Gå til innhold

Hvor/hvordan oppbevarer du alle passordene dine?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fytti så mange passord det blir! Hvor lagrer du de? Eller har du skrevet de ned en plass? Hva med «passord og kontoer» på iPhone? 

Anonymkode: a4cfd...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hodet. Har et system en såkalt ekspert anbefalte en gang: Lag et sikkert passord bestående av bokstaver og tall, feks. Aloppa13 eller enda mer random. Bruk dette som base for alle passordene du trenger, men legg til navnet med tjenesten/nettsiden hvert passord går til. Så for netflix blir passordet Aloppa13netflix. Hver gang du lager et nytt passord, bruker du dette systemet. Siden du alltid vet hvor du prøver å logge deg inn, vil du alltid huske passordet.

Anonymkode: f9a96...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I hodet. Har et system en såkalt ekspert anbefalte en gang: Lag et sikkert passord bestående av bokstaver og tall, feks. Aloppa13 eller enda mer random. Bruk dette som base for alle passordene du trenger, men legg til navnet med tjenesten/nettsiden hvert passord går til. Så for netflix blir passordet Aloppa13netflix. Hver gang du lager et nytt passord, bruker du dette systemet. Siden du alltid vet hvor du prøver å logge deg inn, vil du alltid huske passordet.

Anonymkode: f9a96...3c2

Og får noen fatt i et av passordene dine får de alle..  neppe anbefalt av ekspert dette vel...

Anonymkode: 8fea2...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og får noen fatt i et av passordene dine får de alle..  neppe anbefalt av ekspert dette vel...

Anonymkode: 8fea2...88c

Hvordan skal noen få tak i passordene mener du? 

Anonymkode: 6c7db...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og får noen fatt i et av passordene dine får de alle..  neppe anbefalt av ekspert dette vel...

Anonymkode: 8fea2...88c

Enig i at det i teorien er en risiko, men man forteller selvfølgelig ikke noen om at man har dette systemet. Hvis passordene dine stjeles i et systematisk hackingangrep, får de uansett tilgang til det de vil. 

Anonymkode: f9a96...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det i teorien er en risiko, men man forteller selvfølgelig ikke noen om at man har dette systemet. Hvis passordene dine stjeles i et systematisk hackingangrep, får de uansett tilgang til det de vil. 

Anonymkode: f9a96...3c2

Men da kan man jo like gjerne kjøre ett standard passord for alt? Ingen vits å endre noe da??

Anonymkode: 8fea2...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et låst notat med noen passord. Tilgang fra telefon og Mac. 
Ellers har jeg den ganske lite anbefalte løsningen «samme passord mange steder». Enkelt å huske i hvert fall. 

Anonymkode: 516b0...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da kan man jo like gjerne kjøre ett standard passord for alt? Ingen vits å endre noe da??

Anonymkode: 8fea2...88c

Nei, kanskje du har et poeng, bør nok gjøre det litt mer komplisert. Punkt 1 i denne saken beskriver løsningen, men bruker mer kompliserte regler der man ikke rett ut bruker navnet på tjenesten passordet tilhører, i passordet: https://www.dinside.no/data/slik-lager-du-gode-passord/70984489

Anonymkode: f9a96...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hodet. Har et svært ulogisk system som er logisk for meg. Basis er samme passord samt noen bokstaver og tegn som er unikt for det stedet jeg har passord. 

Anonymkode: 6b8f8...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I hodet. Har et system en såkalt ekspert anbefalte en gang: Lag et sikkert passord bestående av bokstaver og tall, feks. Aloppa13 eller enda mer random. Bruk dette som base for alle passordene du trenger, men legg til navnet med tjenesten/nettsiden hvert passord går til. Så for netflix blir passordet Aloppa13netflix. Hver gang du lager et nytt passord, bruker du dette systemet. Siden du alltid vet hvor du prøver å logge deg inn, vil du alltid huske passordet.

Anonymkode: f9a96...3c2

Samme som deg men bruker ikke Netflix. Da bruker jeg feks navnet på den fleste serien jeg så der. På Netflix ville det da blitt HippHurra_OITNB (orange is the New black)

Anonymkode: 6b8f8...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Samme som deg men bruker ikke Netflix. Da bruker jeg feks navnet på den fleste serien jeg så der. På Netflix ville det da blitt HippHurra_OITNB (orange is the New black)

Anonymkode: 6b8f8...bf0

Fleste=første

Anonymkode: 6b8f8...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme som deg men bruker ikke Netflix. Da bruker jeg feks navnet på den fleste serien jeg så der. På Netflix ville det da blitt HippHurra_OITNB (orange is the New black)

Anonymkode: 6b8f8...bf0

Nettopp. Jeg får finne meg en ny og sikrere logikk. Blir vel en hel feriedag med endring av passord, dette. 😅

Anonymkode: f9a96...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et passordsystem med tall og bokstaver der passordet endres etter hvilket nettsted det er snakk om. Da kan jeg se på nettadressen og finne passordet ut fra det. Ellers har jeg et unikt passord på epost og nettbank. 

Anonymkode: 9f14f...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par felles basis for passord, og forskjellig ending avhengig av sted. Har dem i hodet, og automatisk innfylling via Google 😛

Anonymkode: 84b52...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hodet. Da jeg var barn og ungdom gikk vi rundt og husket telefonnumre til en masse mennesker, nå husker jeg ikke et eneste telefonnummer men har hodet fullt av passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...