Gå til innhold

Han skal alltid gi "råd". Hva er det med han??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datet tidligere en mann, vi avsluttet det romantiske og fant ut at vennskap passer oss best.. Eller, JEG ville ikke noe, mens han tok til takke med et vennskap. 

 

Men, jeg finner han alt for ofte IRRITERENDE, så irriterende at jeg vurderer å kutte ut et egentlig godt og nært vennskap! 

Det har seg slik at han alltid skal komme med råd, tips og innspill, også på områder hvor jeg mener det er upassende. Feks kan jeg sende en felles snap til mange med bilde av dagens fjelltur. Samtlige, bortsett fra denne mannen, kommenterer "god tur, flott sted" osv. Han derimot, han MÅ ALLTID komme med "var det tungt å gå? Langt? Kjenner til en annen løype du kan prøve neste gang." Jeg orker ikke sende han snapper mer fordi uansett hva jeg sender så klarer han å komme med 1000vis av oppfølgingsspørsmål, og det er slitsomt. 

Et annet eksempel: han har ingen utdanning eller akademisk erfaring/kunnskap/kompetanse. Jeg skriver på avhandlingen min, og han lurte på om jeg kunne sende han utkastet mitt. Det gjorde jeg ikke, og jeg lurte på hva han skulle med det. Joda, han kunne hjelpe meg og komme med innspill.... Jeg svarte at han fint kan komme med grammatiske innspill og lignende når jeg er ferdig, men at han dessverre ikke har kunnskapen til å hjelpe meg når det gjelder vitenskapsteoretisk ståsted. Joda, svarte han, han kunne jo komme med tanker... And so it goes. 

En annen ting: jeg har en hobby som jeg har drevet med siden jeg var barn, og er ganske interessert i det. Han har ikke hatt denne hobbyen, men gir meg likevel tips og råd til hvordan jeg skal utføre den! 

Jeg er ikke høy på meg selv, ikke lukket for forslag, men nå er det så mange "råd" fra denne mannen at jeg lurer på hva i alle dager dette egentlig handler om.. 

Hva kan jeg di til han uten at jeg blir oppfattet som en som "ikke trenger råd fra andre fordi jeg vet best selv", for det er jo overhodet ikke derfor jeg stusser over dette.. 

Anonymkode: 7f335...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som han er litt desperat etter din oppmerksomhet, og bruker dine interesser som innfallsvinkel?

Han tenker vel at om han viser interesse for dine ting så er det bra, derfor masse tips, spørsmål osv?

Virker som dere har helt forskjellige ønsker for dette vennskapet, og at han rett og slett blir for intens.

Anonymkode: 3d0c1...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som han er litt desperat etter din oppmerksomhet, og bruker dine interesser som innfallsvinkel?

Han tenker vel at om han viser interesse for dine ting så er det bra, derfor masse tips, spørsmål osv?

Virker som dere har helt forskjellige ønsker for dette vennskapet, og at han rett og slett blir for intens.

Anonymkode: 3d0c1...aca

Hi

 

Ja du har sikkert rett i det. Oppleves hvertfall som veldig masete.. Jeg har til og med adressert før at jeg synes det blir for mye, men får da til svar "du vet meg, jeg bare mååå fortelle alt til deg" og med mange latter-emojis bak som om at det er søtt.. 

 

Anonymkode: 7f335...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke en psykolog for å forstå dette. Han er desperat etter din oppmerksomhet, og han tror at hvis han kjører på med interesse for dine interesser og oppfølgingsspørsmål og forteller deg hvor klok og flink og smart han er så vil han få deg som kjæreste.

Jeg hadde ikke orket, og det hadde jeg fortalt ham rett ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres jo lettere evneveik ut, hva er attraktivt her? Ikke utdannet og ikke smart og ikke sosialt oppe og nikker heller, og du har ikke engang sex med ham? Hva er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok sakte og diskret faset ham ut av livet mitt. Du har satt grenser og han respekterer dem ikke. Hva er det som gjør at vennskapet ellers er "godt og nært"?

Endret av Mr. Freeze
Tasteleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm de andre her sier, virker jan desperat. Hva med å IKKE ta så mye kontakt? De som du ikke vil konfrontere ham, og vennskapet ikke er enormt viktig, er det en mulighet. Begynn i det små - ikke inkluder ham hver gang du sender snap, og ta det derfra.

Anonymkode: 11047...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ute etter noe mer. Hadde han faktisk vært "bare en venn", så hadde han vært mindre intens. Jeg synes du bør holde avstand og la ham hekte seg av disse følelsene. Mulig dere bør stoppe kontakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Ja dere har nok rett.. Jeg har bare innbilt meg i lengre tid at det faktisk kunne være mulig med et vennskap med denne mannen. 

Han prøver feks av og til, på en morsom måte, å spørre hvordan datinglivet går, om jeg har noen flørter etc. Han kan gå så langt at han spør om jeg har hatt sex, om jeg skulle være så dum og fortelle at jeg har vært på date. Da er han kanskje sjalu.. Når jeg sier at jeg ikke ønsker å prate med  han om dette, får jeg til svar at det er jo slikt venner prater lm, at vi to kan snakke om alt, og at han gjerne vil være oppdatert på livet mitt. 

Har også lagt merke til at han kan skrive lange meldinger i detaljer hva han gjør, selv om jeg har kortet ned på mine de siste ukene.. 

Tenk at en helt vanlig snap med bilde av en kaffekopp kan føre til "findag, hva gjør du, hva skal ddu, sovet godt, jeg drikker bare kaffe på jobb jeg, kanskje jeg må starte med det hjemme også" osv 🤦‍♀️

Anonymkode: 7f335...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Ja dere har nok rett.. Jeg har bare innbilt meg i lengre tid at det faktisk kunne være mulig med et vennskap med denne mannen. 

Han prøver feks av og til, på en morsom måte, å spørre hvordan datinglivet går, om jeg har noen flørter etc. Han kan gå så langt at han spør om jeg har hatt sex, om jeg skulle være så dum og fortelle at jeg har vært på date. Da er han kanskje sjalu.. Når jeg sier at jeg ikke ønsker å prate med  han om dette, får jeg til svar at det er jo slikt venner prater lm, at vi to kan snakke om alt, og at han gjerne vil være oppdatert på livet mitt. 

Har også lagt merke til at han kan skrive lange meldinger i detaljer hva han gjør, selv om jeg har kortet ned på mine de siste ukene.. 

Tenk at en helt vanlig snap med bilde av en kaffekopp kan føre til "findag, hva gjør du, hva skal ddu, sovet godt, jeg drikker bare kaffe på jobb jeg, kanskje jeg må starte med det hjemme også" osv 🤦‍♀️

Anonymkode: 7f335...ba1

Herregud, du bør kutte kontakten med han der :o

Anonymkode: eb2c6...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen er forelsket i deg og/eller ute etter noe mer. Hvis jeg hadde vært interessert i noen, hadde jeg blitt glad hvis de viste meg denne typen oppmerksomhet, men fra en venn er det bare rart og for intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sender du han snap? Liker du oppmerksomheten littegrann likevel?

Anonymkode: c091f...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder han jo "på gress"... 

En mann/kvinne som er forelsket/interessert men blir avvist vil lett tro muligheten er der når du sier dere "bare skal være venner". For det betyr jo at du liker han (i hans verden), og han griper halmstrå. 

Tenker at du burde bryte kontakten, for han skyld. Syntes nesten litt synd på han mer en deg. Han prøver jo hardt, stakkar, nesten med brekkjern for å komme inn i din verden og være interessant for deg. Og du er ikke interessert. 

Ubalansen i følelser for hverandre er for stor her til at dette kan bare være vennskap, er min erfaring. 

Anonymkode: 847fd...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må slå opp en gang til, denne gangen fra vennskapet. Jeg tror ikke denne mannen vil la seg fase ut.

Som de andre sier, han er interessert i noe mer, og strengt tatt vil ikke det ta slutt. Da er det heller ikke riktig å gi forelskelsen næring via vennskapelig kontakt.

 

Anonymkode: 6c923...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klassisk mansplaining. Hvis du vil beholde kontakten med ham, så forteller du ham i klare ordelag at du er dritt lei av at han mansplainer alt - det er rett og slett frekt, og du ser ingen grunn til å finne deg i det. Hvis han på noen måte tror at det er søtt, så tar han feil. Hvis det ikke funker på aller første forsøk, så kutter du ham ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er vennskapet nært? Høres jo på ingen måte slik ut fra det du forteller. Som de andre sier så er han interessert i mer enn vennskap. Eller så er han bare verdens mest kjedelige person. Uansett ville jeg ha avsluttet dette vennskapet, forstår ikke hva det gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke det høres ut som om han gjør noe galt. Han skriver litt lengre enn deg på snapp og gir råd. Dessuten er han interessert i livet ditt. Hva forventer du av et vennskap?

Anonymkode: c270f...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er forelsket i deg og har dårlige sosiale ferdigheter. Hilsen psykolog

 

Du opprettholder jo dette ved å lukke øynene for alle hans intense og feilslåtte forsøk på å få deg interessert og ved å ha han såpass nært i kretsen din. Som den mest oppegående av dere to- ta litt ansvar og kutt ut dette slitsomme prosjektet. Dette er jo hverken bra for deg eller han. 

Anonymkode: d7706...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er mansplaining...? 

Anonymkode: 7f335...ba1

Mansplaining er når menn forklarer alt mulig for deg med antagelsen om at du vet mindre fordi du er kvinne og derved mindre intelligent. Det kan være at han vil forklare deg hvordan en lavere rente påvirker huslånet ditt, og så er du siviløkonom. Han vet nok best, for han er jo mann! Eller at du knar brød deigen for kort eller langt, for HAN har nemlig lest en artikkel om den korrekte måten å gjøre dette på.

Det er ubegripelig irriterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Ikke hatt kontakt/svart han siden jeg skrev dette innlegget. Fikk en snap i dag: "setter på denne filmen til barna, kanskje de lærer noe". (en random film om 2. verdenskrig, og barna er i 1. og 3. klasse... Behov for å alltid leke smart 🤦‍♀️ glad jeg kutter han ut, alt er jo bare irriterende 🤣

Anonymkode: 7f335...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...