Gå til innhold

Dere som foreslår tur i skog og mark i hver eneste tråd om ferie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva slags interesser har ungene deres? For mine bare himler med øynene over slike forslag. Holder på å klikke her hjemme! De vil jo faen meg ingenting. Har foreslått badeland, stranden, utebassenget, kino og golf i dag. Ingen vil være med på noe. Planen er kongeparken i morgen, men virker ikke som de har lyst. Orker ikke tvinge de, for det gjorde jeg forrige helg i dyreparken, og det ble en hel dag med dårlig stemning. Har tatt nettet nå hjemme, for håpte det ville få de ut, men nei, de går bare her og kjegler. Jeg klarer snart ikke mer ferie!

 

Anonymkode: f3f60...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har de lyst til? Kanskje dere kan sette dere ned og ha en idémyldring? Da vil de få eierskap til turene selv. La de komme med forslag og innspill. Søk etter inspirasjon på nett. Gå ut fra interessene deres :) 

Anonymkode: 0f9c1...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lært seg å være ute fra de var små og lært å like det. Det nytter ikke å begynne når de er ungdom. De får ikke lov å spille hele dagen, så hvis de av en grunn annen grunn ikke vil være med på tur, er det fordi de skal møte venner å spille fotball el. 

Du må også spørre på riktig måte, dvs gi dem et par alternativer de kan velge mellom, ikke spørre "vil dere på kino i dag". Evt rett og slett spørre hva de vil når det å spille ikke er et alternativ. 

Anonymkode: 139c9...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tilbud om å bli med, og blir med ofte. Om de heller vil kjede seg er det greit for meg, men jeg nekter å høre om det. Vi har mye bøker og sportsutstyr, kjeder de seg er det deres egen skyld.

Anonymkode: 7b391...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er med andre ord bortskjemt og utakknemlige. De får takke seg selv. Mine barn er stort sett positive til alt

Anonymkode: ab20a...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sug lut skrev:

Dra ut sjøl og drit i dem, da. Hva har DU lyst til? Dritunget kan kjede seg aleine.

Enig. Dra på tur selv. Bad. Lag mat. Les en bok. Dra med venner om du vil det. Så får de kjede seg og krangle om det er det de vil fylle sommeren med. 

Anonymkode: 1c3ae...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger blir med på det meste. Unger som verken vil på tur i skogen eller i fornøyelsespark er for vant til et høyt underholdningsnivå. La dem kjede seg hjemme uten noe TV, iPad eller dataspill i noen dager eller uker. Se om de finner på noe gøy av seg selv? Eller blir med på noe av det du foreslår? Det er uvanlig at unger ikke vil være med på morsomme ting i ferien. Kanskje det skyldes en eller annen skjermavhengighet.

Anonymkode: eb80f...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor gamle dine barn er, men mine som er 6 og 8 år liker å lese, tegne, snekre, bake/lage mat, fiske, sykle, gå på ski, ake, og friluftsliv. Av organiserte fritidsaktiviteter går de på motorcross og minste på 1,5 går på svømming. Vi har jenter. 

Anonymkode: 7b776...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ungene dine virker utrolig bortskjemte HI! Tipper du har tatt styringa over aktivitetene deres helt siden de var små. Bare la dem kjede seg, de blir nok lei av det også etter hvert, og så finner de på noe på egen hånd.

Anonymkode: 086aa...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er de? Ingen aktiviserte meg da jeg var liten. Ikke dro vi hverken på skogstur eller ferie heller. Jeg lekte ute dagen lang, og det var bra nok. Jeg hadde det fint! Må man finne på noe hele tiden? 

Anonymkode: ab559...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er åtte og fem (gutter). Og ja, de er nok ganske bortskjemte. Har alltid vært på mye aktiviteter, og der er alltid jeg som organiserer alt. Prøvde å sette oss ned å lage en liste nå, men det er jo helt håpløst. Eneste de vil er syden eller Danmark. Jeg gir opp 🙄

Anonymkode: f3f60...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er åtte og fem (gutter). Og ja, de er nok ganske bortskjemte. Har alltid vært på mye aktiviteter, og der er alltid jeg som organiserer alt. Prøvde å sette oss ned å lage en liste nå, men det er jo helt håpløst. Eneste de vil er syden eller Danmark. Jeg gir opp 🙄

Anonymkode: f3f60...23a

Tror at denne situasjonen kan være godt for noen. De bortskjemte som sutrer over at de ikke får dra på ferie f eks 

Anonymkode: 37c91...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det på tide å ikke gjøre noe en ganske lang stund. Ingen parker, ikke svømmehall, kino, lekeland osv. Skru av nett og legg bort fjernkontroll. De må rett og slett nedjusteres og gjør det for guds skyld mens du fortsatt har mulighet. Ett par 0r til og det er for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Dra ut sjøl og drit i dem, da. Hva har DU lyst til? Dritunget kan kjede seg aleine.

Selvfølgelig. Helt uavhengig av alder.

Anonymkode: 00697...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. Helt uavhengig av alder.

Anonymkode: 00697...ee0

Vel, hvorfor ikke? Hvis de oppfører seg ufyselig er det ingen som gidder å gjøre noe med dem. Da får de få beskjed om at nett, tlf og tv er ut, men dere kan bare være der inne, jeg låser og er ute, jeg skal kose meg med jordbær og fløte, jeg skal sole meg og lese, høre podcast, løse sudoku, luke og plukke navlelo og vil ikke ha med dere for dere er slett ikke ok å være sammen med. Og dette har dere valgt helt selv. Si fra når dere kommer på bedre tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo problemet at ungene ikke har brukt fantasien nok fra tidlig alder. Ingen, absolutt ingen, har godt av å bli underholdt hele tiden og at noen legger opp til aktiviteter konstant i ferien. 

Kutt nettet, kutt tvn, og sett deg i sofaen/på uteplassen med en god bok. La de krangle, farte rundt, la de finne på noe selv! Herregud så godt de ungene må ha av å kjede seg litt :)

Anonymkode: d1ebf...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er åtte og fem (gutter). Og ja, de er nok ganske bortskjemte. Har alltid vært på mye aktiviteter, og der er alltid jeg som organiserer alt. Prøvde å sette oss ned å lage en liste nå, men det er jo helt håpløst. Eneste de vil er syden eller Danmark. Jeg gir opp 🙄

Anonymkode: f3f60...23a

Så - du har tenkt å gi opp. Da har du jo allerede gitt opp ungene dine. DU har skjemt dem bort. DU har gjort dem avhengige av skjerm og underholdning. DU har ikke latt dem få utvikle seg slik de skal, lære seg å være kreativ selv, være aktiv selv, bruke fantasien sin.

Det er DITT ansvar å rette opp i det du har gjort altfor dårlig til nå! Da er det flott at det er feire nå, så får du muligheten til å virkelig gjøre noe med det!

 

Anonymkode: 433fa...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er åtte og fem (gutter). Og ja, de er nok ganske bortskjemte. Har alltid vært på mye aktiviteter, og der er alltid jeg som organiserer alt. Prøvde å sette oss ned å lage en liste nå, men det er jo helt håpløst. Eneste de vil er syden eller Danmark. Jeg gir opp 🙄

Anonymkode: f3f60...23a

Oi, så unge.

Hadde de vært 13 og 16 hadde jeg skjønt tanken din, men dette er jo smågutter. Kanskje på tide å jobbe litt med hvor bortskjemte de er eller?

Anonymkode: 9ab3f...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 7 og 4 år. Og de har rett og slett ikke et valg. Har vi sagt vi skal i marka/fjellet/ sjøen, Så skal vi det. Men mine er vant til å gå i marka, hver helg fra de var ganske små. 

Anonymkode: 3302e...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet... De gutta der har godt av å kjede seg litt. Fjern tilgang til nett, telefoner, iPad, tv og tv-spill. La dem kjede seg. De kommer på bedre tanker, selv om det nok kan ta litt tid. 

Når du lar en 5-åring og en 8-åring bestemme, da har du jo selv lagt lista. Det gode her er at de er små nok til å kunne snus om på. La dem forstå at det faktisk er de voksne som bestemmer. Inntil de forstår dette, kan de bare kjede seg. 

Anonymkode: baf36...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor de ikke vil? Jeg har en som er entusiastisk til det meste. Er høyt og lavt, veldig kreativ og syns alt er topp. Og så har jeg en som er veldig forsiktig og redd for mye som er ukjent. Bassenget = redd for vann. Klartepark = redd for høyder. Ut i marka = liker ikke solkrem, mygg etc. Sistemann må vi presse med på ting. Blir ofte kjekt når vi kommer oss ut, men er litt jobb før vi er der. Hvis vi bare gir han opp er jeg redd han bare blir sittende inne alene. Og jeg merker han er med på mer enn før, men ganske sjelden frivillig.

Anonymkode: e8672...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gutter på 18 og 16 har nesten hvert hjemme i hver ferie. De har aldri klaget over at de kjeder seg. 

Anonymkode: 37c91...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...