker til deg, eller spør om å leke. Det holder å svare «nei», men svare gjør man! 

Anonymkode: 11d3f...295

Kanskje de er litt lei av det etter årevis med masing fra gutten din? De lurer kanskje fælt på hvorfor han fortsatt maser?

Anonymkode: d3fb6...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, det kunne vært mine barn. De leker veldig fint sammen og har ingen iver etter å bli kjent med nye barn. De har, utrolig nok, mange venner på skolen og på fritidsaktiviteter men oppsøker aldri barn på feks ferieturer hvor andre barn prøver å leke sammen i bassenget eller noe. De har nok med seg selv og slapper av på ferie best uten andre. De har kanskje avvist sønnen din fordi de vil være i fred og for at det ikke skal bli sånn at hver eneste gang de er hos besteforeldre må de leke med gutten din. Det er ikke sånn at alle barn ivrer etter å være sosiale døgnet rundt, akkurat som med voksne. Og det må være lov😊

Anonymkode: 4dfd7...b64

De svarer ikke eller responderer på noen annen måte når folk snakker til de?

Anonymkode: 85891...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De svarer ikke eller responderer på noen annen måte når folk snakker til de?

Anonymkode: 85891...ee4

Kan hende, som ei over skrev, at de er så lei av maset, at de ikke gidder å svare lenger. TS skriver jo at sønnen hennes har mast i alle år.

Anonymkode: 02e5f...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne vært sønnen min. Snakker noen til han som han ikke kjenner så godt så kan ha vær å svar å ikke tørre å gå bort å leke selv om egentlig vil det. Han er litt utrygg på nye folk. Rundt de han er trygg så leker han aktivt å snakker fra morgrn til kveld.

Anonymkode: 360cb...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sikkert litt sjenerte. Ikke unormalt eller rart verken at sjenerte barn ikke svarer eller at barn er sjenerte

Anonymkode: 80f74...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De svarer ikke eller responderer på noen annen måte når folk snakker til de?

Anonymkode: 85891...ee4

Hvis vedkomne som spør ikke er i stand til å ta et hint kan det tenkes at de ikke responderer ved tiltale ja. Dette grunnet oppgitthet, ikke dårlig oppdragelse. Har ikke opplevd at de har gjort det, men kan se det for meg. Bedre å tie enn å si noe stygt. 

Anonymkode: 4dfd7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt latt være å spørre da jeg var liten, var fryktelig sjenert. Men da hadde jeg nok heller ikke stått og sett på han...

Anonymkode: f7422...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sende meld til naboen? At dere voksne avtaler noe? 

Anonymkode: b8275...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis vedkomne som spør ikke er i stand til å ta et hint kan det tenkes at de ikke responderer ved tiltale ja. Dette grunnet oppgitthet, ikke dårlig oppdragelse. Har ikke opplevd at de har gjort det, men kan se det for meg. Bedre å tie enn å si noe stygt. 

Anonymkode: 4dfd7...b64

Det er vel ikke noe i hi sitt innlegg som tilsier at nabobarna har respondert så mange ganger på gutten sine tilnærminger at de har grunn til å bli lei. Så jeg vil absolutt kalle det dårlig oppdragelse å der uten å gi noe som helst respons.

Anonymkode: 85891...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leverpostei skrev:

De er kanskje litt sjenerte, da? Det er ikke så uvanlig det. 

Ikke uvanlig det, men det er vel litt uvanlig å være så sjenert at man ikke kan si nei engang, til et barn som har tatt kontakt i flere år, og det er vel og litt uvanlig at alle tre er så sjenerte at de ikke kan svare

Anonymkode: 85891...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde barna på 50/50 men de gikk på skole ganske langt unna. Min sønn syntes det var rett og slett så skummelt å snakke med andre barn at han nektet. Nå bor han 100% hos meg og nå er det helt andre boller. Han har fått masse venner her.

Anonymkode: 96e1a...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke noe i hi sitt innlegg som tilsier at nabobarna har respondert så mange ganger på gutten sine tilnærminger at de har grunn til å bli lei. Så jeg vil absolutt kalle det dårlig oppdragelse å der uten å gi noe som helst respons.

Anonymkode: 85891...ee4

«Vi har en gutt på 8 som i alle år har prøvd å få kontakt med dem når de er i hagen og leker, men helt uten hell.«

 

 

Da er det på tide å ta et hint😊

Anonymkode: 4dfd7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Vi har en gutt på 8 som i alle år har prøvd å få kontakt med dem når de er i hagen og leker, men helt uten hell.«

 

 

Da er det på tide å ta et hint😊

Anonymkode: 4dfd7...b64

Du har store forventninger til hi sin sønn, men ingen til de tre nabobarna

Anonymkode: 85891...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har store forventninger til hi sin sønn, men ingen til de tre nabobarna

Anonymkode: 85891...ee4

De har da ikke gjort annet galt enn å besøke besteforeldrene sine. Det er HI sin sønn som ønsker å leke, de tre andre barna ønsker åpenbart å være i fred, noe som HI sin sønn har store vansker med å forstå. Det er normal folkeskikk å la folk være i fred. HI sin sønn kunne spurt en gang eller to, etter det er det normalt å trekke seg litt unna og la de de andre ta initiativ. Ville aldri tillatt at mine barn hang over gjerde og maste på noen som ikke var interessert. 

Anonymkode: 4dfd7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket forhold har dere til naboene? Kanskje barna har fått beskjed om å holde seg unna? 

Anonymkode: 74769...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...