Gå til innhold

Hvorfor heter det hvete men ikke hveps?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor heter det hvete men ikke hveps eller hvalp? :klo: 

Ja, jeg lurer på mye rart.

Anonymkode: 34f3b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå føler jeg meg veldig gammel, for jeg lærte å skrive hvalp, og gjør det fortsatt. Er ikke det riktig legge altså?

Anonymkode: 6482f...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Disse formene med h ble brukt før, men ble endret for å ligne mer på talemålet. Du finner fremdeles hvalp og hveps i dansk. Her er en artikkel som nevner noe om disse ordene: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hverken-eller-verken/

Anonymkode: 7cdfd...031

Men hvorfor heter det da hvete og ikke vete?

Anonymkode: 34f3b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå føler jeg meg veldig gammel, for jeg lærte å skrive hvalp, og gjør det fortsatt. Er ikke det riktig legge altså?

Anonymkode: 6482f...148

Nei, hvalp har du ikke "lov" til å skrive. Du skal skrive valp og veps, og etter min mening også verken, siden det er enklest.

Men for å svare HI, så vet jeg dessverre ikke hvorfor du ikke får skrive vete i stedet for hvete. Det henger kanskje sammen med at vete er noe annet: https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=vete&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge

Her om hvete: https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hvete&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal 

Anonymkode: 7a7dc...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor heter det ikke hvoldsom og hvente?

Anonymkode: b4581...a27

Fordi ingen av de ordene har hatt en hørbar h-lyd i norrønt. Sammenligner du med hvete, (h)valp, (h)veps og (h)verken, så vil du finne hørbar h-lyd i islandsk og k-lyd i norske dialekter samt i nynorsk: kveite, kvelp, kvefs og korkje.

Anonymkode: da020...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi ingen av de ordene har hatt en hørbar h-lyd i norrønt. Sammenligner du med hvete, (h)valp, (h)veps og (h)verken, så vil du finne hørbar h-lyd i islandsk og k-lyd i norske dialekter samt i nynorsk: kveite, kvelp, kvefs og korkje.

Anonymkode: da020...b8c

Interessant. Jeg sier kveitmjøl, kvælp, kvaks og kolles.. Aldri tenkt over at den H-en var en k.. 

Anonymkode: 9991a...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere som har svart! Det kommer av at det er en h-lyd der på oldnorsk, som jeg forstår det?

Uansett, takk til dere som har hjulpet til med å stille litt nysgjerrighet. ❤️

Anonymkode: 34f3b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...