Gå til innhold

Passe straff for en på snart 16..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som blir tatt i å lyve om at hun skal til noen venner når hun egentlig skulle på fest? Hadde avtalt med disse vennene at de skulle lyve for hverandre. At de skulle på besøk hos hverandre. Forandret på historien mange ganger, innrømmer fortsatt ikke at hun prøvde å lyve. Jeg fant det ut helt tilfeldig, men hun vet ikke hvordan, da ville hun blitt sint på en venn...

Hun er full klar over at løgner har konsekvenser. Men hva er en passe konsekvens her? Akkurat nå har jeg bare satt innetiden til 20 som konsekvens. 
Er jeg for streng? 

Anonymkode: e4538...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Straff er helt bak mål. Det eneste du oppnår er mer avstand og flere løgner. Snakk heller om at du ble skuffet og syntes det var veldig leit at hun ikke kunne være ærlig med deg/dere. Det er også lurt å spørre om hvorfor hun følte at hun måtte lyve. 

Anonymkode: 1eeec...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hun lyve da? 

Jeg har også en 16 åring, og han forteller når han skal på fest og får lov å gå mot at jeg henter han eller han kommer seg hjem selv. Han får ikke sove over. 

Han har venner som lyver om hvor de er, men de får ikke lov å gå på fest... 

Det er jo helt naturlig at så store ungdommer møter venner i helgene, alternativet er jo at de sitter alene hjemme. 

Jeg sier til min gutt at det er helt greit, han får gå på fest, men jeg vil vite hvor han er og jeg vil han kommer hjem. Det er helt greit. 

Anonymkode: b6927...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Straff er helt bak mål. Det eneste du oppnår er mer avstand og flere løgner. Snakk heller om at du ble skuffet og syntes det var veldig leit at hun ikke kunne være ærlig med deg/dere. Det er også lurt å spørre om hvorfor hun følte at hun måtte lyve. 

Anonymkode: 1eeec...760

Dette 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er tidlig at en som enda ikke har fylt 16, skal på fest der det er folk fra 14-20 der det også drikkes alkohol. 
Hun får lov å være hos venner til 23-24 men da henter jeg når hun skal hjem. Hun får lov til mye, og jeg tenker hun må forstå at å lyve går ut over både oss og henne!

Anonymkode: e4538...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun måtte lyve for å dekke over andre og fordi det skulle være flere eldre ungdommer der og at det skulle være alkohol. 

Anonymkode: e4538...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk blitt sint. Men jeg vet ikke om innetid hjelper. Tror det hjelper litt mer å snakke om hva sannhet og løgn gjør med tilliten i enhver relasjon. 

Og hvis det fortsetter, så må du bare si til henne at du ikke kan tro henne på et eneste ord, hvis det skal være sånn hun opererer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må hun lyve da? 

Jeg har også en 16 åring, og han forteller når han skal på fest og får lov å gå mot at jeg henter han eller han kommer seg hjem selv. Han får ikke sove over. 

Han har venner som lyver om hvor de er, men de får ikke lov å gå på fest... 

Det er jo helt naturlig at så store ungdommer møter venner i helgene, alternativet er jo at de sitter alene hjemme. 

Jeg sier til min gutt at det er helt greit, han får gå på fest, men jeg vil vite hvor han er og jeg vil han kommer hjem. Det er helt greit. 

Anonymkode: b6927...a6f

Det er jo forskjell på fester. Jeg hadde ikke latt min 16 år gamle jente få dra på fyllefest med en haug med eldre folk fra 18 år og oppover for eks. Helt uaktuelt. Og det kan godt være dette var en sånn fest, og jenta visste at en slik fest får hun ikke dra på. Hun hadde lyst til å dra og løy om det slik at hun kom seg på fest. Det fortjener konsekvenser.

Anonymkode: 6e6dc...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ble også sint, men klarte heldigvis å fremstå som veldig rolig. Fortalte at mange løgner har store konsekvenser. Akkurat nå er det i følge henne bare vi som er kjempe!

Anonymkode: e4538...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ble også sint, men klarte heldigvis å fremstå som veldig rolig. Fortalte at mange løgner har store konsekvenser. Akkurat nå er det i følge henne bare vi som er kjempe!

Anonymkode: e4538...f19

..kjempe strenge. Og ingen av hennes venner har så strenge foreldre😳 sikkert ingen som har hørt det før...

 

Anonymkode: e4538...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdomstiden ja. Husker så godt at vi løy om å ligge over til hverandre og så dro vi på fest. 😅😅

Anonymkode: 305ef...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alt mine ungdommer har fått lov til er tillitsbasert. Så om den tilliten skulle brytes så innskrenkes livet deres betraktelig. For ikke  snakke om hvor inni helvete utagerende forbanna umedgjørlig mora deres blir om.hun blir jugd til. Det lønner seg dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som sier at ungdom kun lyver hvis de har urimelige foreldre - tror dere virkelig at det er sånn det er? Hvis alle ungdom ble møtt med frihet og tillit, tror dere da at ingen hadde strukket grensene, gått på den festen hvor de ikke burde vært? Tatt imot de rusmidlene de burde holdt seg unna? Ikke drukket mer enn de tåler?

Det er klart det hadde vært deilig hvis det var sånn det var. Da var alle "vellykkete" og gode foreldre forskånet fra at deres barn tok dårlige valg. Da hadde atferdsvansker og rus kun vært noe som kunne inntreffe hos "de andre". Jeg tenker at det er en utrolig forenkling av virkeligheten. En 16-åring har generelt dårlig evne til konsekvenstenkning, og de trenger at voksne regulerer hva som er greit og ikke greit. Fest med jevnaldrende er som greit for 16-åringer. Fest med 20-åringer er sjelden greit for 16-åringer. Forsiktig eksperimentering med alkohol er dessverre aldersadekvat for 16-åringer i Norge, fri servering av sprit og illegale rusmidler er det ikke. Å være uten voksenkontroll sammen med prososiale ungdommer er fint og utviklende, den samme festen uten voksenkontroll er potensielt farlig dersom sammensetningen av ungdom er feil.

Jeg vet ikke om jeg ville straffet ungdommen, men det å lyve ville helt klart fått konsekvenser. Mine unger er forbannet med en mor som sjekker overnatting. Det har jeg gjort siden de var små og gjør fortsatt for 15-åringen. Hvis han sier han skal sove hos en kompis, vet han at jeg alltid spør moren om det stemmer, og om han skal ha med seg noe. Dermed vil det være nokså vanskelig for ham å si at han skal sove hos Petter for å kunne gå på fest hos Hans. Han kan gå på fest hos Hans selv om det er en fyr jeg bekymrer meg litt for, men da må han forlate festen nokså tidlig, og jeg kommer og henter ham. I ditt tilfelle, HI, ville en naturlig konsekvens være større grad av kontroll før 16-åringen skal ut, altså de samme telefonene eller meldingene som jeg alllerede driver med. I tillegg ville jeg nok tenkt at jeg hadde vært skeptisk til de vennene som løy for hverandre, der ville foreldresamarbeidet bli ekstra tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oktavia skrev:

Dette 👏

Enig!!! Det blir enda større gap i relasjonen om man bruker konsekvenser for å prøve å oppnå tillit!

Skap trygghet og åpenhet! 

Anonymkode: 97a55...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig!!! Det blir enda større gap i relasjonen om man bruker konsekvenser for å prøve å oppnå tillit!

Skap trygghet og åpenhet! 

Anonymkode: 97a55...f19

Trenger ikke være gap i relasjonen fordi en tenåring lyver altså. Hvis dette er en fest med mange ukjente faktorer så vet min sekstenåring at festen er uaktuell, hvem vet om hun ville funnet på å lyve hvis hun virkelig ville. Vi har en GOD relasjon. 
Min har fått gå på «fest» fra hun var 15 år. Kravene er at jeg vet alle som kommer og at den foregår hjemme hos noen jeg kjenner der foreldrene er hjemme i en annen etasje. Hjemme alene fest eller fest i skogen/ved vannet er uaktuelt. Dette vet hun og respekterer. Så kommer den dagen der hun blir forelska i en på 18 år, jeg kan ikke garantere at hun ikke vil lyve for meg da for å gå på fest. Det er naivt å tro at når relasjonen er god så lyver de ikke. 
Det er for svart/hvit å tro at det bare er i dysfunksjonelle familier det lyves. 
HI, hvordan fest er dette? 
Jeg ville tatt en prat og sagt at det er på tide hun får gå på fest, men fester med mange ukjente er uaktuelt. Og når hun er på fest skal hun HJEM etter festen. Videre hadde jeg sagt at jeg fra nå vil ha dialog med foreldrene til de hun skal overnatte hos. En voldsom straff tror jeg ikke fungerer, men en åpen kontroll av det hun sier er en passende konsekvens. Og det er sikkert jævlig irriterende at mamma kontrollerer om det hun sier er sant. 
 

Anonymkode: 26f05...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:


HI, hvordan fest er dette? 
Jeg ville tatt en prat og sagt at det er på tide hun får gå på fest, men fester med mange ukjente er uaktuelt. Og når hun er på fest skal hun HJEM etter festen. Videre hadde jeg sagt at jeg fra nå vil ha dialog med foreldrene til de hun skal overnatte hos. En voldsom straff tror jeg ikke fungerer, men en åpen kontroll av det hun sier er en passende konsekvens. Og det er sikkert jævlig irriterende at mamma kontrollerer om det hun sier er sant. 
 

Anonymkode: 26f05...74d

Altså, det er ikke fest med chips og kake for å si det sånn..

Det er en fest på et annet sted enn her vi bor, og hos noen vi ikke kjenner, dermed enda mindre mulighet for oss foreldre å vite hvor hun er og hvor vi eventuelt kan hente. 
Jeg har stolt mye på henne og hun har fått lov til å være mye ute med venner, alltid med den avtalen at vi henter henne der hun er. Det har alltid vært hos venner som vi kjenner/vet godt hvem er. 
Når tillitsbrudd som dette kommer begynner jeg dessverre å tenke om dette har skjedd før, at vi har kjørt henne et sted og de derfra har dratt et annet sted.

Har ikke alltid sjekket dette med andre foreldre. Men ser ut som det blir nødvendig nå. Jeg er ikke så naiv til å tro at bare jeg gir dem frihet og stoler på de så blir det lite tull og at de da aldri lyver. 
Eneste jeg vil er jo å ha grunn til å stole på henne. 
 

Storebroren på 19 har hatt samme foreldre, altså oss, samme oppdragelse, samme grenser, tillit osv... Var ikke sånn med han i det hele tatt. Hvis han hadde venner som løy om å dra et sted så ville han ikke bli med de... Tenkte at han også havner i trøbbel på grunn av dem. Han har såklart vært på fester, men jeg vet med sikkerhet at han aldri har servert oss noen store løgner. Idag kan han si at han er glad vi fulgte så godt med om hvor han skulle og hvem han skulle med.

 

Anonymkode: e4538...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde jeg og en venninne i vår ungdomstid, og heldigvis hadde jeg en far som skjønte at det ikke var vits å straffe meg med innetid bla bla bla...Min mor var av den typen, som kunne finne på å true meg med konsekvenser og at jeg måtte flytte ut hvis jeg gjorde slik flere ganger osv. Min far derimot hadde mer troen på dialog og forklaring av hva som kunne skje på slike fester og når de ikke visste hvor jeg var, og at de var redd for meg. 

Så kan dere selv gjette hvem jeg har best forhold til i dag, i en alder av 42 år? Det er overhodet ikke min mor for å si det sånn!

Anonymkode: bc45e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det er ikke fest med chips og kake for å si det sånn..

Det er en fest på et annet sted enn her vi bor, og hos noen vi ikke kjenner, dermed enda mindre mulighet for oss foreldre å vite hvor hun er og hvor vi eventuelt kan hente. 
Jeg har stolt mye på henne og hun har fått lov til å være mye ute med venner, alltid med den avtalen at vi henter henne der hun er. Det har alltid vært hos venner som vi kjenner/vet godt hvem er. 
Når tillitsbrudd som dette kommer begynner jeg dessverre å tenke om dette har skjedd før, at vi har kjørt henne et sted og de derfra har dratt et annet sted.

Har ikke alltid sjekket dette med andre foreldre. Men ser ut som det blir nødvendig nå. Jeg er ikke så naiv til å tro at bare jeg gir dem frihet og stoler på de så blir det lite tull og at de da aldri lyver. 
Eneste jeg vil er jo å ha grunn til å stole på henne. 
 

Storebroren på 19 har hatt samme foreldre, altså oss, samme oppdragelse, samme grenser, tillit osv... Var ikke sånn med han i det hele tatt. Hvis han hadde venner som løy om å dra et sted så ville han ikke bli med de... Tenkte at han også havner i trøbbel på grunn av dem. Han har såklart vært på fester, men jeg vet med sikkerhet at han aldri har servert oss noen store løgner. Idag kan han si at han er glad vi fulgte så godt med om hvor han skulle og hvem han skulle med.

 

Anonymkode: e4538...f19

En slik fest hadde ikke min sekstenåring ikke fått gå på heller. Selvsagt er det ikke bare potetgull og brus på de festene hun ER på. Hun har fortalt at noen har drukket der. Selv har hun drukket en rusbrus. Likevel får hun altså lov å gå om det feks er i kjellerleiligheten til en venn om foreldrene er hjemme. Vi ser alle litt gjennom fingrene om de drikker litt. Flatfyll er uaktuelt men litt fnising og tull er greit nok. Vi henter alltid etter fest, hun skal hjem. Dette synes hun er greit. 

Anonymkode: 26f05...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ingen vei med straff, ungdommen din vil nok fortsatt på fest senere også og siden hun da føler dere er så urimelig velger hun nye løgner osv for å komme seg dit.

Jeg svarte over her at min 16-åring får gå på fest så lenge han sier hvor han skal og kommer hjem, men jeg skjønner at en jente på 16 ikke får gå på en fyllefest i nabobygda med masse 20-åringer du ikke kjenner. Det har enda ikke vært en problemstilling her.

Men jeg sjekker da, sier han at han skal sove hos Tobias så sender jeg en melding til mammaen til Tobias. Så slike løgner kommer han ingen vei med her.

Man må liksom finne balansen, for de er ungdommer og de vil oppsøke andre ungdommer, og det er ikke lett å ha kontroll på dem bestandig.

Min sønn forteller om flere som lyver for foreldrene sine, og det er gjerne de som har ruskontrakter og veldig strenge foreldre. F.eks fortalte ene kameraten til mammaen sin forrige helg at han bare skulle en tur til Trine og de kom til å være 5-6 stykker der, mammaen kjørte han til Trine og hentet han igjen utenfor huset hennes i ettiden på natta. Selvfølgelig hadde de vært på en fest et lite stykke fra Trine. De hadde gått dit, festet og drukket, og gått tilbake før han ble hentet. Mammaen som er veldig streng og vil selge mopeden og vannjet'en om han drikker eller fester vet ingenting om hvor han har vært.

Da foretrekker jeg at min sønn sier hvor han skal og at det er fest... Jeg kjørte og hentet også, på festen. Jeg sier til min sønn at det ikke er greit å drikke før man blir 18 år, men om noen driter seg ut så vil jeg han skal ringe så jeg kan hjelpe. Jeg har skjønt at min sønn har drukket litt, men han har alltid svart på sms og telefon, og alltid vært i fin form når jeg har hentet han, så jeg har ikke laget noen stor greie ut av det. Vi har snakket en del om å miste kontrollen og drite seg ut pga for mye drikke, og han er redd for å havne der, så at han drikker en rusbrus eller to og stopper der går fint.

Min sønn er ikke perfekt, og ikke jeg heller, men akkurat nå føler jeg at vi har en grei forståelse. Det kan endre seg, for de utvikler seg jo hele tiden de også. Vi som foreldre må følge på så godt vi kan ;) Ungdommen er forskjellig, vi foreldre er forskjellig, de vanker i forskjellige miljøer osv osv, vi må bare prøve å finne den fremgangsmåten som fungerer greit på vår ungdom. Min gutt går heldigvis bare sammen med jevnaldrede, så lenge det varer....

Anonymkode: b6927...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonym bruker said:

Som blir tatt i å lyve om at hun skal til noen venner når hun egentlig skulle på fest? Hadde avtalt med disse vennene at de skulle lyve for hverandre. At de skulle på besøk hos hverandre. Forandret på historien mange ganger, innrømmer fortsatt ikke at hun prøvde å lyve. Jeg fant det ut helt tilfeldig, men hun vet ikke hvordan, da ville hun blitt sint på en venn...

Hun er full klar over at løgner har konsekvenser. Men hva er en passe konsekvens her? Akkurat nå har jeg bare satt innetiden til 20 som konsekvens. 
Er jeg for streng? 

Anonymkode: e4538...f19

tror ikke og straffe er det riktige her, du må snakke med hanne

Anonymkode: 7d244...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...