Gå til innhold

Hva gjør dere med barneskoene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at barn ikke skal arve sko. Følger dere dette? Gjelder det alle sko? Jeg skjønner at pensko som er brukt to ganger går fint å arve. Men hva med f.eks. gummistøvler, som ikke brukes daglig, men som er brukt en del ganger likevel? 

Om søsken ikke skal arve sko, hva gjør man da med skoene som er i fin stand? Synes det er synd å kaste dem, men kvier meg også litt for å gi dem bort da jeg ikke vil at andres barn skal få problemer med føttene heller...
 

 

Anonymkode: c7cb3...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir bort sko som er lite brukt. Har også tatt imot dette fra andre. Tenker det går greit å bruke som reservesko. Sko som er godt brukt kaster jeg.

Anonymkode: 3d0fc...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gi bort. Sist gang ga jeg bort alle praktiske, hele og pene sko til innsamling av sko til barna i Moria. Kjøper nye sko til mine, siden de har svært ulike føtter. Pensko/bunadsko har de arvet. 

Anonymkode: d4fa8...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arver pensko og støvler.

Gir bort til Fretex det som virker helt nok til å gjenbrukes. Kan de ikke gjenbruke det, så har de system for å resirkulere materialet.

Men etterhvert som unger blir større, så er slitasjen såpass stor at mye er kast. Min datter har vokst saktere i bena de to siste årene, og dermed brukes skoene lengre enn tidligere år (hun er ti år nå).

Anonymkode: d7c8d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan arve sko som er pent brukt. Hs sa til meg at sko kan arves så lenge de ikke er tydelig utgått. Vi bruker alle hele sko som reserve til minstemann.

Anonymkode: 673af...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er sko som er lite brukt, gått i arv til f,eks kusiner eller fettere. Alt det andre havner hos Fretex eller andre veldedige organisasjoner.

Anonymkode: 37e10...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger pensko som er brukt maks noen få ganger. Alle andre sko brukes til de er slitt. Selv da de var små ble skoene godt brukt i løpet av kort tid. 

Anonymkode: 5f063...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster de som er utslitt og sender resten med en hjelpesending til Romania. 

Jeg vil gjerne se dokumentasjon på voksne som har problemer med rygg og føtter pga arva sko i barndommen 🙄

Anonymkode: 10e32...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg leser at barn ikke skal arve sko. Følger dere dette? Gjelder det alle sko? Jeg skjønner at pensko som er brukt to ganger går fint å arve. Men hva med f.eks. gummistøvler, som ikke brukes daglig, men som er brukt en del ganger likevel? 

Om søsken ikke skal arve sko, hva gjør man da med skoene som er i fin stand? Synes det er synd å kaste dem, men kvier meg også litt for å gi dem bort da jeg ikke vil at andres barn skal få problemer med føttene heller...
 

 

Anonymkode: c7cb3...a84

her sliter han de uansett ut, så de blir hull i, og ville heller ikke arve bort sko da det ikke er abefalt, eneste gangen jeg kjøper sko er hvis de ikke er brukt eller kun er prøvd på, gjelder både meg og barnet

Anonymkode: a5ebe...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en så unyansert påstand at det ikke er sunt å arve sko. Barn går veldig kort tid i samme størrelse, og de går også mye uten sko, spesielt på vinteren med økt innetid. Skulle ikke forundre meg om det er skoprodusenter som har plantet denne "regelen". For meg er det det ypperste tegn på enorm velstand at sko ikke skal kunne arves. Nordmenn er ekstreme når det gjelder barnesko. 

Sko som stort sett alltid brukes av flere, er støvler, docboots, pensko og fotballsko (i hvert fall til de minste som ikke spiller så hardt ennå), men også andre så lenge de ikke er så slitt. Vi har brukt vintersko til to barn, null problem. Man får ikke ryggproblemer for livet etter tre måneder i brukte vintersko. Det er i hvert fall min påstand.

Anonymkode: e3ed3...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen :) Har et barn på snart 2 år, men allerede mange par sko hun har vokst fra men som ikke er særlig slitte.. Jeg ser jo også at de fleste «artiklene» om dette er fra skobutikkene selv.. så blir usikker. Men tror jeg i alle fall sparer på støvlene til neste barn 👍 Takk for innspill! 
 

- HI

Anonymkode: c7cb3...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...