Gå til innhold

Hvordan få dem til å gå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har stor familie og vi inviterer ofte hjem til oss når det er feiringer, høytider etc. I dag står en ny feiring på planen. Det er fint. Vi skal grille, kose oss med kake og alt er klappet og klart. Problemer er at gjestene våre liksom ikke vil gå hjem av seg selv. Mannen sier at vi gjør det for koselig (!) for dem. Personlig blir jeg sliten og vil hjem fra besøk etter et par timer, men disse kan bli sittende en evighet. Jeg har tidligere forsøkt å «rydde dem ut», Uten hell. De vil ofte ikke ha noe mer å spise/drikke når de sitter og trekker ut tiden, og jeg opplever at vi slipper opp for samtaleemner. Jeg forsøker å invitere tidlig, men opplever likevel at kvelden blir «spist opp» av besøk. Det hører også med at jeg blir ekstremt overstimulert, sliten og må anstrenge meg for å ikke bli amper. Hjelp!!! Jeg orker ikke familiebesøk hele kvelden i dag også. Gode råd mottas med takk!

Anonymkode: de72e...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må dere invitere hele tiden? Kan dere ikke bare vente på at noen av de andre inviterer - så kan dere gå hjem når dere vil? 

Anonymkode: f719a...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere inviterer, si at det varer fra f.eks. 16 til 19?

Anonymkode: 4c057...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange feiringer og høytider er det snakk om? Bursdager og jul, påske, 17.mai og sånt?

Vi har hatt det på samme viset. Nå er barna våre såpass store at de ikke lengre synes det er stas med familiebursdager, så de har vi droppet. Jeg synes nok stort sett det har vært hyggelig. Men jeg kjente litt på slutten av disse bursdagene vi holdt på med i alle år, at gjestene godt kunne gå før kl nærmet seg 22 ja...….

Men et tips er jo for så vidt å be inn og sette et klokkeslett dere tenker det er greit å runde av 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å være ærlig.. "veldig hyggelig selskap og takk for at dere kom, men nå runder vi av for i dag/kveld". 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jo bare å være ærlig.. "veldig hyggelig selskap og takk for at dere kom, men nå runder vi av for i dag/kveld". 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Det går jo ikke an å si. Det er direkte uhøflig. Da ville jeg heller ha presisert i innbydelsen av gildet var over kl 19 for eksempel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Det går jo ikke an å si. Det er direkte uhøflig. Da ville jeg heller ha presisert i innbydelsen av gildet var over kl 19 for eksempel 

Altså, det er familie. Skal man ikke kunne si at nå orker jeg ikke mer selskap i kveld? Å si at vi runder av, betyr jo ikke at gjestene kastes ut. Det betyr at man må begynne å tenke på å dra snart. 

Heldigvis er ikke familien min så hårsår at vi må pakke inn ønsker og behov i regnbuer og enhjørninger. Samme med telefonsamtaler. De fleste finner på unnskyldninger som "jeg får en annen samtale", "jeg må på do", "jeg må begynne på middagen" o.l når de ikke gidder/orker prate mer. Vi sier det som det er: "nå orker jeg ikke prate mer", "nå er jeg så svett i øret at vi får legge på", "har ikke så mye mer å si, har du?" 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det er familie. Skal man ikke kunne si at nå orker jeg ikke mer selskap i kveld? Å si at vi runder av, betyr jo ikke at gjestene kastes ut. Det betyr at man må begynne å tenke på å dra snart. 

Heldigvis er ikke familien min så hårsår at vi må pakke inn ønsker og behov i regnbuer og enhjørninger. Samme med telefonsamtaler. De fleste finner på unnskyldninger som "jeg får en annen samtale", "jeg må på do", "jeg må begynne på middagen" o.l når de ikke gidder/orker prate mer. Vi sier det som det er: "nå orker jeg ikke prate mer", "nå er jeg så svett i øret at vi får legge på", "har ikke så mye mer å si, har du?" 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Jo man kaster jo nærmest ut gjestene ved å si sånt.  Har man invitert til selskap, så har man det. Vil man gardere seg mot at de sitter hele kvelden, så må man heller i forkant si at selskapet varer til et klokkeslett. 

Å prate i telefonen er noe helt annet. Man avslutter en samtale. Har ingenting å gjøre med å be folk om å gå hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jo man kaster jo nærmest ut gjestene ved å si sånt.  Har man invitert til selskap, så har man det. Vil man gardere seg mot at de sitter hele kvelden, så må man heller i forkant si at selskapet varer til et klokkeslett. 

Å prate i telefonen er noe helt annet. Man avslutter en samtale. Har ingenting å gjøre med å be folk om å gå hjem. 

Men det er jo direkte uhøflig å bli sittende når verten mer enn hinter om at nå er festen over. For å unngå at man ikke inviterer igjen, er det vel bedre å si fra?

"Sorry altså, men jeg er veldig sliten. Jeg trenger å slenge meg ned i sofaen og være alene litt, så nå tror jeg vi må takk for i dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor nære de er, men jeg har hvisket til min mor mer enn en gang at de må gå når hun og svigerforeldrene har slått rot mange timer etter middag.

Vi rydder, legger unger og gjør alt klart, men de sitter like herlig og skravler og koser seg. Det er helt greit og jeg tåler det lenge, men ett sted går grensen, spesielt på ukedager. 

Anonymkode: 3153c...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Dere sier ikke alt dette? Man hiver jo ikke ut gjestene. 
Hi, jeg har det som deg, men det er maks fem ganger i året. Jeg har lært å holde ut. Et par runder med pusteøvelser på do funker fint. 

Anonymkode: 3434e...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Iiiiik skrev:

Men det er jo direkte uhøflig å bli sittende når verten mer enn hinter om at nå er festen over. For å unngå at man ikke inviterer igjen, er det vel bedre å si fra?

"Sorry altså, men jeg er veldig sliten. Jeg trenger å slenge meg ned i sofaen og være alene litt, så nå tror jeg vi må takk for i dag".

Jeg tenker som så at om man inviterer til bursdager f.eks, avhenger jo av hvor mange barn som skal feires da selvsagt, så er det jo ikke så veldig ofte i den store sammenheng. Høytider er det er jo også en stund imellom, og man behøver slettes ikke være den eneste parten som inviterer hver gang. Jeg hadde aldri fått meg til å si noe slikt til storfamilien de to gangene i året vi feiret barna våre. Eller de gangene det var vår tur til å ha jul, 17.mai eller liknende. Og dersom andre hadde sagt sånt til oss, så ville jeg tvert gått etter halvannen time. Da er det faktisk ikke koselig lengre. 

PS! Vi er ikke de som sitter i mange timer da, så der har det aldri vært noe problem for resten av fam'en 😉

 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jo man kaster jo nærmest ut gjestene ved å si sånt.  Har man invitert til selskap, så har man det. Vil man gardere seg mot at de sitter hele kvelden, så må man heller i forkant si at selskapet varer til et klokkeslett. 

Å prate i telefonen er noe helt annet. Man avslutter en samtale. Har ingenting å gjøre med å be folk om å gå hjem. 

Avslutte et selskap/avslutte en samtale. Poenget var at det faktisk går an å være ærlig, selv om man ikke har skrevet klokkeslett. Ser det er en del som ikke er vant med ærlighet her. Selv innad i en familie. 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avslutte et selskap/avslutte en samtale. Poenget var at det faktisk går an å være ærlig, selv om man ikke har skrevet klokkeslett. Ser det er en del som ikke er vant med ærlighet her. Selv innad i en familie. 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Da kan man heller slutte å invitere synes jeg. Orker du ikke familien din noen ekstra timer noen få ganger i året, så kan du like godt la vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Avslutte et selskap/avslutte en samtale. Poenget var at det faktisk går an å være ærlig, selv om man ikke har skrevet klokkeslett. Ser det er en del som ikke er vant med ærlighet her. Selv innad i en familie. 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Så du mener det er det samme å avslutte en samtale som det er å hive ut folk du har invitert inn i huset ditt? Spesielt......

Ærlighet er greit, frekkhet noe annet. 

Anonymkode: e795a...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å invitere til selskap sent. Sånn i 16-17 tiden. Da rekker jeg ikke å bli lei før de drar.

Anonymkode: 689ad...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg tenker som så at om man inviterer til bursdager f.eks, avhenger jo av hvor mange barn som skal feires da selvsagt, så er det jo ikke så veldig ofte i den store sammenheng. Høytider er det er jo også en stund imellom, og man behøver slettes ikke være den eneste parten som inviterer hver gang. Jeg hadde aldri fått meg til å si noe slikt til storfamilien de to gangene i året vi feiret barna våre. Eller de gangene det var vår tur til å ha jul, 17.mai eller liknende. Og dersom andre hadde sagt sånt til oss, så ville jeg tvert gått etter halvannen time. Da er det faktisk ikke koselig lengre. 

PS! Vi er ikke de som sitter i mange timer da, så der har det aldri vært noe problem for resten av fam'en 😉

 

Vi har mye besøk, og jeg liker godt å invitere. Liker også å lage mat, og å legge til rette for at folk koser seg. Familien har vett til å gå når de har vært en stund, men vi har noen venner jeg har sagt til at nå er jeg sliten. Hvis man inviterer til lunch kl 14 skjønner folk flest at det ikke er meningen å bli til midnatt. Når man inviterer til 17. maifrokost, skjønner de fleste at det ikke varer til kvelden. Mannen min har lagt seg noen ganger, før gjestene har gått, når de gitte folka har vært der. Når jeg da kl 03 kjenner at nå sovner jeg snart, da har jeg sagt at nå må de gå eller låse etter seg og slukke lyset fordi jeg også må legge meg. Har gått strålende. De inviterer aldri tilbake, og er nok mindre sosiale enn oss, så tror de koser seg på besøk og glemmer at andre kan bli forsynte før dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Da kan man heller slutte å invitere synes jeg. Orker du ikke familien din noen ekstra timer noen få ganger i året, så kan du like godt la vær. 

Nå vet du fint lite om meg og mitt, så den kunne du spart deg for. Å invitere er kjempehyggelig, liker å ha folk på besøk. Men ikke langt utover kvelden og natta, dersom det var invitert til selskap som begynte kl 14. 

Vi er såpass rause og ærlige i min familie, at vi kan si ifra når det er nok besøk. Kanskje det funker fordi vi er nordfra? Er jo gjerne litt klarere tale nord for Sinsenkrysset. 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers er sånn 😅

Fantastisk fine mennesker, som jeg er veldig glad i, så det er ikke krise. Men de har en tendens til å bare bli, gjerne til langt over barnas leggetid. Min familie tar liksom hintet, når barna står i pysj sier de takk for seg og hade/nattaklem. Men svigerfamilien er snodige for meg der, for de sier "bare legg barna dere" og så blir de sittende mens vi legger barna (som fort kan ta en times tid). 

Jeg er litt typen som syntes det er godt å få en time for oss selv når barna er lagt til å rydde og "lande", og så litt tid med mannen alene i sofaen før vi legger oss. 

-Så det er litt kompremiss. De fleste gangene lar jeg de være, og "tar meg litt sammen" for å være hyggelig å gjestfri. Men faktisk så er jeg dønn ærlig innimellom, "Folkens, dette har vært utrolig trivelig. Men i kveld er jeg så trøtt, så jeg tror jeg må legge meg tidlig altså. Sorry ☺️" (da er sikkert klokka 20 eller 21)

- Og det tåler de fint. 

Skal sies at vi møtes ofte, kanskje i snitt hver 14.dag? Og for meg er det da null stress og si ifra, for jeg vet det ikke er lenge til neste gang. Hadde vi derimot bare møttes hver bursdag, jul eller lignende så hadde jeg nok heller holdt ut en sen kveld. 

Mine triks for "pause" er å gå å vaske opp, ta meg en tur på badet, frivillig være den som legger barna o.lign. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet du fint lite om meg og mitt, så den kunne du spart deg for. Å invitere er kjempehyggelig, liker å ha folk på besøk. Men ikke langt utover kvelden og natta, dersom det var invitert til selskap som begynte kl 14. 

Vi er såpass rause og ærlige i min familie, at vi kan si ifra når det er nok besøk. Kanskje det funker fordi vi er nordfra? Er jo gjerne litt klarere tale nord for Sinsenkrysset. 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Nå svarte jo jeg på Hi sitt innlegg, og hun refererer til feiringer og høytider. Altså en gang innimellom, og langt ifra ofte. Hvis ikke de feirer alt mulig utenom bursdager da 🤷‍♀️ Liker man å samle familien så kan man jo også si i forkant at begivenheten varer til det eller det klokkeslettet. Mye heller det enn å si at folk må gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nå svarte jo jeg på Hi sitt innlegg, og hun refererer til feiringer og høytider. Altså en gang innimellom, og langt ifra ofte. Hvis ikke de feirer alt mulig utenom bursdager da 🤷‍♀️ Liker man å samle familien så kan man jo også si i forkant at begivenheten varer til det eller det klokkeslettet. Mye heller det enn å si at folk må gå. 

Regnet med det var et svar til meg, siden du hadde sitert kommentaren min. 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Regnet med det var et svar til meg, siden du hadde sitert kommentaren min. 

Anonymkode: 8e5dc...d5e

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par timer er jo ikke lenge å bli om man har invitert folk. Det er faktisk veldig kort. Det er mulig vi er treige i våre selskaper, men etter to timer så har vi såvidt fått spist mat og ikke tenkt på å finne fram kakene engang. Tror jeg kun har vært borti barneselskap der det har vært forventet at man skal gå hjem etter to - tre timer. Blir mannen like sliten som deg, HI, eller synes han at det er trivelig med gjester litt lengre enn deg? Om han gjør det, så er det jo en mulighet at du sier det som det er, at du blir veldig sliten av selskap og må lufte hodet litt, og så går og setter deg på soverommet eller noe i 20 minutter før du går tilbake. Jeg tror kanskje du gjør lurt i å prøve å tenke at selskapet skal være lengre enn det du kanskje gjør nå. Du blir nok like sliten, men kanskje ikke like frustrert om gjestene blir sittende. Jo større ungene blir, jo seinere blir folk gjerne også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Da kan man heller slutte å invitere synes jeg. Orker du ikke familien din noen ekstra timer noen få ganger i året, så kan du like godt la vær. 

Dette... 

Anonymkode: b80a5...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...